نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد چند چیز، عامل اصلی گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بوده است، گفت: یکی از این عوامل تبدیل امامت به خلافت و سلطنت بوده است.
کد خبر: ۹۰۷۳۰۹۶
|
۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آیت الله سید احمد میرعمادی در مسجد امام حسین(ع) ساری طی سخنانی با اشاره به عوامل گمراهی و بی بصیرتی امت اسلامی، اظهار داشت: امام صادق (ع) در فرازی از زیارت اربعین امام حسین (ع) می فرماید «و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»، و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.

وی با بیان اینکه بر اساس این جمله امام صادق(ع)، قیام امام حسین (ع) برای نجات امت اسلامی از جهل و بی بصیرتی و رهایی از سرگردانی گمراهی بوده است، عنوان کرد: امت اسلامی در صدر اسلام دچار دو مشکل اساسی شده بودند، یکی جهل و بی بصیرتی، دیگری ضلالت و گمراهی، در اینجا این سوال مطرح است که عوامل گمراهی و بی بصیرتی امت اسلامی چه بوده است؟

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاریخ نشان می دهد چند چیز، عامل اصلی گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بوده است، گفت: یکی از این عوامل تبدیل امامت به خلافت و سلطنت بوده است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه پس از رحلت رسول خدا(ص) رهبری و حاکمیت امت اسلامی از مسیری که آن حضرت برنامه ریزی کرده بود خارج و نظام امت و امامت به نظام خلافت و سلطنت تبدیل شد و همین امر اساس ضلالت جامعه اسلامی شد، افزود: بر اساس حدیث معروف «الناس علی دین ملوکهم» مردم بر دین حاکمان خود هستند، وقتی حاکم جامعه از طریق نامشروع به خلافت برسد و شایستگی لازم برای خلافت نداشته باشد و مردم نیز از راه تعصب و کورکورانه از او پیروی کنند، نتیجه اش چیزی جز گمراهی نیست.

وی، گفت:  قرآن می فرماید در قیامت وقتی از عده ای سوال می کنند چرا گمراه شده اید؟ می گویند «ربنا انا أطعنا سادتنا و کبرائنا فأضلونا السبیلا»، پروردگارا، همانا ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و آنان ما را گمراه کردند.

غفلت امت اسلامی از موضوع امامت و رهبری و پیروی از حاکمیت نامشروع و غاصب موجب گمراهی آنها شد. نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، بیان داشت: بنابراین هرگاه حاکم و فرمانروای مردم، خود، گمراه و فاقد مشروعیت باشد، به تدریج عملکرد سوء او، سبب گمراهی همه مردم می شود، از این رو در روایتی پیامبر(ص) فرمود «انی اخاف علی امتی الائمة المضلون»، من بر امت خود از پیشوایان گمراه می ترسم، بنابراین غفلت امت اسلامی از موضوع امامت و رهبری و پیروی از حاکمیت نامشروع و غاصب موجب گمراهی آنها شد.

آیت الله میرعمادی در ادامه جدا کردن قرآن از عترت و مهجور شدن قرآن را یکی دیگر از عوامل  گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: اهل سقیفه بر اثر عوامل و انگیزه‌های مختلف و هواهای نفسانی، بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، قرآن را از عترت جدا کردند و شعار «حسبنا کتاب الله» سردادند و به تدریج از قرآن و عترت فاصله گرفتند، در حقیقت قرآن را مهجور و عترت را خانه نشین کردند.

وی، ادامه داد: از سوی دیگر در آن زمان از تدوین و نشر احادیث پیامبر (ص) ممانعت کردند در نتیجه گرفتار جهالت، ناآگاهی، بی بصیرتی و گمراهی شدند، در حالی که بر اساس حدیث ثقلین، پیامبر (ص) راه نجات از گمراهی را تمسک به قرآن و عترت معرفی کرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه حدیث ثقلین را شیعه و سنی با تواتر (خبری قطعی و یقین‌آور) نقل کرده‌اند، که پیامبر(ص) فرمود «ایها الناس انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و اهل بیتی عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا»، یعنی ای مردم من در میان شما، دو چیز گرانسنگ به جا می گذارم یکی کتاب خدا و دیگری اهل بیت و عترت من، تا وقتی که از این دو تمسک جویید هرگز گمراه نخواهید شد، گفت: طبق این حدیث نورانی، قرآن و عترت از یکدیگر تفکیک ناپذیرند، جدایی این دو از یکدیگر باعث می شود، مسلمانان به دام گمراهی بیفتند و از راه هدایت فاصله بگیرند و به دستورات قرآن و اهل بیت عمل نکنند.

بعد از رحلت پیامبر دچار مشکلات اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و... شدند آیت الله میرعمادی با بیان اینکه اگر امت اسلامی، بعد از رحلت پیامبر دچار مشکلات اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و... شده و گره‌های متعدد و مختلف در میانشان پدید آمد و گمراهی هایی پیدا شد، همه به خاطر آن بود که آنها ابتدا ظاهرا به قرآن تمسک کردند ولی به تدریج از قرآن فاصله گرفتند و به آیات آن عمل نکردند و اهل بیت پیامبر(ص) را هم خانه‌نشین کردند، گفت: پیامد دردناک، این تفکیک و مهجوریت و خانه‌نشینی، بی بصیرتی و غفلت از مسائل اساسی جامعه اسلامی و فراهم شدن زمینه انحراف و ضلالت برای آنها شد.

وی با بیان اینکه نفوذ جریان نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) بوده است، افزود: جریان نفاق که بعد از هجرت پیامبر اکرم(ص) و فتوحات آن حضرت در مدینه شکل گرفته بود بعد از رحلت آن حضرت وارد عرصه سیاست و اجتماع شد و رهاورد جریان نفاق چیزی جز گمراهی مردم نبود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه نفوذ جریان نفاق در گام اول موجی از تردید و بی اعتمادی را در جامعه اسلامی به وجود آورد و به دنبال آن در گام بعدی باورهای دینی مردم را تضعیف و تخریب کرد و سرانجام موجب فتنه، اختلاف و تنش در جامعه اسلامی شد، افزود: به همین جهت نگرانی رسول خدا(ص) بعد از خود برای امت اسلامی از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، لذا فرمود «ولکنّی اخاف علیکم کلّ منافقٍ حُلْوَاللسان»، از منافق شیرین زبان بر شما بیمناکم که حرف هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه ای است که نمی شناسید.

آیت الله میرعمادی، بیان داشت: در حدیث دیگر، صریح تر بیان فرموده است که «انّی لا اَتَخَوَّفُ علی اُمّتی مؤمناً و لا مشرکاً، فامّا المؤمنُ فَیَحْجُزُهُ ایمانُهُ و اما المشرکُ فَیَقْمَعُهُ کُفْرُهُ، ولکن اَتَخَوَّفُ علیکم منافقاً عَلیمَ اللسان، یقولُ ما تَعْرِفُونَ و یَعملُ ما تُنْکِرُون»، من هرگز بر امتم از سوی مؤمن و مشرک بیمناک نیستم، مؤمن را ایمانش باز می دارد و مشرک را کفرش ریشه کن می سازد، لیکن نگرانی و بیم من بر شما از سوی منافق دانا زبان است که می گوید آنچه را می شناسید و عمل می کند آنچه را نمی شناسید.

وی با تاکید بر اینکه چنین منافقانی پس از پیامبر(ص) بر سرنوشت دین و دنیا و حکومت و خلافت مسلط شدند و اوج آن، استیلای امویان برخلافت اسلامی بود که پس از قدرت یافتن، کفر درونی خویش را آشکار ساختند و ضربه های جبران ناپذیر زدند، عنوان کرد: افرادی مانند مروان، حکم بن عاص، ولید، ابوسفیان، معاویه و یزید را از بارزترین آنها می توان برشمرد.

دوری از ولایت یکی از عوامل گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمود هرگاه تعداد بنی امیه به سی تن برسد سرزمین خدا را ملک خود و بندگان خدا را بردگان خود قرار داده و دین خدا را به نفاق خواهند گرفت، همچنین حضرت علی(ع) در نامه ۳۲ نهج البلاغه به معاویه می نویسد که بسیاری از مردم را به گمراهی خویش فریب دادی و به تباهی افکندی و به امواج نفاق خود سپردی، در نتیجه ظلمت گمراهی آنها را فرا گرفت و در تلاطم شبهه ها گرفتار آمدند و از راه راست خود دور گشتند، همچنین در خطبه ۱۸۵ می فرماید که ای مردم شما را به درک و شناخت منافقین توجه می دهم زیرا اینان هم گمراه هستند و هم دیگران را به گمراهی می اندازند هم لغزنده اند و هم افراد را به لغزش می اندازند.

آیت الله میرعمادی، بیان داشت: نمونه نفوذ منافقین، در فتنه جمل و ناکثین همچنین قاسطین دیده شده، آنها که خود در کشتن خلیفه دخیل بودند همانا پیراهن خونین خلیفه را به مردم نشان دادند و خود را خونخواه خلیفه معرفی کردند و موجب تنش و بحران در جامعه شدند، در نتیجه عده زیادی را به گمراهی کشیدند.

وی دوری از ولایت را یکی دیگر از عوامل گمراهی و سرگردانی مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) عنوان کرد و گفت: بر اساس روایات اسلامی دلیل اصلی گمراهی جامعه اسلامی دوری از ولایت است که سبب هلاکت و نابودی انسان می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، بیان داشت: انحراف و گمراهی مردم به خاطر زاویه گرفتن از ولایت در روایات متعدد آمده است، از جمله در حدیثی مرحوم کلینی از امام صادق (ع) نقل می کند که فرمود «والله ما هلک من کان قبلکم و ما هلک من هلک حتی یقوم قائمنا الا فی ترک ولایتنا»، به خدا قسم علت هلاکت اقوام قبل از شما و اقوام بعد، تا زمان ظهور امام زمان(ع) چیزی جز ترک ولایت ما نیست.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه از سوی دیگر تبعیت از ولایت سبب عبور از گردنه گمراهی و هلاکت است، گفت: قرآن در آیه ۱۱ سوره بلد می فرماید «فلا اقتحم العقبه و ما ادریک مالعقبه فک رقبه»، پس چرا او به گذرگاه سخت (گردنه دشوار) قدم ننهاد و تو چه می دانی که منظور گذرگاه سخت (گردنه دشوار) چیست؟

وی، تصریح کرد: از امام صادق (ع) سوال شد منظور از گردنه و عقبه ای که باید از آن عبور کرد و آزاد شد چیست؟ فرمود «نحن تلک العقبه، التی من اقتحمها نجی»، ما هستیم آن گردنه ای که هر کس وارد شود نجات یابد، آنگاه امام صادق (ع) به ابان بن تغلب فرمود «فان الله فک رقابکم من النار بولایتنا اهل البیت»، خدا به برکت ولایت ما گردن شما را از دوزخ رهایی بخشید.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه به طور کلی هر گونه قیام و حرکتی وقتی ارزش دارد که بر محور ولایت باشد در غیر اینصورت گمراهی است، افزود: قرآن می فرماید «قل انما أعظکم بواحده ان تقوم لله»، بگو من شما را به یک سخن پند می دهم و آن این که شما برای خدا قیام کنید، امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود «أعظکم بولایة علی» (ع) شما را به ولایت علی بن ابی طالب (ع) پند می دهم یعنی بر محور ولایت قیام کنید، تا گمراه نشوید، به هر صورت بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) مردم از فیض وجود ولایت بی بهره شدند در نتیجه گرفتار ضلالت و گمراهی شدند.

آیت الله میرعمادی در ادامه سخنان خود با اشاره به راهپیمایی اربعین نیز، بیان داشت: اربعین روز عبرت آموزی است، اربعین روز عبرت برای گرفتار نشدن جامعه اسلامی، روز عبرت برای اینکه جامعه اسلامی از ولایت دوری نکنند و در مسیر هدایت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه اربعین روز تقابل حق و باطل  بوده و همیشه نور و حق بر ظلمت غلبه پیدا می کند، گفت: اربعین عبرت برای اهل بصیرت است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها