خبرهای داغ:

از «نوآوری در تدریس طلبگی» تا «شهادت در اربعین حسینی»

حوزه علمیه قم این روز‌ها در سوگ شهادت جانسوز یکی از استادان مجاهد و نوآور خود است؛ هم او که در اربعین حسینی امسال، نهایت اجر مجاهدتش را به دست آورد و جاودانه شد.
کد خبر: ۹۰۷۵۳۳۶
|
۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
از «نوآوری در تدریس طلبگی» تا «شهادت در اربعین حسینی»
به گزارش خبرگزاری بسیج  از قم، همین چند روز پیش بود که رهبر جانباز انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم فرمودند:

«اگر مدافعان حرم نبودند؛ راهپیمایی اربعین هم نبود»؛ و البته همین چند روز پیش نیز، همایش و راهپیمایی اربعین به عنوان بی‌نظیر‌ترین اجتماع بین المللی، باشکوه‌تر از هر سال و در آرامش و امنیت تمام برگزار شد. این مهم در حالی به وقوع پیوست که تا چندی پیش، امنیت کشور همسایه توسط دشمنان دین خدا به یغما رفته بود و پیروان تکفیر، به عربده کشی مشغول بودند. آن جا بود که ایثارگران و آزادمردان با نوای آسمانی دفاع از حرم، به صحنه آمدند تا نشان دهند که دفاع از کیان اسلام، مرز نمی‌شناسد:

مرز ما عشق است؛ هرجا اوست آنجا خاک ماست

سامرا، غزه، حلب، تهران چه فرقی می‌کند

این حضور در صحنه البته همچنان ادامه دارد و شهادت شهید حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن دهقانی به عنوان استاد حوزه علمیه قم، یکی از نشانه‌های تداوم این حضور مقدس است:

این بوم، پُر از نقش گُل سرخ و سپید است

با خون شهیدان شده امضا اثر عشق

مرداد ۱۳۵۷ بود که محمدحسن در شهربابک به دنیا آمد. او در سال ۱۳۷۵ و به شوق تحصیل علوم آل محمد (ص)، قم را برای ادامه تحصیل و زندگی برگزید.

تحصیلات او در قم از مدرسه کرمانی‌ها آغاز شد تا اینکه وی پس از طی کردن مراحل و سطوح مختلف تحصیل در حوزه علمیه، به دروس خارج فقه و اصول رسید.

۱۰ سال بعد از ورود به قم، وی همزمان با تحصیل، تدریس هم می‌کرد با این توضیح که تلاش کرد تا تدریسش با نوآوری و خلاقیت همراه باشد.

او تدریس خود را با جدول و نمودار‌های آموزشی همراه می‌کرد تا مطلب برای درک و فهم طلاب روشن‌تر باشد؛ این بود که جزوات وی دست به دست و حتی منتشر می‌شد و بسیاری از طلاب از آن سود می‌بردند.

محمدحسن همچنین بر این باور بود که یک طلبه باید مهارت‌های مختلفی را کسب کند این بود که خود، مهارت‌هایی مانند تندخوانی و مهارت‌های مطالعه، مهارت مدیریت زمان، مدیریت استرس و مواردی از این دست را فرا گرفته و سپس آن را با دیگران به اشتراک گذاشته بود.

وی در آن سال‌ها و در کنار تحصیل و تدریس، مسؤولیت‌هایی هم بر عهده گرفت که مسؤولیت واحد قرآن و عترت مدرسه علمیه حقانی از آن جمله است.

یکی دیگر از فعالیت‌های این طلبه فعال و کوشا، حضور در مرکز ملی پاسخگویی به پرسش‌های شرعی و به عنوان کارشناس پاسخگویی بخش فقه بود. شاید همین امر هم سبب شد که وی به عنوان یکی از طلاب احکام گو در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) و همچنین مراسم نمازجمعه پردیسان به انجام وظیفه بپردازد و در عین حال، به بیان این احکام در وبلاگ «نوشته‌های یک طلبه» روی آورد.

بُعد دیگر زندگی نورانی این طلبه مجاهد، همکاری با مؤسسه روایت سیره شهدا و پذیرش مسؤولیت دفتر ستاد اعزام راویان روحانی بود؛ و این روایت سیره شهدا، وی را به جهاد عملی هم کشاند، آن جا که حضور تبلیغی رزمی را در جمع مجاهدان و مدافعان حرم تجربه کرد و بالاخره در اربعین حسینی امسال در ریف سوریه، به اجر عظیم جهاد علمی و عملی خود رسید:

عشق یعنی کُلّنا عباسک یا زینبا

پشت جبهه اسم تو، خط مقدم اسم توست

هر که را صبح شهادت نیست؛ شام مرگ هست

بی شهادت، مرگ با خُسران چه فرقی می‌کند

پیکر مطهر این شهید سرافراز (ره)، در هفتمین روز شهادتش بر دوش مردم قدرشناس قم و همچنین شاگردان و دوستداران آن شهید والامقام تشییع شد.

صالحان میراث داران زمین خواهند شد

این حکایت فصل‌ها دارد؛ ولی پایان یکی است
ارسال نظرات
آخرین اخبار