قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ثمرات وقف پس از مرگ هم به واقف می‌رسد، گفت: امام خمینی (ره) درباره دقت در موقوفات امام رضا (ع) فرمان قاطعی دادند، پس ما باید درباره موقوفات به حدی دقت داشته باشیم که مردم به ما اعتماد کنند.
کد خبر: ۹۰۷۶۳۱۲
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز؛ آیین تجلیل از واقفان برتر آستان قدس رضوی در تهران و موزه ملی ملک با حضور سید مرتضی بختیاری قائم مقام آستان قدس رضوی، پرویز سروری سرپرست دفتر آستان قدس در استان تهران و جمعی از واقفان و خیران آستان امام رضا (ع) در موزه ملی ملک برگزار شد.

در این مراسم مرتضی بختیاری طی سخنانی با اشاره به کلامی از امام خمینی (ره) درباره اهمیت وقف گفت: امام (ره) درباره اهمیت وقف فرمودند: «باید بدون کوچک‌ترین گذشت نسبت به موقوفات حضرت رضا (ع) آن‌گونه که واقفان نیت کردند عمل کنید.» پس ما باید درباره موقوفات به حدی دقت داشته باشیم که مردم به ما اعتماد کنند، زیرا واقف مالش را به عنوان امانت به ما می‌سپارد و وظیفه آستان قدس نگهداری، بهره‌برداری و هزینه‌کرد مناسب در مسیر نیت واقف است.

وی وقف را بهترین راه برای احسان ماندگار در جامعه دانست و گفت: وقتی فردی ملکش را وقف می‌کند، آن را به صورت دائمی در خدمت جامعه قرار می‌دهد و عوایدش پس از مرگ هم نصیبش می‌شود. هنگامی که وقف‌نامه مرحوم ملک را مطالعه کردم، از استحکام این وقف‌نامه و اینکه همه جوانب حقوقی را رعایت کرده است، لذت بردم.

بختیاری ادامه داد: واقفان و خیران با امام معصوم و با خدا معامله کرده‌اند، بسیاری از ثروتمندان به این دنیا آمدند و از دنیا رفتند و فراموش شدند و اموالشان هم به دادشان نرسید، اما شخصی مانند حاج حسین ملک با موقوفاتی که از خود بر جای گذاشت همیشه زنده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به موقوفه‌ای ۵۰۰ ساله در مشهد اشاره کرد و گفت: چند سال قبل و پس از حضور آیت‌الله رئیسی در آستان قدس رضوی تصمیم گرفتیم زائرشهری را برای افراد مستضعف در مشهد بنا کنیم. از این رو به سراغ موقوفات آستان رفتیم و زمینی را پیدا کردیم که واقف آن ۵۰۰ سال قبل این زمین را برای استراحت زائران امام رضا (ع) وقف کرده بود و جالب است پس از ۵۰۰ سال این زمین به یک زائرشهر تبدیل شد و ده‌ها هزار زائر علی بن موسی الرضا (ع) تاکنون در آن اسکان یافتند. زائرانی که اگر این مکان نبود، توان کرایه یک اتاق را هم در مشهد نداشتند.

باید ثمرات وقف را برای مردم روشن کنیم

وی با بیان اینکه باید ثمرات وقف را برای مردم روشن کنیم، گفت: امروزه بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تهران با پول خیریه اداره می‌شوند. ما در آستان قدس رضوی حدود ۱۰۰ موقوفه داریم که برای روشنایی و سوخت حرم وقف شده‌اند یا ۸۷ واقف برای دارالشفاء و بیمارستان داریم، همچنین برای سوگواری اهل بیت (ع) ۶۵ موقوفه و برای میهمانسرا و اطعام زائران ۲۹ موقوفه داریم که درآمد این موقوفات بر اساس نیت واقف سالیان سال است که هزینه می‌شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها