خبرهای داغ:
در دیدار آیت‌الله نوری همدانی مطرح شد

ابراز نگرانی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از نرخ بالای فرونشست در جعفریه

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نرخ فرونشست در محدوده جعفریه را براساس آخرین داده‌های بدست‌آمده، 16 تا 17 سانتیمتر عنوان کرد و گفت: ادامه یافتن این فرونشست موجب وقوع فرونشست 2 متری در 10 سال آینده در این محدوده می‌شود که ممکن از زندگی مردم را به خطر بیندازد.
کد خبر: ۹۰۷۳۲۳۷
|
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
ابراز نگرانی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از نرخ بالای فرونشست در جعفریه

به گزارش خبرگزاری بسیج  از قم، مسعود شفیعی ظهر امروز در دیدار آیت‌الله نوری همدانی، سابقه‌ فعالیت‌ها و وظایف سازمان نقشه‌برداری کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: سازمان نقشه برداری کشور با قدمت بیش از 65 ساله علاوه بر اینکه نظارت بر شرکت‌های عمرانی دارد و اطلاعات پروژه‌های عمرانی کشور را ارائه می‌کند، سازمانی مرجع در زمینه اطلاعات مکانی است.

وی با اشاره به به‌روزرسانی تصاویر هوایی کشور گفت: هر پنج‌سال یکبار عکس‌برداری هوایی از مناطق مختلف صورت می‌گیرد که یکی از اهداف اصلی این کار تقویت سرزمینی است؛ در استان قم نیز این آمادگی وجود دارد که عکس‌برداری جدید صورت گیرد و در صورت درخواست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، با وجود پیش‌بینی برنامه‌های امسال، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور به وضعیت استان قم در زمینه کاهش‌ ارتفاع اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مطالعات نشان‌دهنده وقوع پدیده فرونشست در محدوده بخش جعفریه است گفت: مطالعات نشان می‌دهد این فرونشست نقطه‌ای نبوده و ابعاد آن چند کیلومتر در چند کیلومتر است.

وی نرخ فرونشست در محدوده جعفریه را براساس آخرین داده‌های بدست‌آمده، 16 تا 17 سانتیمتر عنوان کرد و افزود: ادامه یافتن این فرونشست موجب وقوع فرونشست 2 متری در 10 سال آینده در این محدوده می‌شود که مسوولان استان باید به فکر مراقبت بیشتر از آب‌های زیرزمینی باشند تا از وقوع این پدیده جلوگیری شود.

شفیعی با اشاره به عواقب بهره‌برداری بی‌رویه از آب زیرزمینی، لزوم آگاه‌سازی مردم در این خصوص را مد نظر قرار داد و افزود: ورود علما و مراجع تقلید به این مساله و ارائه تذکرات و هشدارهای لازم در این خصوص به مردم، اثرات چشم‌گیری در کاهش فرونشست‌ها و جلوگیری از برداشت بیرویه از آب‌های زیرزمینی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم مراقبت مردم جعفریه در برداشت از آب‌های زیرزمینی، زندگی‌شان در آینده به خطر خواهد افتاد اذعان کرد: فرونشست بخش جعفریه یکی از بالاترین نرخ‌های این پدیده در سطح کشور است که باید هرچه سریع‌تر در خصوص پیشگیری از حوادث بعدی تدبیر کرد.


ارسال نظرات