بانک‌های مرکزی کشورها در حال جایگزین کردن طلا به جای دارایی‌های دلاری خود هستند؛ چراکه سیاست‌های خصمانه تجاری آمریکا و بی‌ثباتی ژئوپلتیکی در حال تضعیف جایگاه دلار است.
کد خبر: ۹۰۷۱۹۷۵
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، شورای جهانی طلا گزارش داد تقاضای طلا در میان بانک‌های مرکزی کشورها در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است.

در گزارش این مرکز آمده است روسیه و ترکیه بزرگ‌ترین خریداران طلا در جهان بوده‌اند.

بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورها به سمت جایگزین کردن طلا به جای دارایی‌های دلاری خود رفته‌اند؛ چراکه سیاست‌های خصمانه تجاری آمریکا و بی‌ثباتی ژئوپلتیکی که دلار را احاطه کرده است در حال تضعیف کردن جایگاه این ارز است. 

در گزارش شورای جهانی طلا آمده است؛ بانک‌های مرکزی جهان در نیمه نخست سال 2018 در مجموع 193.3 تن شمش طلا خریداری کرده‌اند که نسبت به 178.6 تن مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است که بیشترین رشد خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی کشورها در یک دوره شش ماهه از سال 2015 تاکنون محسوب می‌شود.

تا پایان نیمه نخست سال 2018 بانک‌های مرکزی جهان حجم ذخایر طلای خود را به 1.36 تریلیون دلار رساندند که معادل 10 درصد کل مجموع حساب ذخیره ارزی خارجی آنهاست.

یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که این افزایش نشان از تمایل بانک‌های مرکزی به جایگزین کردن دلار با طلا است.

ال دی آر ماراتوف، مدیر دفتر Castle Family در سنگاپور می‌گوید: آمریکا مدت‌هاست که از دلار برای اعمال فشار بر رقبای خود استفاده می‌کند. این مسئله همواره باعث عصبانیت جامعه جهانی شده است و هم‌اکنون جنگ علیه دلار به اروپا رسیده است.

وی می‌گوید: روسیه خرید طلا برای افزایش حجم آ ن در حساب ذخیره خارجی خود را در سایه اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو توسط آمریکا و همچنین احتمال مسدود شدن دسترسی این کشور به نظام بانکی آمریکا و سیستم پرداخت دلار افزایش داده است.

مراتوف می‌گوید: شاهد آن هستیم که استراتژی مشابهی در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی در جریان است.

وی می‌گوید: چین، ترکیه، ونزوئلا، ایران، قطر و اندونزی در تلاش هستند تا اقتصاد و مبادلات تجاری خود را دلارزدایی کنند و عملاً استفاده از این ارز را به حداقل برسانند. همه این کشورها در عین حال به طور مستمر در حال افزایش دادن ذخایر طلای خود هستند.

شورای جهانی طلا در گزارش خود آورده است که رویکرد کشورها در بالا بردن ذخایر طلای خود تنها به دلیل کاهش ریسک ارزی دلار نیست. در شرایطی شاهد افزایش تنش‌های ژئوپلتیک هستیم، طلا دارایی جذابی است؛ چراکه مبتنی بر بدهی کشورها نیست و هیچ مخاطره‌ای آن را تهدید نمی‌کند.

گزارش این شورا می‌افزاید: در واقع طلا یک دارایی شناخته‌شده برای بانک‌های مرکزی کشورهاست. اخیراً طبیعت بازار طلای جهانی تغییر کرده است؛ چراکه کشورهای در حال توسعه روز به روز و به طور مداوم تقاضای خود را افزایش می‌دهند و این بدین معناست که طلا در حال رشد در سایه الگوی کشورهای در حال توسعه است. احتمالا بانک‌های مرکزی جهان روز به روز به درک بهتری نسبت به تغییر قوانین بازی در بازار جهانی طلا می‌رسند.

اخیرا قیمت طلا در بازار جهانی برای چهارمین هفته متوالی روندی افزایشی را پیموده که البته به اعتقاد کارشناسان طلا هم اکنون در حال اصلاح قیمتی است و کارشناسان بر این باورند که در آینده شاهد یک دوره صعودی دیگر قیمت طلا خواهیم بود.

ارسال نظرات