خالی ماندن جای سفیر ایران در چین در چند ماه گذشته همچنان با انتقاد کارشناسان و رسانه‌ها مواجه است.
کد خبر: ۹۰۷۲۲۶۶
|
۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،یکی از خبرگزاری‌ها در اخبار ویژه خود نوشت: سفرا به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دولت در کشور‌ها و مجامع بین‌المللی، نقش زیادی در توسعه و تقویت روابط جمهوری اسلامی دارند به همین دلیل عدم حضور آن‌ها در یک کشور می‌تواند آسیب‌های جدی به جایگاه کشور وارد کند.
دولت در تعدادی از کشور‌ها از جمله چین سفیر ندارد و سفارت به وسیله نفر دوم اداره می‌شود.
چین یکی از کشور‌های مهم در سیاست خارجی است و نقش مهمی در چند سال گذشته در مناسبات با ایران ایفا کرده است.
از بعد اقتصادی این کشور بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در چند سال گذشته بوده است به طوری که حجم روابط تجاری دو کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۸ به ۱۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار و در ۹ ماهه هم به ۲۹ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱/۸ درصد افزایش داشته است.
اما سفارتخانه ایران در این کشور مهم شرق آسیا که عضو شورای امنیت سازمان ملل است و نقش زیادی در کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین گشایش مسیر‌های جدید دارد بدون سفیر است و به صورت کاردار اداره می‌شود.
علی اصغر خاجی از شهریور سال ۱۳۹۳ تا پایان خرداد سال جاری به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن و سفیر آکردیته ایران در مغولستان فعالیت کرد، او اول تیر این سمت را ترک کرد.
همان زمان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشراف بر اهمیت کشور چین برای ایران، عبدالناصر همتی را به عنوان سفیر جدید منصوب کرد. او ۲۰ روز بعد وارد پکن شد و فعالیت خود را شروع کرد.
اما او بیش از چند روز در چین نبود که برای شرکت در همایشی به تهران برگشت و در پایتخت ماندگار شد و از سوم مرداد هم به عنوان رئیس بانک مرکزی جای «ولی‌الله سیف» را گرفت.
از آن زمان تاکنون که حدود ۴ ماه است سفارت ایران در چین توسط «حسن شابیگ» جانشین سفیر اداره می‌شود.
از آن زمان تاکنون به‌رغم اینکه سخنگوی وزارت خارجه از تعیین فرد جایگزین برای سفارت ایران در چین خبر داده است، ولی هنوز مشخص نیست چه کسی عهده‌دار این سفارتخانه می‌شود و سفارت بدون سفیر اداره می‌شود.
برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اهمیت روابط دو کشور و همچنین حمایت‌های سیاسی چین در برابر آمریکا از ایران، نبود سفیر در این کشور آسیب‌هایی ایجاد کرده است.
آنان می‌گویند در این شرایط حساس که ایران زیر فشار تحریم‌های آمریکا است و تنها چند روز دیگر نیز دور دوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران آغاز می‌شود، نبود سفیر در چین باعث مشکلاتی شده به ویژه اینکه برخی مشکلات اقتصادی و بانکی که از قبل نیز برای ایرانیان مقیم این کشور وجود داشت در چند ماه گذشته به دلیل فشار‌های آمریکا بر چین و نزدیک شدن به ۱۳ آبان زمان آغاز دور دوم تحریم‌ها، بیشتر شده است.
یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در چین که خواست نامش فاش نشود گفت: در روز‌های گذشته و در ادامه محدودیت‌های بانکی بانک‌های چینی برای مشتریان ایرانی، بانک کونلن که کانال اصلی روابط بانکی دو کشور است اعلام کرده: از ابتدای نوامبر (۱۰ آبان) فعالیت بانکی خود را با ایران تعطیل می‌کند که باعث خواهد شد به مشکلات ما افزوده شود.

ارسال نظرات