خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد

واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشرک دام و انسان/۲ میلیون و ۹۹۲ هزار رأس دام علیه بیماری آبله واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان واکسیناسیون را بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشرک بین دام و انسان دانست.
کد خبر: ۹۰۷۲۹۶۹
|
۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشرک دام و انسان/۲ میلیون و ۹۹۲ هزار رأس دام علیه بیماری آبله واکسینه شدند 

به گزارش خبرنگار بسیج علمی از استان خوزستان، یکی از راههای مهم پیشگیری از بیماری ها در دام ها واکسیناسیون آنها است که به صورت مستمر از سوی ادارات دامپزشکی در سراسر کشور انجام می شود.

یکی از اهداف مهم واکسیناسیون دام ها پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام است که می تواند از بیماری ها جلوگیری کند.

کنترل بیماری ها توسط دامپزشکی

در همین ارتباط دکتر مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار بسیج علمی در استان خوزستان اظهار کرد: حفظ جمعیت دامی کشور با توجه به کنترل بیماری ها و پیشگیری و پایش بیماری های احتمالی دام جزء وظایف اداره کل دامپزشکی استان خوزستان است.

وی در همین ارتباط توضیح داد: با توجه به حجم بسیار بالای تولیدات دامی در زمینه های طیور، آبزیان و دام مجموعه فعالیت های دامپزشکی استان نیز در زمینه کنترل بیماری ها تعریفات خاص خود را دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع بیماری ها اشاره کرد و گفت: در هفت ماهه گذشته بیش از 6 میلیون رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری های مختلف دامی و مشترک در استان واکسینه شدند.

وی با اشاره به وظایف دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: اکیپ های دامپزشکی از بخش خصوصی و دولتی عملیات واکسیناسیون علیه بیماری های گوناگونی از جمله آبله، هاری، تب برفکی و بروسلوز را انجام می دهند.

واکسیناسیون یک میلیون و 400 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی

کنارکوهی با بیان این مطلب که در هفت ماهه گذشته در سال جاری واکسیناسیون 2 میلیون و 992 هزار رأس دام علیه بیماری آبله گوسفند و بز انجام شد، خاطرنشان کرد: همچنین بیش از یک میلیون و 400 هزار رأس دام علیه بیماری تب برفکی در دام سبک و سنگین توسط کارشناسان دامپزشکی واکسینه شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات صورت گرفته توسط  اداره کل دامپزشکی خوزستان برای معاینه و پیشگیری از بیماری های اسب ها را برشمرد و تصریح کرد: یک هزار و 345 تست مشمشه نیز در هفت ماهه گذشته با هدف پیشگیری از این بیماری در مراکز نگهداری اسب استان انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اضافه کرد: همچنین در هفت ماه گذشته 6 هزار و 681 قلاده سگ توسط دامپزشکان در نقاط مختلف استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

کنارکوهی از دامداران ساکن در استان خوزستان خواست همکاری لازم را با اکیپ ‌های اعزامی دامپزشکی جهت واکسیناسیون دام‌ها داشته باشند.

نظارت بهداشتی بر کشتارگاه های مرغ

وی در ادامه سخنان خود از صادرات 112 هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ تولیدی کشتارگاه‌ های صنعتی طیور خوزستان در مهرماه  سال ‌جاری به کشور ویتنام خبر داد و اظهار کرد: این کار زیر نظر دامپزشکی استان خوزستان انجام شد.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: این 112 هزار کیلوگرم پای مرغ تولیدی از تعداد 9 واحد کشتارگاه صنعتی طیور فعال در استان پس از فرآوری و بسته ‌بندی در کارگاه ‌های فرآوری و عمل ‌آوری و بسته ‌بندی صادر شد.

کنارکوهی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز فرآوری و بسته‌بندی پای‌ مرغ در خوزستان فعالیت دارند، عنوان کرد: پای‌مرغ از کشتارگاه ‌های طیور سطح استان تهیه و پس از فرآوری و بسته ‌بندی و منطبق با آخرین ضوابط و اصول بهداشتی دامپزشکی آماده صادرات می ‌شود.

صدور گواهی بهداشتی صادرات انواع فرآورده های خام دامی

وی بیان کرد: در راستای سیاست های اقتصادی دولت مبنی بر افزایش صادرات غیر نفتی و به منظور حمایت از تولیدکنندگان، اداره کل دامپزشکی استان نیز اقدام به صدور گواهی بهداشتی صادرات انواع فرآورده های خام دامی و فرآورده های لبنی می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان اضافه کرد: در سال‌ جاری علاوه بر پای مرغ، فرآورده ‌هایی همچون انواع ماهی، میگو، و تخم مرغ به کشورهای گوناگون از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر شد.

کنارکوهی تصریح کرد: همچنین در مهر ماه سال جاری یک هزار و 800 کیلوگرم سر شیر نیز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان از مرز چوئبده به سایر کشورها صادر شد.

ارسال نظرات