نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان گفت‌:‌ مساجد و متولیان آن نقش بسیار مهمی در کاهش اثرات مخرب آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در بین جوانان دارند.
کد خبر: ۹۰۷۶۱۹۴
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت،‌ آیت‌الله رسول فلاحتی صبح امروز در همایش یکروزه توانمندسازی ارکان مساجد سطح یک استان گیلان در رشت اظهار داشت:‌ کارکردهای مساجد در مسائل فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و این اماکن مقدس در کاهش اثرات آسیب‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان مساجد را از متولیان اصلی امور فرهنگی جامعه خواند و عنوان کرد:‌ ائمه جمعه و جماعات در کنار فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج و هیئت امنا در حقیقت خود را سپر بلای توطئه‌های دشمنان اسلام می‌کنند تا آسیبی به مردم به‌ویژه جوانان وارد نشود.

امام جمعه رشت فضای کنونی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی را با دوران طاغوت غیرقابل مقایسه خواند و ابراز داشت:‌ تا پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور زمینه فعالیت ائمه جمعه در مساجد به هیچ عنوان فراهم نبود و با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه بود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه امروز فضای سیاسی و اجتماعی برای فعالیت و نقش‌آفرینی متولیان امور دینی کاملاً فراهم است تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه تمامی ابزارها برای اعتلای فرهنگی کشور کاملاً در دسترس است بنابراین عذر آوردن و عدم انجام وظایف محوله توسط هیچ کسی قابل قبول نیست.

وی استفاده گسترده از ابزارهای ارتباط جمعی و فضای مجازی توسط مردم را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت:‌ طبق آمارهای ارائه شده، ایران هفتمین کشور استفاده‌کننده از این ابزارها است به طوری که اخبار و اطلاعات در حوزه‌های مختلف و با کمترین زمان ممکن در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان عدم استقبال جوانان از مساجد و شرکت در فعالیت‌های آن را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌ بهترین کار برای جبران این فاصله‌ها پرهیز از اتهام‌زنی و افزایش تعامل بیشتر بین ائمه جمعه،‌ فرماندهان پایگاه‌ها،‌ هیئت امنای مساجد با مردم به ویژه با نوجوانان و جوانان است.

امام جمعه رشت آشنا کردن مردم و جوانان با فرهنگ دینی را از مهم‌ترین تکالیف متولیان امور مساجد اعلام کرد و اظهار داشت:‌ بهترین روش برای مقابله با تهدیدهای فزاینده گسترش شبکه‌های مجازی و موبایلی گفت‌وگوی صمیمانه با نوجوانان و جوانان و بیان آسیب‌های اجتماعی این شبکه‌ها است.

آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر اینکه تشکیلات مساجد برای تعامل مطلوب با مردم باید به انسجام درونی بپردازند بیان داشت:‌ امامان جمعه،‌ هیئت‌های امنا،‌ مردم و پایگاه‌های مقاومت بسیج چهار ضلع اصلی مساجد هستند که باید در کنار هم به تعامل سازنده و افزایش کارکردهای این اماکن مقدس بپردازند.

وی مطالعه بیشتر ائمه جمعه در امور دینی و اسلامی را بسیار ضروری و واجب دانست و عنوان کرد:‌ اغلب جوانان تشنه دریافت اطلاعات دینی و مذهبی و رفع شبهات به‌وجود آمده در این حوزه هستند به همین علت متولیان امور مساجد باید همواره خود را برای پاسخ به اینگونه نیازها آماده کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان به مهم‌ترین مسائلی که ائمه جمعه باید به آن توجه داشته باشند را برشمرد و ابراز داشت:‌ مطالعه عمیق‌، رصد کردن دردهای جوانان، هم‌اندیشی، استفاده از نظرات اندیشمندان و تجمع آراء آنان و بها دادن به جوانان از مواردی است که ائمه جماعات باید به آن توجه کنند.

امام جمعه رشت به تشکیل ستاد امور مساجد در مصلی رشت اشاره کرد و ابراز داشت:‌ اخیراً شبهاتی در مورد کارکردهای این ستاد در اذهان ایجاد شده است که البته به هیچ عنوان صحت ندارد و هدف از تشکیل این ستاد ایجاد هم‌افزایی،‌ حل مشکلات و تعامل بیشتر بین متولیان امور مساجد است.

آیت‌الله فلاحتی دولتی کردن مساجد توسط ستاد امور مساجد را کاملاً رد کرد و بیان داشت:‌ این ستاد قرار نیست در امور داخلی تشکیلات مساجد دخالتی داشته باشد بلکه درصدد است برای برون رفت از بحران‌های ایجاد شده در سطح مساجد راه‌ حل‌های لازم را پیشنهاد و به رفع مشکلات اقدام کند.

انتهای پیام/‌م

ارسال نظرات