خبرهای داغ:
یادداشت/

جای خالی تدبیرها بعد از بازگشت تحریم ها/ شکست قطعی آمریکا در جنگ اقتصادی با مشت های گره کرده ملت در 13آبان

ملت ایران بار دیگر برای تجدید عهد و پیمان با آرمانهای امام، شهدا و ارزش های انقلاب اسلامی و برای لبیک به ندای مقتدای خویش در 13آبان به صحنه می آیند تا دندان طمع دشمن جنایتکار را از آب و خاک میهن اسلامی خود کوتاه سازند.
کد خبر: ۹۰۷۳۵۳۶
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، روز 13 آبان یادآور چهار واقعه مهم در تاریخ انقلاب اسلامي ایران است که در دوره های مختلف رخ داده اما هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند و به همین دلیل این روز در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی ثبت شده است.

 

در ادامه در خصوص اين رويدادهاي مهم مطالبي تقديم مي گردد:

1- 13 آبان 1343 تبعید امام خمینی به ترکیه

 کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی بود که به اتباع بیگانه داده شد و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی كرد و در واقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

 

البته کاپیتولاسیون قبل از اين هم در ايران سابقه داشته و طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شده بود و پس ازآن هم برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردیده بودکه محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن مي‌شود و کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی ‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد.

 

وقتي این خبر به حضرت امام رسید در4 آبان 1343 طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند و رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بود، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود.

 

در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند و ایشان را دستگیر و به تهران منتقل و سپس با یک هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند و این بود سرآغار هجرتی که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

 

2- 13 آبان 1357 روز دانش‌آموز

 در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

 

این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

 

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: (... عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است ... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام ... صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رساند)

 و اينگونه شد كه این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

 

3- 13 آبان 1358 تسخیر لانه جاسوسی

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

 

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

 

امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.

 

اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و... که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است.

 

13آبان سال 1397نیز برنامه ترامپ صفر شدن صادرات نفت ایران است

ایالات متحده قصد ندارد در زمینه واردات نفت از ایران برای هیچ کشوری استثنا قائل شود.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده از تمام کشورها خواستار قطع واردات از نفت ایران خواهد شد. از چهارم نوامبر کشورهایی که نفت از ایران می‌خرند مورد تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

اما شکست آمریکا از این حربه اقتصادی اش بر علیه ایران اسلامی قطعی است زیرا تاکنون تنها کره جنوبی واردات نفت از ایران را به صفر رسانده است.

با این وجود، دو مشتری بزرگ نفت ایران، یعنی چین و هند، برخلاف رویکرد کره جنوبی، همچنان در مقابل تهدیدات ترامپ برای قطع کامل واردات نفت از ایران مقاومت کرده‌اند.

ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا است. این کشور روزانه بیش از ۱۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند.

 نشان از این است که با عزت  ملت ایران سازگار نیست که مسئولان برای فروش ذخائر ملی و گنج های الهی به جای اقدام منطقی، التماس کنند و  تدبیر و برنامه ریزی بیشتر دولتمردان را می طلبد.

 

و این‌گونه نام روز 13 آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شده است. و در این روز دست خدا به یاری ملتی حق طلب، مجاهد، بیدار دل و آزادی خواه می آید.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها