خادمی با اشاره به طرح ها دولت برای کاهش مصرف سوخت :
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید تنها راه کاهش مصرف سوخت سهمیه بندی بنزین است که تا چند ماه دیگر عملیاتی می شود.
کد خبر: ۹۰۷۳۷۱۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸
 
 
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به طرح دولت برای کنترل مصرف سوخت اظهار داشت: دولت تا امروز برنامه مدون و دقیقی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور ندارد، با این حال سهمیه بندی سوخت برای خودرو ها را در نظر داشت اما هنوز در این زمینه تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: با این حال برای کنترل و کاهش مصرف باید موضوع دو نرخی مدنظر قرار گیرد تا اگر فردی مصرف بیشتری دارد سوخت را گران تر خریداری کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: از آنجایی که در زمان تحریم هستیم و احتمال دارد نتوانیم سوخت وارد کنیم، همچنین میزان قاچاق سوخت افزایش یافته است، به نظر می رسد اگر خام فروشی نمی کردیم و نفت خام را به فرآورده ها با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین تبدیل می کردیم، آمریکا و کشورهای دیگر نمی توانستند به راحتی ایران را تحریم کنند.

وی تاکید کرد: با عدم خام فروشی نفت می توانستیم صادرات بنزین به کشورهای افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای همسایه داشته باشیم نه اینکه نگران کمبود بنزین و به فکر راه ها واردات بنزین باشیم.

سهمیه بندی راه حل عبور از بحران بنزین است

خادمی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه تنها راه حل سهمیه بندی و احیای کارت سوخت است، بیان داشت: راه دیگر می تواند گران کردن سوخت باشد که با توجه به شرایط کشور، نه اقتصاد و نه مردم تحمل این گرانی را ندارد، البته معلوم نیست قمیت سوخت در کشور چه مبلغی است و گفته می شود در حال حاضر ارزان فروخته می شود.

 
قاچاق سوخت

 

این نماینده مجلس توضیح داد: از آنجایی که هر روز ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می کند که دلایل اقتصادی دارد حتی اگر قمیت سوخت را لیتری 10 هزار تومان در نظر بگیریم 6 ماه آینده نیز این نرخ به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، ارزان محسوب می شود. اما  در کشورهایی که اقتصاد درستی دارند ارزش پول ملی شان در مقایسه با ارزهای خارجی تقریبا ثابت می ماند ، 10 ها سال قیمت سوخت ثابت می ماند، ارزان نیست و قاچاق نمی شود.

اگر مصرف سوخت مدیریت شود، با راه اندازی دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مشکل در اقتصاد ایران است، ادامه داد: با افزایش قیمت سوخت در ایران، قیمت 10 ها کالای دیگر از جمله کالهای اساسی افزایش می یابد، این در حالی است که چندین میلیون زیر خط فقر داریم و چندین میلیون نفر در صف پیوستن به کمیته امداد و بهزیستی هستند.

طرح دوم دولت حیف و میل اموال کشور است

خادمی در خصوص طرح جدید بیان داشت: در دولت مطرح است که سهمیه بنزین به همه خانوارها تعلق ‌گیرد و هر خانواری که به سهمیه بنزین خود نیاز ندارد و آن را مصرف نمی‌کند، می‌تواند سهمیه خود را به دولت داده و وجه آن را به شکل نقدی دریافت کند، این کار بسیار بدی است به نوهای حیف ومیل اموال کشور است، از سوی دیگر مردم به زندگی در فقر عادت می کند و باعث می شود کسی کارنکند، این روش بسیار خطرناک است.

سهمیه بندی بنزین تا چند ماه آینده

وی تاکید کرد: سهمیه سوخت باید به خودرو داده شود و کسانی که مصرف بیشتر دارند باید سوخت را گران تر تهیه کنند برای این منظور نیز بایددست دولت برای تعیین نرخ دوم باز باشد.

 
کارت سوخت خودرو

 

این نماینده مجلس در خصوص احیای کارت سوخت اظهارداشت: قرار بود احیای کارت سوخت و بنزین دو نرخی اجرایی شود این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه دیده شده است و دولت در بودجه سال 97 افزایش 60 درصدی نرخ سوخت را دیده بود که مجلس آن را نپذیرفت، به نظر می رسد با توجه به شرایط تحریمی تا چند ماه آینده سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.

در بنزین خودکفا می شویم اگر مصرف مدیریت شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان واردات بنزین بیان داشت: حدود 10 تا 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود اما میزان مصرف سوخت در کشور افزایش یافته است با این حال اگر مصرف سوخت مدیریت شود، با راه اندازی دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت

ارسال نظرات