خبرهای داغ:
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در فرهنگ اسلامی، خانواده کانون بسیار با منزلتی است زیرا خانواده یعنی سکوی پرش انسان، محل رشد و قرار جسمی و روحی او و ملتی که خانواده ندارد از بخش مهمی از انسانیت محروم است.
کد خبر: ۹۰۷۲۸۶۱
|
۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع بانوان مبلغ ایرانی و خارجی با رد اتهام به اسلام که درصدد حذف زن از عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است و تاکید دارد که زن باید در خانه محبوس بماند، گفت: اسلام نه تنها با این موضوع مخالفت دارد بلکه خانه را نیز محل حبس معرفی نکرده است.

وی تاکید کرد: خانه در مکتب اسلام مرکز آرامش است ولی در برخی از جوامع غربی و اروپایی، توسعه یافتگی را در کنار خانواده تعریف نمی‌کنند و مشخص نیست که پول و ثروت را برای خرج کردن در چه مسیری جز عاطفه و احساس به خانواده می‌خواهند!

رحیم پور با اشاره به اینکه خانه در برخی از تمدن‌ها صرفا محل خواب است، گفت: در این جوامع ابزار لذت وجود دارد اما امکان لذت به وجود نمی‌آید؛ این در حالی است که در منظر اسلامی خانه نقطه شروع هر تجمع و اجتماعی است و زن و مرد در هر شرایطی که باشند باید به موضوع خانه و خانواده توجه جدی کنند.

وی جواب این شبهه که زن در اسلام نمی‌تواند فعالیت خارج از خانه داشته باشد را الگوی همچون زینب کبری(س) دانست و اظهار کرد: سیاسی‌ترین، اجتماعی‌ترین و مبارزترین زن، زینب کبری(س) است که حتی مردان نیز در شبیه شدن به آن از توانایی کافی برخوردار نیستند. هیچ مرد و زنی نمی‌توانست همچون زینب(س) در برابر یزید خطبه‌خوانی کند؛ حال این زینب(س) همان زنی است که فرزندانش را به نحوی تربیت کرده است که در کربلا مسابقه شهادت گذاشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، مکتب انقلاب راجع به خانواده موضع بسیار مترقی دینی داشت و در قانون اساسی انعکاس یافت و بخش های آن نیز در طول این 40 سال اجرا شد به طوریکه مقایسه موقعیت زنان در ایران با 40 سال قبل و حتی دیگر کشورها قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: فضایی ایجاد شد که زنان بدون استثمار جنسی و خدمت به مردان فاسد علاوه بر خانه در بیرون از خانه و در همه عرصه ها با حفظ کرامت و عفت، با این سرعت و وسعت که در جهان بی نظیر است حضور داشته باشند و این موضوع را همه‌ی دنیا حتی مخالفین انقلاب هم اعتراف دارند.

رحیم پور ازغدی در مقایسه مبانی فکری انقلاب اسلامی نسبت به زن در مقابل نگاه وهابی‌ها به زن، نیز گفت: نگاه انقلاب مترقی است اما وهابی ها درست مانند نظام سرمایه داری سکولار غرب، زن را فقط در جنسیت و شهوت می بیند، با این تفاوت که غرب نوع لیبرال و سکولار است اما این نوع مذهبی است، نتیجه این نگاه نگاه ابزاری به زن است که باید همواره در خدمت مرد باشد.

وی افزود: همین نگاه ضددینی است که می گوید زن تا وقتی ارزش دارد که در خدمت مرد باشد. زن در عرصه هنر به شرط برهنگی و آرایش برای مردان دیگر می تواند بیاید، در عرصه اقتصاد و همه جا، خانه نابود و متلاشی شود، فرزند و ازدواج چیست، همه جا بیاید اما از هویت انسانی زن باید صرفنظر کند و با تاکید بر جاذبه های جنسی خود برای تبلیغ کالا و فروش فیلم و ... استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسابقه بین زن و مرد را از نظر اسلام خیانت دانسته و تاکید کرد: این دو رقیب هم نیستند، هر دو در جامعه مثل هم و در خانواده مکمل هم هستند، یک جاهایی مردان از زنان قوی تر هستند و این مسابقه  به ضرر زن است، زیرا زور بازوی زن کمتر است و در مسابقه قدرت و ثروت زن بازنده است اما این زور برای مرد را به خاطر خدمت به زن و خانواده اش داده اند و خداوند قدرت هایی را به زن داده که به مرد نداده است و مرد عاجز مطلق است.

وی افزود: خداوند زن و مرد را محتاج هم آفرید و هر دو شان مانند هم دارند و در محضر خداوند کاملا مساوی هستند و در اغلب کارکردهای اقتصادی و اجتماعی مثل هم هستند و با هم رقابتی ندارند، اسلام می گوید با هم تعاون و همکاری کنید که خدمت به هم عبادت است و قرآن به زن و مرد توصیه می کند که آرزو نکنند که جای هم باشند.

عشق، عاطفه و شهوت لازمه زندگی

خانواده در اسلام سکوی پرش انسان است/ محرومیت از بخش مهمی از انسانیت در ملت‌های بی‌خانواده

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: اگر عشق، عاطفه و شهوت در زندگی نباشد، امکان ادامه زندگی ممکن نیست و مگر تمام زندگی، فقط ثروت، قدرت، تکنولوژی، عقلانیت و علم است؟ این سه مورد اگر نباشد، انسان، انسان نیست، اینها زمانی که باشند ولی عقل نباشد مشکل ایجاد می شود، لذا در فرهنگ اسلامی، خانواده کانون بسیار با منزلتی است زیرا خانواده یعنی سکوی پرش انسان، محل رشد و قرار جسمی و روحی او و ملتی که خانواده ندارد از بخش مهمی از انسانیت محروم است.

وی یکی از اصول اساسی در تمدن سازی، جامعه سازی و حکومت و پیشرفت صنعتی، علمی، سیاسی را حضور زنان و مردان در همه عرصه ها دانسته و تاکید کرد: اما باید شیوه ها و روش هایی ایجاد شود یا انتخاب گردد که با حفظ خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، این پیشرفت ها حاصل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هنر اصلی هر فردی را فعالیت های اجتماعی به همراه اجرای خوب وظایف در خانواده دانسته و گفت: هنر، داشتن هر دو با هم است، اگر این امکان وجود ندارد، هر فردی  باید در حد توان خود مسئولیت بگیرد و با احساس مسئولیت، برنامه ریزی و عقلانی کردن کارها می توان این دو را مدیریت کرد.

وی پیش شرط برنامه ریزی در حوزه خانه و اجتماع را نداشتن وسواس دانسته و ادامه داد: کار خانه نباید با وسواس صورت گیرد و کارهای اجتماعی هم همینطور، ما در جامعه اسلامی افراد متعددی را دیده ایم که هم در خانواده و هم در اجتماع موفق بودند، البته موفق نه به این معنا که مشهور شدند، بلکه خدمات بزرگی را انجام دادند.

رحیم پور ازغدی همراه کردن خانه‌داری با فعالیت اجتماعی را به دور از افراط ممکن دانست و گفت: پَست دانستن فعالیت زنان در خانه و یا اجتماع تفکر غلطی است بلکه هر دو جهاد فی سبیل الله و عبادت محسوب می‌شود اما در عین حال، اسلام معتقد است فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نباید سایه‌ای بر حریم خانواده بیاندازد.

 

وی در ادامه در خصوص ازدواج نیز گفت: شرایط ازدواج باید در جامعه آسان و بدون شائبه باشد زیرا ازدواج کاسبی نیست، و برخی در مورد خواستگاری زن از مرد سوال می کنند و لازم است که گفته شود اسلام مانع این نوع خواستگاری نیست اما باید این شعور و ظرفیت در طرفین وجود داشته باشد تا در صورتی که زنان از مردان خواستگاری می‌کنند در آینده مشکلی به وجود نیاید.

وی همچنین به وظیفه دولت، حکومت و قوه قضاییه برای حمایت از خانواده‌ها و رفع موانعی که خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد اشاره کرد و گفت: زن و مرد باید طبق مکتب حضرت زینب(س)، مکتب حسینی(ع) این باور را داشته باشند که مکمل هم هستند و در مقابل خداوند در برخورداری از مواهب اجتماعی، حقوقی، خودسازی فردی، اجتماعی و دستیابی به فناوری های علمی یک ارزش دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نقش زن در تربیت کودک در سال های اولیه زندگی او نقش بی بدیلی است گفت: زن باید بفهمد که نیاز کودک به وی بیش از نیاز به پدرش است و به هیچ عنوان حتی پدرانی که فرزندان خود را بسیار دوست دارند هم نمی‌توانند این تعامل را با فرزندشان در سال های اول داشته باشند.

وی افزود: یکی از مشکلات امروزه جامعه ما این است که به زن و مرد در خصوص اختیارات شرعی و حقوقی آن ها اطلاعات داده می شود در حالیکه باید وظایف در مقابل هم را به آن ها آموزش بدهند.

رحیم پور ازغدی تبدیل شدن مرد به زن و برعکس را برای کل جامعه مضر دانسته و تاکید کرد: این که می گویند زنی با ارزش است که با مردان مسابقه بدهد، مرد و زن را از مسیری که خدا برای آنها خواسته منحرف می کند.

وی در پایان در مورد بزرگترین اهانت به زن گفت: بزرگترین اهانت به زن این است که بگویند ارزش تو وقتی است که مثل مرد بشوی، این یعنی مرد با ارزش است و تو ارزشی نداری در حالیکه جمله و عبارت درست این است که به زن گفته شود تو وقتی با ارزشی که یک زن با ارزش باشی و مرد هم زمانی با ارزش است که یک مرد با ارزش باشد.

ارسال نظرات