استان کرمان اگر چه پهناورترین استان کشور شناخته می‌شود، اما در بسیاری از نقاط آن و به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی آن شاهد محرومیت در زمینه‌های آموزشی، مشکلات معیشتی و …. هستیم.
کد خبر: ۹۰۷۵۶۸۷
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ توجه به آموزش و پرورش بشر امری ضروری است به گونه‌ای که در طول تاریخ این امر مورد توجه مربیان بوده است و عدم توجه به این مقوله سبب عدم بهره گیری مناسب از پتانسیل‌ها و جایگاه بایسته خواهد شد.



دو مفهوم آموزش و پرورش لازم و ملزوم یکدیگر بوده اند که آموزش بر جنبه شناختی انسان و پرورش بر جنبه‌های غیر شناختی آدمی تأکید دارد؛ آموزش و پرورش شاید از نظر مفهومی متفاوت و جدای از یکدیگر باشند؛ اما در عمل به هم امیخته اند به این معنی که هیچ آموزشی بدون پرورش محقق نمی‌شود و بالعکس؛ بنابراین توجه به امر آموزش و پرورش در نقاط مختلف ایران اسلامی امری ضروری است و در این زمینه نهاد‌های مختلف و به ویژه وزارت آموزش و پرورش و نهاد‌های وابسته به آن در سطح استان‌ها باید امکانات منطبق با استاندار‌های آموزشی در قسمت‌های مختلف اعم از ساختمان مدرسه، مدرس مناسب و منطبق با اصول آموزشی کشور، وسایل ایاب و ذهاب برای دانش آموزان و …. در اختیار بگذارند.





استان کرمان اگر چه پهناورترین استان کشور شناخته می‌شود، اما در بسیاری از نقاط آن و به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی آن شاهد محرومیت در زمینه‌های آموزشی، مشکلات معیشتی و …. هستیم.








امین باقری امروز در گفتگویی اظهار کرد: در شهرستان ریگان مدارس غیراستاندارد آجری، سنگی و کپری و خشت و گل وجود دارد که امنیت جانی دانش‌آموزان ریگانی را تهدید می‌کند.





فرماندار ریگان با بیان اینکه مدارس غیراستاندارد در مرکز شهرستان و روستا‌ها قرار دارند، بیان داشت: افزایش تعداد دانش‌آموزان در مدارس شهرستان نگاه خیران و همچنین نوسازی مدارس را نسبت به احداث مدارس استاندارد می‌طلبد.





باقری بیان داشت: به دلیل شرایط آب و هوایی و گرد و غبار و طوفان‌های شدید شن محوطه نیمی از مدارس شهرستان خاکی است و تاکنون خیرین ۲۵ واحد آموزشی را در شهرستان ریگان ساخته‌اند.





فرماندار ریگان با اشاره به اینکه هنوز تعدادی از مدارس شهرستان میز و صندلی ندارد خواستار توجه آموزش و پرورش در راستای تجهیز مدارس شهرستان شد.






حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به وضعیت آموزشی دانش آموزان شرق استان کرمان گفت: گزارشات لازم در این خصوص به وزیر آموزش و پرورش داده شده است؛ اما متأسفانه تا کنون در بسیاری از موضوعات به نتیجه نرسیده ایم.





وی ادامه داد: در منطقه شرق استان با کمبود امکانات آموزشی و کمبود مدرسه و ساختمان‌هایی که باید استاندار‌های آموزشی لازم را داشته باشند رو به رو هستیم و به شدت در این زمینه مشکل داریم که اخیرا برخی از خیرین ارزشمند تعدادی مدرسه در شرق استان و چهار شهرستان مربوطه ساخته اند.





نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه دولت هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نداده است، عنوان کرد: در شهر بزرگ بم ۱۹ مدرسه ساختمان ندارند و دانش آموزان در بدترین شرایط سرما و گرما در کانکس تحصیل می‌کنند.





نیکزادی پناه ابراز کرد: ماحصل کم لطفی‌ها و کمبود‌های آموزشی در این منطقه موجب شده است که بار علمی دانش آموزان شرق استان کرمان به شدت کاهش پیدا کند و این بچه‌ها نمی‌توانند همانند دانش اموزان سایر شهرستان‌ها در کنکور رقابت داشته باشند.





این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شهرستان ریگان بر اساس آمار فرماندار این شهرستان بیش از ۱۰۰۰ دانش آموز محروم از تحصیل هستند؛ عنوان کرد: دولت برای افراد با سن و سال بالا نهضت سواد آموزی دایر کرده است؛ در حالی که برخی از دانش آموزان که باید هم اکنون مشغول به تحصیل باشند، از تحصیل باز مانده اند.





وی با تأکید بر اینکه در زمینه آموزش و پرورش از دولت گله‌مند هستیم، تصریح کرد: از مسئولین استان و شهرستانی نیز بسیار گله‌مند هستیم که نتوانسته اند امکانات را فراهم بیاورند.





این مقام مسئول افزود: ماحصل عدم رسیدگی به کمبود‌های آموزشی سبب شده است که هم اکنون مدرسه تیز هوشان شهرستان بم که ۳۶ صندلی داشته هم اکنون سی و سه صندلی آن خالی باشد و این مسئله جای بسی تأسف برای مسئولین آموزش و پرورش ما دارد؛ علی رغم تذکراتی که داده ایم در این خصوص هیچ اقدامی انجام داده نشده است.





وی با بیان اینکه امیدواریم که این کاستی‌ها با تغییر مدیر آموزش و پرورش استان رفع شود، تصریح کرد: دانش آموزان شهرستان بم در گذشته بالاترین آمار قبولی را داشته اند و بیشترین قبولی رشته‌های فنی از این شهرستان بوده است؛ اما هم اکنون همه چیز بر عکس شده است.





نیکزادی پناه با اشاره به مطلب فوق ادامه داد: هم اکنون در یک مدرسه تیز هوشان که داشن آموزان با یکدیگر رقابت داشته اند از ۳۶ صندلی ۳۳ صندلی آن خالی است و این مسئله خود نشان می‌دهد که چه فاجعه‌ای در منطقه به وجود آمده است.





نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشته ایم که برخی از مدارس در روستا‌ها تعطیل شده اند و داشن آموزان برای تحصیل مجبورند که به روستای دیگر مراجعه کنند؛ اما متأسفانه به دلیل نداشتن بضاعت مالی و نبود وسائط نقلیه داشن آموزان و به ویژه دختران ترک تحصیل کرده اند.





یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو راه آرمان؛ در خصوص مشکلات آموزشی در دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد گفت: در زمینه آموزش و پرورش و همچنین آموزش عشایری متأسفانه دارای مشکلات و ایرادات اساسی و مهمی بوده ایم که برخی از آنان هنوز ادامه دارد.





وی ادامه داد:تا کنون وزیر آموزش و پرورش، سازمان توسعه و تجهیز کشور و خیرین مدرسه ساز را به این دو شهرستان آمورده ایم که اقدامات خوبی را در خصوص آموزش و پرورش انجام داده اند؛ اما متأسفانه به دلیل اینکه مشکلات و گرفتاری‌های این منطقه بسیار زیاد است؛ اقدامات انجام شده خود را به خوبی نشان نمی‌دهد.





نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: هم اکنون بیش از ۱۰۰ مدرسه عشایری در دو شهرستان یاد شده وجود دارد که سرویس بهداشتی ندارند و این در حالی است که پنج شهرستان جنوبی استان شرایط بدتری در حوزه مدارس دارند.





کمالی پور با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس در دو شهرستان جیرفت و عنبرآباد قدیمی و تخریبی هستند، اظهار کرد:عملا وجود دانش آموزان در این مدارس مخاطره آمیز است و اگر زلزله پنج ریشتری بیاید مطمئنا این مدارس خراب می‌شوند؛ بسیاری از مدارس که ساخته شده اند آب و برق ندارند و دچا گرفتار‌هایی عدیده‌ای هستند.



محمدرضا سیفی سرپرست اداره آموزش و پروش عشایری کشور در سفر خود به جنوب استان کرمان گفت:در اساسنامه مدارس عشایری، سرانه معلمان عشایری سه برابر مدارس عادی است و معلمان عشایری حق آمد و شد، حق سکونت و حق بیتوته باید داده شود که تاکنون این اتفاق نیفاتده است و در اینجا فرصت خوبی است تا از نمایندگان مجلس بخواهیم که در اجرای اساسنامه کمک کنند تا بتوانیم مشکلات معلمان عشایری را به حداقل برسانیم.





این مقام مسئول عنوان کرد: اداره عشایری با کمک قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، ۲۰۰ سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس عشایری استان کرمان به‌ویژه در مناطق محروم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد احداث خواهد کرد.





علی‌ای حال با محرومیت آموزشی که در مناطق شرق و جنوب استان شاهد هستیم؛ امیدواریم با همت بالای نمایندگان و مسئولین شهرستان‌های یاد شده مشکلات در عرصه آموزشی به زودی مرتفع گردد و بار دیگر شاهد رشد و شکوفایی دانش آموزان در این خطه پهناور باشیم.
ارسال نظرات