عبدالملکی:

کشور ما دچار تورم القایی است/ ۶۰ درصد نقدینگی دست افرادی خاص، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) بیان داشت: نزدیک ۶۰ درصد نقدینگی دست افرادی خاص و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که با آن‌ها در بازار‌های مختلف خریدو فروش می‌کنند که نتیجه آن افزایش قیمت در بازار است.
کد خبر: ۹۰۷۵۷۲۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت‌الله عبدالملکی روز گذشته در نشست بررسی مشکلات اقتصادی کشور در دانشگاه فردوسی مشهد علت افزایش قیمت ارز را  سیاست غلط در سال ۹۶ در کنترل قیمت دانست و گفت: در سال ۹۷ با افزایش قیمت ارز به تبع آن قیمت سایر دارایی‌ها مثل طلا که به ارز وابسته است، رشد کرد.
 
کشور ما دچار تورم القایی است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه کشور ما  دچار  تورم القائی شده تصریح کرد:  قیمت کالا‌هایی که به ارز وابستگی ندارند همچنان بالا می‌رود  و این معیشت و زندگی مردم را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه ارزی که کشور در واردات استفاده می‌کند ارز ۴۲۰۰ تومانی است پس نباید این میزان افزایش قیمت اتفاق بیفتد.
 
تحریم ها تاثیری در گرانی نداشته است

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه تحریم‌ها  حتی یک درصد هم در گرانی‌های اخیر تاثیری نداشته است، ابراز داشت:  نه تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران دارد و نه برجام در حوزه تحریم‌ها توانست کاری بکند و مشکلات از تیرماه قبل از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها به‌صورت عملی رخ داد.
 
نقدینگی سنگین از عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی است

وی نقدینگی سنگین را عامل دیگر مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: نقدینگی باید به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کند در غیر این صورت تورم ایجاد می‌کند و این حجم از نقدینگی نتیجه افزایش خلق پول توسط بانک مرکزی است.
 
عبدالملکی ادامه داد: افزایش خلق پول به این معنا است که بخاطر تحریم‌ها دولت بخش قابل توجهی از پول فروش نفت خام را نمی‌تواند دریافت کند پس این پول را به بانک مرکزی می‌فروشد و در ازای آن ریال می‌گیرد و علت دیگر افزایش خلق پول وام های کلانی است که بانک به افرادی خاص می‌دهد.
 
مدیریت روانی اقتصاد کشور

وی نسبت به مدیریت روانی اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: در این راستا باید مسئولان صادق باشند و از طرفی بازار ارز باید به درستی مدیریتی شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه اظهار کرد: برای مدیریت بازار ارز بایستی بهدمصارف غیرضرور از جمله ارز‌های مسافرتی ارز تخصیص نگیرد و دوم اینکه بعد تخصیص ارز بر سیکل مصرف ارز نظارت داشته باشند که ارز در جایی که به آن تخصیص داده شده است مورد استفاده قرار گیرد.

عبدالملکی در بخش دیگر سخنان خود عنوان داشت: بعد از  اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی صرافی‌ها تعطیل شد و این یک خطای بزرگ بود  چرا که باعث شکل گرفتن بازار ثانویه بدون کنترل دولت شد.

وی بیان کرد: نزدیک ۶۰ درصد نقدینگی دست افرادی خاص و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که با آن‌ها در بازار‌های مختلف خریدو فروش می‌کنند که نتیجه آن افزایش قیمت در بازار است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار