خبرهای داغ:
پژوهشگر حقوق خانواده در گفت‌وگو با فارس:

نگاه تجاری دختران به مهریه ناشی از نظام ناقص تأمین اجتماعی است

پژوهشگر حقوق خانواده گفت: در حوزه قوانین مهریه مشکلی وجود ندارد و تلاش برای اصلاح قوانین، برخورد با معلول است در حالی که علت افزایش گرایش دختران جوان به مهریه زیاد و نگاه تجاری به آن ناشی از نبود امنیت اجتماعی و نظام ناقص تأمین اجتماعی در کشور است.
کد خبر: ۹۰۷۳۵۴۷
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،محمود حکمت‌نیا پژوهشگر حقوق خانواده و سرپرست معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش قیمت سکه و بالا رفتن تعداد زندانیان مهریه در خصوص این معضل اجتماعی اظهار کرد: مشکل اینجاست که ما عقد ازدواج را به ضمانت‌ اجراهای کیفری مرتبط کردیم و دامنه حقوق خانواده را گسترش دادیم در حالی که تا ۶۰ سال قبل نظام خانواده بیشتر به اخلاق و دین مرتبط بود و حقوق خانواده تا این اندازه پررنگ نشده بود.

وی با طرح این پرسش که اساساً چرا در زندگی جوان‌های ما ترس از ازدواج به وجود می‌آید؟، افزود: در گذشته ازدواج یک مرحله از زندگی بود که افراد خود را برای آن آماده می‌کردند و می‌دانستند که دیر یا زود باید وارد این مرحله شوند اما اکنون ازدواج به یک انتخاب تبدیل شده و افراد برای ورود به آن شرایط را سبک و سنگین می‌کنند، در هر شرایط و وضعیتی که شرایط ورود به آن، به اراده فرد بستگی دارد، ترس نیز به وجود می‌آید.

این پژوهشگر حقوق خانواده عنوان کرد: نظام حقوقی ما ازدواج را به یک انتخاب که ترس زیادی هم ایجاد می‌کند، تبدیل کرده این ترس از ازدواج در کنار این شرایط است که افراد می‌دانند بدون ازدواج هم می‌توان زندگی کرد زیرا فضای اجتماعی امکان گناه و تأمین نیازهای روانی و جسمی افراد را فراهم کرده است.

*نگاه به مهریه به عنوان تضمین ازدواج اشتباه است

حکمت‌نیا اضافه کرد: اساساً نگاه به مهریه به عنوان ضمانت اجرای نکاح،‌ نگاه غلطی است و حتی در برخی از روایات دیده می‌شود که اصل بر پرداخت مهریه بوده و زن باید برای عدم پرداخت آن دلیل بیاورد، اما اکنون مهریه از جایگاه اساسی و فلسفی خود فاصله گرفته و به عنوان ضمانت اجرای ازدواج به آن نگاه می‌شود، این جابه‌جا شدن فلسفه مهریه تا حدودی به پررنگ شدن حقوق خانواده و استفاده از ضمانت اجرای کیفری برای حفاظت از نکاح مرتبط است.

وی با بیان اینکه نظام اجتماعی ما اعتمادبخش و ترس‌زدا نیست، خاطرنشان کرد: برای مقابله با ترس‌های ناشی از فرو ریختن عقد ازدواج نباید تنها به مهریه و افزایش آن پناه برد در حالی که اکنون این نگاه به مهریه وجود دارد و زنان به ازدواج به عنوان پشتوانه نگاه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر  بیمه‌های اجتماعی گسترش پیدا کند دیگر ترس از عدم حمایت اجتماعی پس از طلاق در زن ایجاد نمی‌شود و در نتیجه زنان جامعه بیش از حد بر روی مهریه سرمایه گذاری نمی‌کنند.

حکمت‌نیا ادامه داد: در حوزه قوانین مهریه مشکلی وجود ندارد و تلاش برای اصلاح قوانین، برخورد با معلول است در حالی که علت افزایش گرایش دختران جوان به مهریه زیاد و نگاه تجاری به آن ناشی از نبود امنیت اجتماعی و نظام ناقص تأمین اجتماعی در کشور است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار