مدیر مرکز تئاتر مولوی گفت:اگر هویت‌بخشی صورت گیرد، هر مخاطب با هر سلیقه می‌تواند انتخابی داشته باشد. نباید توقع داشته باشیم تئاتری که مخاطبانش دانشجویان نمایش هستند، مورد پسند خانواده‌ها هم باشد.
کد خبر: ۹۰۷۶۱۷۸
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،  مدت‌هاست که موضوع ضرورت نظارت دقیق، قانونمند و همه‌جانبه بر تئاتر برای دستیابی به تئاتر سالم در عرصه این هنر نمایشی مطرح می‌شود و دغدغه تئاتردوستان و کارشناسان تئاتر شده است. دستیابی به چنین هدفی در راستای جلوگیری از بروز ابتذال و رفتار‌های سطحی و غیراخلاقی در تئاتر و تماشای آن برای تمام اعضای خانواده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

با توجه به اینکه برخی نمایش‌ها از این درجه سلامت برخوردار نیستند و نظارت دقیقی نیز روی همه کار‌ها صورت نمی‌گیرد، خبرگزاری فارس بر آن شد تا با هنرمندان، کارشناسان و مسئولان عرصه هنر‌های نمایشی در این زمینه به گفت‌وگو بنشیند.

امیرحسین حریری در بحث از نظارت قانونمند و دقیق در عرصه نمایش برای جلوگیری از کار‌های نمایشی مبتذل گفت: بحث نظارت بر تئاتر مبحثی است که متأسفانه مثل خیلی از مسائل دیگر در طول این سال‌ها تعریف دقیقی نشده است.

وی در ادامه افزود: یعنی ما مبانی نظارت را در جامعه فرهنگی خودمان تبیین نکرده‌ایم، من به عنوان یک تولیدکننده نمایش یا حتی یک سالندار با گزاره‌های متغیری از بحث نظارت در این سال‌ها مواجه بوده‌ام در حالیکه باید در این زمینه به گزاره‌های مشخص و ثابتی برسیم و آن‌ها را تبیین کنیم، بنابراین طبیعی است که همه گروه‌های نمایشی تا سالن‌ها نیز بدان احترام خواهند گذاشت و ضوابطش را رعایت می‌کنند.

حریری با اشاره به اینکه بسیاری از موارد نظارتی قوانینی نانوشته و متغیر هستند، افزود: طبیعی است که وقتی ما قانون ثابت و مدونی نداشته باشیم، در اجرا هم دچار مشکلاتی می‌شویم و سالندار یا هنرمند باید به صورت موردی خودش مسائلی را تذکر بدهد و در ادامه هم بعضا شاهد تولیداتی می‌شویم که به قولی مناسب اقشار مختلف جامعه نخواهند بود.

* تولیدات هنری نیاز به هویت‌بخشی دارند

وی در زمینه دستیابی به تئاتر سالم برای خانواده‌ها توضیح داد: در این زمینه چند نکته وجود دارد چرا که این مسئله گسترده است و نیاز به کارشناسی زیاد در عرصه‌های اجتماعی و هنری و سخت افزاری است و نشست‌های تخصصی در این رابطه می‌طلبد، اما به طور اجمال در گام نخست برای هرگونه برنامه‌ای ما نیازمند اعتماد به هنرمندان هستیم.

مدیر مرکز تئاتر مولوی در ادامه گفت: هنرمندان ما در این سال‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد هستند، بنابراین می‌توان در عرصه نمایش به آن‌ها اعتماد کرد، اگر این اعتماد درست صورت بگیرد، خیلی از مشکلات و آسیب‌هایی که امروز با آن روبه رو هستیم از بین می‌رود. نکته دوم اینکه به طور طبیعی ما باید برای انواع مخاطب و سلیقه مخاطبان نه تنها در تهران بلکه در کل کشور تولیدات هنری مناسب داشته باشیم و برای این تولیدات هم برای مراکز فرهنگی و هنری هویت‌بخشی لازم داریم.

وی با بیان اینکه تا به امروز در این راستا هیچگونه کار نظام‌یافته‌ای صورت نگرفته است، گفت: طبیعی است که اگر هویت‌بخشی صورت گیرد، هر مخاطب با هر سلیقه می‌تواند انتخابی داشته باشد. ما نمی‌توانیم یک محصولی را که برای دانشجویان تخصصی هنر‌های نمایشی تولید شده، توقع داشته باشیم یک خانواده هم که برای سرگرمی به دیدن نمایشی آمده، بپسندد.

این کارشناس اظهار داشت: از سوی دیگر هم تعریف نکردیم که این خانواده برای رفع مایحتاج فرهنگی خود به کجا مراجعه کند و آن دانشجو هم برای رفع موارد آموزشی خود کجا برود، این‌ها در حوزه فرهنگی ما تعریف نشده و پس طبیعی است که اگر این تعاریف و هویت‌بخشی‌ها درست صورت بگیرد، ما مراکز عرضه هنر‌های نمایشی در کشور زیاد داریم که می‌توانند بخش زیادی از تقاضا‌های هنرمندان و مخاطبان را پاسخگو باشند، منتها هیچکدام هدفمند نشده‌اند.

حریری اظهار داشت: متأسفانه این نقصان جدی در عرصه سیاست گذاری تئاتر ما وجود دارد و اگر در این قضیه تمرکز صورت بگیرد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.
ارسال نظرات