رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی:

صادرات ۳۵ درصدی فرش از آذربایجان شرقی

رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی شورای گفت‎وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: ۳۵ درصد صادرات و تولید فرش دستباف متعلق به آذربایجان شرقی است.
کد خبر: ۹۰۷۵۹۹۱
|
۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی،  چمنی افزود: بیش از ۳۵ درصد صادرات و تولید فرش دستباف متعلق به آذربایجان شرقی است، اما سهم بیمه شده ما تنها ۱۳ درصد کشور است؛ در هر صورت امیدواریم ظرفیت استانی ما که ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده است محقق شود.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته ۳۰ هزار نفر بیمه شده صنعت فرش استان به دلایلی مثل تاخیر یک روزه در پرداخت حق بیمه از بیمه خارج شده‎اند در حالی که ۹۰ درصد این تعداد قالیباف بودند.

چمنی اظهار کرد: فرش دستباف به عنوان صنعت و هنر اول کشور و استان مطرح بوده و تنها کالایی است که ثبت جهانی شده و تبریز مرکز جهانی فرش دستباف به شمار می‎رود.

وی اضافه کرد: حدود ۲۰۰ هزار نفر در این هنر- صنعت اشتغال داشته و ۵۰۰ هزار نفر از طریق آن و صنایع مرتبط ارتزاق می‎کنند؛ با این حال با شرایطی که پیش آمده تبدیل به فرزند ناتنی اشتغال کشور شده است!

چمنی در عین حال خاطرنشان کرد: فرش تبریز نزدیک به سه هزار سال قدمت دارد و تنها کالایی است که محوریت آن در کشور اسلامی ایران و منتسب به آذربایجان‎شرقی است؛ با این اوصاف هنوز در شهر تبریز موزه فرش نداریم و این صنعت همواره مورد کم‎لطفی و بی‌توجهی قرار می‎گیرد.

رئیس اتحادیه فرش دستباف آذربایجان‎شرقی سهمیه بیمه صنعت فرش در استان ما ۳۵۰ هزار نفر است، امتا در این استان نزدیک به ۵۰ هزار نفر بیمه شده داریم و در چند سال گذشته ۳۰ هزار نفر بیمه شده به دلایل مختلف از بیمه خارج شده‎اند؛ در حالی که ۹۰ درصد این تعداد قالیباف بودند.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۵ درصد صادرات و تولید فرش دستباف متعلق به آذربایجان شرقی است، اما سهم بیمه شده ما تنها ۱۳ درصد کشور است؛ در هر صورت امیدواریم ظرفیت استانی ما که ۲۰۰ هزار نفر بیمه شده است محقق شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها