تشریح کامل برنامه های هفته وقف توسط مدیر کل اوقاف استان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: 25 وقف جدید امسال در این استان به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۹۰۷۳۶۹۴
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام حسین دلاوری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: از گذشته سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه برنامه‌هایی را تحت عنوان هفته وقف برگزار می‌کند، فلسفه و هدف از برگزاری کارویژه دهه وقف همین است که اهم فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش موقوفات و اماکن متبرکه به سمع و نظر مردم برسد.

وی ادامه داد: سه شنبه پانزدهم آبان‌ماه که مصادف با روز وقف بوده به عنوان وقف، رسانه و ترویج موقوفات مشارکتی است، یکی از ابزارهای بسیار مهمی که دراختیار اوقاف قرار گرفته‌ و می‌تواند قرار بگیرد این است که اصحاب رسانه در کارهای عام‌المنفعه و کارهایی که حول تفکر خیراندیشانه سیر می‌کند می‌توانند تعامل خوبی با سازمان اوقاف و امور خیریه داشته باشند.

دلاوری از تعامل خوب رسانه با اداره اوقاف تقدیر کرد و افزود: سه سال پیش یکی از جراید در شهرستان خمین مالکیت معنوی یک صفحه‌ای را وقف کرد، مبنی بر این که در زمینه مسائل عام‌المنفعه، قرآن، عترت و اهل بیت و مسائل خیر در آن ستون مطلب نوشته می‌شود که هنوز در آن روزنامه این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته در کردستان و خمین هم یک روزنامه در همین ایام ستونی را برای مسائل عام‌المنفعه، قرآن و اهل بیت و غیره وقف کرد، بنابراین از اصحاب رسانه تقاضا داریم که صفحه و ستونی را در نگاشتن این مطالب وقف کنید که با این کار می‌توانید قدم بسیار مهمی را در این راستا بردارید.

مدیرکل اوقاف استان از تصمیم‌گیری وقف مشارکتی در ساخت بیمارستان آیت‌الله خونساری اراک به عنوان تجربه خوب در این حوزه یاد کرد و گفت: اکنون مردم، با توجه به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد نمی‌توانند زمین و مکانی را وقف کنند، اما برنامه‌ای تحت عنوان وقف مشارکت وجود دارد مانند فاز دوم بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک که همان عمل خیرخواهانه است که توسط مردم و خیران افتتاح شد.

دلاوری اضافه کرد: مردم می‌توانند دست به دست هم داده و موقوفات مشارکتی را تحت عنوان دارو و درمان، آموزش، نخبگان، کارآفرینان، قرآن و حوزه‌های فرهنگی ایجاد کنند که رسانه ها نیز می‌توانند در این زمینه کمک زیادی به منظور نشر فرهنگ وقف مشارکتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام دلاوری ادامه داد:چهارشنبه 28 صفر که مصادف است با رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) دارای عنوان وقف، ترویج فرهنگ قرآن و عترت است، بقای متبرکه به عنوان خاستگاه اصلی اظهار ارادت مردم مورد توجه بوده که مقام معظم رهبری نیز در این باره فرمودند بقای متبرکه باید به قطب‌های فرهنگی تبدیل شود که در اولویت ویژه برنامه سازمان امور مربوط به بقای متبرکه است.

حجت‌الاسلام دلاوری با بیان اینکه در دهه وقف شاهد اجرای ۶۵ برنامه در سطح استان هستیم، در تشریح شعارهای این دهه گفت: در روز 28 صفر در شهرستان اراک و 30 بقای شاخص استان، مراسم‌های ویژه‌ای را با حضور سخنرانان و مداحان برتر استانی در امامزاده عبدالله و آمنه خاتون و آستان امامزاده محمدعابد داریم که جای دارد بگوییم حضور مردم در راهپیمایی جاماندگان اربعینی در آستان مقدس امامزادگان باشکوه بود.

وی افزود: همچنین این راهپیمایی در شهرستان‌های کمیجان، خنداب، تفرش، آشتیان، خمین، شازند و به ویژه در اراک انجام شد، توسط همه طبقات اجتماعی دانشجویان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و غیره برگزار شد.

دلاوری عنوان کرد: در روز پانزدهم مراسم غبارروبی و عطرافشانی 12 بقعه شاخص استان در تمام شهرستان‌های استان انجام می‌شود، این مراسم در اراک ساعت 15 عصر با حضور مسئولان و صدا و سیما به صورت نمادین انجام‌ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همچنین پنجشنبه هفدهم آبان ماه، مصادف با شهادت امام رضا(ع) عنوان وقف، بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ زیارت را داریم لذا به همین مناسبت ویژه برنامه‌هایی را تحت عنوان 10 محفل انس با قرآن کریم در سطح استان با حضور قاریان برتر کشوری داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: جمعه اول ربیع‌الاول که مصادف است با هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه تحت عنوان وقف، انتظار و مهدویت است که در بقای شاخص دعای ندبه قرائت می‌شود، در شب جمعه گلباران مزار شهدای مدفون در بقاع متبرکه در 10 بقای شاخص استان است که به صورت شاخص با حضور نماینده ولی فقیه استان و مسئولان به صورت نمادین برگزار می‌شود.

دلاوری افزود: روز جمعه هجدهم آبان که مصادف با اول ربیع است، تمام مدیران اوقاف در شهرستان‌ها قبل از نماز جمعه به تشریح بیان عملکرد یک سال گذشته اوقاف درحوزه‌ بقاع و امور خیریه و موقوفات می‌پردازند

وی تصریح کرد: در روز شنبه نوزدهم آبان که روز جهانی علم و توسعه است با عنوان وقف، توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان، ساعت 10 صبح دیداری با نماینده ولی فقیه ترتیب داده ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: تلاش می‌کنیم در حوزه‌ علم و فناوری پشتوانه‌های عظیمی از ناحیه موقوفات داشته باشیم، در سال گذشته در استان فارس خیر بزرگی کل اموال خود را به ارزش ریالی 124 میلیارد تومان درراستای پروژه‌های علم و فناوری جدید و علوم بنیادین وقف کرد، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری این تکاپو را دارند که از ایده‌های نخبگان استفاده کنند که در راستای اشتغال و بیکاری قدم بردارند .

دلاوری عنوان کرد: یکشنبه سوم ربیع‌الاول با عنوان وقف، عدالت اجتماعی و اجرای نیات واقفین است، یکی از مسائلی که باید به آن اهتمام داشت اجرای امین‌نامه نیات واقفین براساس فراوانی نیات بوده که مجموعا حدود 700 فراوانی نیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، حمایت از زائران، بی‌سرپرستان و موضوعات مختلف دیگر داریم.

وی ادامه داد: تعداد زیادی آبسردکن به نیت واقف از اداره اوقاف دراختیار تعدادی از مساجد و مدارس استان قرار گرفته است و 700 بسته تحصیلی که نیاز پنج‌ماه دانش‌آموز را تامین می‌کند، در سطح استان توزیع شده، بیست و یکم آبان مصادف با چهارم ربیع‌الاول بحث وقف، محیط زیست، بهداشت و سلامت را داریم که بسیاری از مسائل زیست‌محیطی، دارو و درمان و غیره نیازمند کمک خیران است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: 12 همایش روحانی استان با حضور ائمه جمعه و روحانیون نشست‌های مختلفی را داریم، 11 همایش استانی و شهرستانی تحت عنوان یاوران وقف داریم، از جمله فعالیت‌های انجمن یاوران وقف بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک و ایجاد درمانگاه امام سجاد(ع) در ساوه و یک درمانگاه تخصصی در شهرستان محلات و یک زائرسرا با 50 سوئیت در مشهد مقدس با اولویت محرومان شهرستان محلات که توسط همین انجمن ایجادشده که خدمات دهی می کنند را می‌توان نام برد.

دلاوری افزود:6 نشست تخصصی در استان و شهرستان‌های تابعه با حضور فرهنگیان، بازاریان، اصناف، نخبگان و اصحاب رسانه برگزار می‌شود، نشستی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، صاحبان صنایع و مدیران شرکت‌های صنعتی داریم و همچنین نشستی با حضور طلاب و روحانیون برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آیین افتتاح امامزاده‌ای در ساوه و حلیمه آمنه خاتون روستای دامغان تفرش که کار توسعه و بازسازی آن با کمک خیران به پایان رسیده است را داریم، نشست تخصصی با حضور فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و معاونان هم از دیگر برنامه‌ها است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: بیست و دوم آبان با عنوان وقف و صیانت از موقوفات است.

دلاوری عنوان کرد:بیست و سوم آبان عنوان وقف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی بوده و تلاش بر این است که بتوانیم درراستای حمایت از کالای ایرانی سرمایه‌گذاری کنیم، امروز در بدنه معاونت اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه یک مجموعه مشاوره درراستای این عنوان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: روز بیست و چهارم که روز کتاب و کتابخوانی است برای این روز هم عنوان وقف، تبیین بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی، اسلامی انتخاب شده که مربیانی در مجموعه شاه سید علی قم آموزش لازم را دیده‌اند و به صورت رایگان درباره‌ سبک زندگی ایرانی، اسلامی و مشاوره خانواده می‌دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بیان کرد: امروز در بخش کشاورزی، بنیاد توسعه و اوقاف کشور در سطح یک‌هزار و 400 هکتار، زمین به صورت کشت مکانیزه دارند که در بخش مزرعه کشاورزی به صورت مستقیم 25 نفر اشتغال دارند و به صورت مستقیم در کل سال توانستیم 2 هزار شغل ایجاد کنیم، دربخش گاوداری صنعتی روزانه 10 تن تولید شیر دارند که مجموعه گاوداری با 750 راس گاو شیری روزانه 10 تن شیر را تحویل کارخانه‌های استان و دیگر استان‌های کشور می‌دهند.

دلاوری تصریح کرد: در بحث گوسفندداری با استعداد 2 هزار و 800 راس گوسفند در بخش تولید گوشت شاهد هستیم که قدم موثری را در استان برمی‌دارند، در این بخش به صورت مستقیم 24 نفر و به صورت غیر مستقیم 200 نفر فعالیت می‌کنند که در بخش گوسفندداری به صورت مستقیم 5 نفر و غیرمستقیم 25 نفر، در زمینه‌های عمرانی، مستقیم 3 نفر و غیرمستقیم در پروژه‌های عمرانی 40 نفرو 14 نفر به صورت مستقیم در بخش اداری در حال فعالیت هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: در مجموعه فنی، حسابداری و حقوقی 70 نفر و غیرمستقیم 2 هزار و 250 نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند، اعم تولیدات در سال گذشته و امسال در سطح یک‌هزار و400 هکتار حدود یک‌هزار و 977 تن تولید جو و 289 تن کلزا، یک‌هزار و 541 تن علوفه، 15 هزار تن تولید سیب‌زمینی و 633 کیلو گل گاو زبان در حوزه‌ گیاهان دارویی کشت داشتیم.

حجت‌الاسلام دلاوری در پایان خاطر نشان کرد: یک مزرعه تحقیقاتی در استان وجود دارد که در بحث ذرت شیرین، 651 تن و چغندرقند یک‌هزار و 300 تن تولید داشتیم، این مزرعه یکی از مزارع تحقیقاتی در استان شمرده می‌شود که در سال گذشته دو بار معاون زراعت جهاد کشاورزی از این مزرعه بازدید داشتند.

 

ارسال نظرات