خبرهای داغ:
برجام که منعقد شد یکی از بزرگترین امتیازاتی که دولت به آن افتخار می کرد امکان نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که فارغ از تمام جدل‌های سیاسی دو طرف موضوعی مهم به شمار می رفت و می‌رود !
کد خبر: ۹۰۷۵۴۱۲
|
۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲

قصه پر حاشیه نوسازی ناوگان هوایی کشور پس از برجام !به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، برجام که منعقد شد یکی از بزرگترین امتیازاتی که دولت به آن افتخار می کرد امکان نوسازی ناوگان هوایی کشور بود که فارغ از تمام جدل‌های سیاسی دو طرف موضوعی مهم به شمار می رفت و می‌رود !

در شرایطی که ایرلاین‎های ایرانی قدرت پروازهای بلند و با کیفیت را نداشتند ایرلاین‌های سعودی، اماراتی و قطری حجم بالایی از سود جابجایی مسافران را در منطقه خاورمیانه به جیب زدند که جای بسی تامل دارد ...

برای باز شدن موضوع بهتر است به سن میانگین ناوگان ایرلاین‌های کشور نگاهی گذرا داشته باشیم :
ایران ایر (هما) 25/5، ماهان ایر 22/4، آسمان 23/2، کارون(نفت) 21/2، قشم ایر 19/6، آتا ایر 20 سال و باقی ایرلاین‌ها هم وضع بهتری ندارند.

دولت با در نظر گرفتن وضع مذکور در قالب دو شرکت آسمان که متعلق به سازمان بازنشستگی کشوری است و ایران ایر که وابسته به وزارت راه و شهرسازی بعد از انعقاد برجام وارد مذاکرات خرید هواپیما از شرکت‌های سازنده شد.

آسمان بنا داشت با خرید تعداد قابل ملاحظه‌ای بوئینگ 737 پروازهای کم ظرفیت منطقه و برد کوتاه کشور را پوشش دهد و ایران ایر با دو هدف وارد سه قرارداد شد، ابتدا برای حل مشکلات پروازهای داخلی با شرکت فرانسوی ای تی ار قرارداد بست که از تعداد بالای سفارش خود تا امروز 6 یا هفت فروند را تحویل گرفته و همزمان با ارباس بر سر خرید تعداد قابل ملاحظه‌ای هواپیمای برد بلند به نتیجه رسید که سه فروند 321 و 330 را در همان بدو دریافت کرد و 350 و 380 ها در طول برنامه 15 قرار بود تحویل شود که امروز با لغو برجام از سوی ایالات متحده موضوع تحویل آنها در ابهامی عمیق و جدی گرفتار است.

اینها در حالی است که از ماه‌ها قبل مشخص بود قرارداد آسمان و ایران ایر با بوئینگ لغو شده است و دادگاهی فدرال نیز در تلاش است مبلغ پیش پرداخت شرکت‌های ایرانی به کمپانی هواپیماسازی امریکایی را مصادره نمایند .

اما بعد از لغو برجام برای نوسازی انتخاب‌های ما چه هستند؟

در همان ابتدای قراردادبا بوئینگ و ارباس بسیاری از کارشناسان به دولت پیشنهاد های جالبی دادند که بعد از گذشت تقریبا سه سال به تازگی دولت به این نتیجه رسیده است که پیشنهادات درستی بوده !

شرکت روسی سوخویی طی برنامه ای ده ساله موفق شد در سال 2015 جت مسافربری سوخو100 را با همکاری ارباس بسازد و در بدو برجام دولت روسیه ضمن مذاکرات اقتصادی و نظامی به ایران پیشنهاد خرید این هواپیمای جت برد کوتاه که قیمتی برابر با ای تی ار های ملخکی را داشت داد که در آن شلوغی جدی گرفته نشد و به تازگی خبرها حاکی از این است که ایرلاین‌های دولتی قراردادی با شرکت سوخویی امضا کرده اند تا از این مدل هواپیما خریداری نمایند.

شرکت هواپیماسازی تجاری چین نیز در بدو برجام با رونمایی از هواپیمای سی 919 پیشنهاد فروش و تحویل در سال 2019 را به ایرلاین های ایرانی ارائه داد که باز هم مورد توجه قرار نگرفت ، هواپیمایی که همین امروز از سوی ایرلاین های معتبر اروپایی سفارش خرید دارد و می توانستیم سابقا با قیمتی بسیار نازل آن را ثبت سفارش نمائیم.

باید صبور بود و دید در پایان مرداد ماه که تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده بر علیه ایران بازمی گردد آیا ارباس و ای تی ار تولوز به قراداد خود پایبند هستند و یا شبیه پژو، توتال و... از منافع تجاری با ایران پا پس می کشند !

اگر اینگونه باشد دولت بدون تعلل باید به سراغ شرکای شرقی ، کشور برود و از چین و روسیه خرید های قابل توجه داشته باشد تا ناوگان هوایی کشور سن بهتری را پیدا کرده و به نوعی استاندارد شود ، صد البته برزیل نیز از تولید کنندگان خوشنام هواپیماست که می توان با آن وارد مذاکرات خرید شد .

با ملاحظه به همکاری بیش از 20 ساله کشور با شرکت سوخو در فاز جنگنده‌های نظامی و خریدهای احتمالی نظامی آتی از این شرکت بنظر تعامل و عقد قرارداد های خرید و انتقال دانش تعمیرات با شرکت سوخو روسیه ساده تر از شرکت چینی باشد هرچند حاشیه های قراداد های اقتصادی و نظامی ایران با روسیه همیشه خوراک تحلیل رسانه های جهان بوده است .

محمود آصفی

انتهای پیام/

ارسال نظرات