آقازاده گفت: شرکت ایرالکو در کشور یکی است و باید در راستای حل مشکلات آن اقدامات و راهکارهای ویژه‌ای حتی در سطح ملی اتخاذ کرد
کد خبر: ۹۰۷۲۵۳۱
|
۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی نشست کارگروه امور اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در اراک که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت: متاسفانه طی سه ماه اخیر در خصوص صنایع آلومینیوم با بحران مواجه بودیم که با مساعدت و انسجام به‌ویژه شرکت ایرالکو توانستیم با موفقیت از این مشکلات عبور کنیم.

وی گفت: متاسفانه با وجود بحران های طی شده هنوز شاهد مشکلاتی در این بخش هستیم که باید در خصوص بحث ارزش‌افزوده که تولیدکنندگان توأمان زمان خرید و فروش پرداخت می‌کنند راهکارهای ویژه‌ای اتخاذ کنیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: از جمله مشکلات پیش رو می توان به سهمیه و نحوه عرضه مواد اولیه آلومینیومی اشاره کرد که در حقیقت برخی کارگاه‌های تولیدی نمی‌توانند از بورس مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند و در صورت خرید نیز با قیمت بالاتری مجبور به خرید هستند و تاکنون یک سنت هم ارز نیمایی به شرکت ایرالکو پرداخت نشده که این شرکت یا صادرات داشته و یا از ارز آزاد استفاده کرده است.

آقازاده بیان داشت: با توجه به فعالیت ۴۷۰۰ نیروی انسانی در شرکت ایرالکو باید توجه ویژه ای برای حل مشکل آن داشت و در خصوص ارزش‌افزوده و نحوه توزیع سهمیه به یک نتیجه واحد و قطعی برسیم و با تشکیل نشستی در وزارت صمت با حضور وزیر محترم به راهکارهای مطلوب و عملیاتی برای واحدهای تولیدی که نمی‌توانند از بورس بیلت و شمش تهیه کنند دست یابیم.

وی با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی گفت: از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی سرمایه در گردش انهاست، با وجود فعالیت ۱۵۰ هزار نفر در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و با توجه به اینکه در ۴۰ سال اخیر کارخانه آلومینیوم احداث شده که سابقه بسیار طولانی می باشد و در کنار این صنعت، صنایع و کارگاه‌های تولیدی دیگر ایجاد شد می‌طلبد در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تدابیری ویژه در راستای حل این واحدهای تولیدی اتخاذ کرد چون این صنعت قلب بسیاری از صنایع دیگر است.

وی تصریح کرد: دوستان در انجمن آلومینیوم نیاز است در خصوص شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از بورس تأمین می‌کنند یک شفاف‌سازی و نظم مشخصی صورت گیرد و با اقدامات ضربتی مثل تشکیل کارگروه برایر بررسی راه کارها مشکلات را مورد پیگیری و بررسی قرار دهیم.

آقازاده بیان کرد: متأسفانه برخی بخشنامه‌ها در بخش تولید و صنعت ضد و نقیض است که این بخشنامه‌ها صنایع استان را تحت تأثیر قرار داده و می بینیم در اثر این بی دقتی ها و نظرات غیر کارشناسی شده واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه شده‌اند که علاوه بر تشکیل کارگروه، در شورای تأمین استان نیز نیز تلاش می‌کنیم ساز و کارهای اجرایی در این خصوص ارائه دهیم.

آقازاده با اشاره به اهمیت اجرای قانون در صنایع گفت: ارزش‌افزوده یک قانون است که باید آن را اجرایی کرد ولی اجحاف به تولیدکننده عدالت نیست و با توجه به اینکه در خصوص بخشودگی جرائم با مساعدت اداره دارایی استان رتبه خوبی کسب کرد می‌توان در راستای بی‌عدالتی‌های صورت گرفته به لحاظ اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده تدابیری اندیشید.

وی ادامه داد: خوشبختانه تسهیلات قابل قبولی توسط بانک‌ها به منظور رونق و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در کارگروه رونق تولید اختصاص یافته که تولیدکنندگان می‌توانند از این تسهیلات برای رفع مشکلات واحدها بهره‌مند شوند.

استاندار مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: ایرالکو موتور محرک صنایع استان است ، شرکت ایرالکو در کشور یکی است و باید در راستای حل مشکلات آن اقدامات و راهکارهای ویژه‌ای حتی در سطح ملی اتخاذ کرد چراکه حل مشکلات آلومینیوم سبب مرتفع شدن مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی پایین‌دستی آن می‌شود.

ارسال نظرات