حجت‌الاسلام حسینی خاطر نشان کرد: بنیادگرایان ناسیونالیست در ایران تلاش میکنند ایران را در قامت کوتاه خود با الفاظ وام گرفته از هگل و فیخته تعریف کنند در حالی که راه توسعه ایران با افکار ناسیونالیستی آریایی‌گرایی به جایی نخواهد رسید.
کد خبر: ۹۰۷۲۵۳۶
|
۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام حجت حسینی زاده استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر رفتار برخی نژاد پرستان برای احیای کوروش پرستی گفت: وطن دوستی بخشی از ایمان است، تمامی روشنفکران دینی از این موضوع و راه های متبلور نمودن آن در عصر معاصر سخن ها گفته اند و هزینه ها داده اند.

وی افزود: متاسفانه ناسیونالیسم در ایران به مثابه یک ایدئولوژی باستان گرایانه و حذفی و مبتنی بر خوانش های من عندی بر رویکردهای واپسگرایانه دامن زده است.

حجت‌الاسلام حسینی زاده ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه شاهد رشد و گسترش پدیده باستان‌گرایی در میان اقشاری از جامعه هستیم، اغلب کسانی که نه دستی در تاریخ دارند و نه اطلاعات چندان دقیقی از تفکرات باستانی و دوره‌های تاریخی ایران زمین، به یک باره در مناسبت‌های مختلف به یاد کوروش کبیر، داریوش و سلسه پرقدرت هخامنشی و غیره می‌افتند و به مدح و ستایش این میراث تاریخی می‌پردازند و گاه حسرت آن دوران طلایی را می‌خورند که برخی از آن به عنوان نوستالژی تاریخی یاد کرده اند.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در حقیقت دریک نگاه عمیق تر و جامعه شناسانه باید دید این گروه به دنبال چه هدفی در جامعه امروز هستند و اصولا باستان گرایی چیست و پیامبران این گفتمان چه کسانی هستند؟ و آیا باستان گرایی و آرمان های آن می تواند پاسخگوی نیازهای اجتماعی شهروندان امروزی باشد؟

حجت‌الاسلام حسینی تأکید کرد: ایران اسلامی یکی از ارکان مهم جهان اسلام است و برای رهایی از عقب ماندگی احیای کوروش که هیچ دسترسی به آن نیست راه پیشروانه نیست.

وی یادآور شد: در حقیقت به عقیده برخی صاحبنظران کوروش یا همان ذوالقرنین یکی از انبیاء الهی بوده و در سنت توحیدی جایگاه رفیعی دارد ولی کوروشی که اورینتالیست ها برای افکار عمومی برساخته اند یک برساختی دوگانه است در برابر افسانه های مصری و اساطیر بابلی تا امت اسلامی تجربه های تاریخی و زیسته خود را مزخرف بپندارد و گوش به سخنان کاهنان شرق‌شناس بدهد و هویت ناسیونالیستی خود را در قالب های اساطیری برسازد.

این استاد حوزه بیان کرد: این جاعلان هویت وطنی در نشریات زنجیره ای کوروش را بر جای محمد(ص) و علی(ع) می نشانند بی آنکه آگاه باشند هیچ مرزبانی در شب های سرد و برفی در کوه های کردستان و آذربایجان و روزهای گرم بلوچستان با یاد کوروش اورینتالیستی به پاسبانی از این مرز و بوم نپرداخته است.

حجت‌الاسلام حسینی در پایان خاطر نشان کرد: بنیادگرایان ناسیونالیست در ایران تلاش میکنند ایران را در قامت کوتاه خود با الفاظ وام گرفته از هگل و فیخته تعریف کنند در حالی که راه توسعه ایران با افکار ناسیونالیستی آریایی‌گرایی به جایی نخواهد رسید.

ارسال نظرات