خبرهای داغ:
مارچ رمانی تاریخی و عاشقانه است که در زمینه جنگ‌های داخلی امریکا و نبردهای فاجعه‌بار آن به وقوع می‌پیوندد. این کتاب روایتی است از جان مارچ، پدر غایب دخترانِ معروف کتاب «زنان کوچک» اثر لوییزا می‌الکات.
کد خبر: ۹۰۷۶۳۳۵
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، رمان «مارچ» نوشته جرالدین بروکس با ترجمه یوسف سلیمان‌سالم، اثری تامل برانگیز از چالش‌های اخلاقی دوره جنگ داخلی آمریکاست. این رمان جایزه ادبی پولیتزر سال 2006 در بخش آثار داستانی را به خود اختصاص داده است.
 
در مقدمه ترجمه فارسی رمان می‌خوانیم: «پس از انتشار کتاب تحسین‌برانگیز و پرفروش «سال‌های شگفتی»، جرالدین بروکس به‌خاطر بیان شورانگیز و پژوهش‌های دقیق جهت ترسیم جزئیات مربوط به آثار طاعون خیارکی بر روی یک دهکده کوچک انگلیس در قرن هفدهم با تحسین فراوانی مواجه شد. اینک، بروکس از استعداد خود به‌منظور واکاوی ویرانی‌ها و چالش‌های اخلاقی دوران جنگ داخلی آمریکا از منظر آقای مارچ، شوهر غایب داستان «زنان کوچک» لوئیزا می‌الکات، استفاده کرده است. در شخصیت آقای مارچ، بروکس تصویر یک مرد عمیقا حساس و دچار بحران‌های درونی را به تصویر می‌کشد که در یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ امریکا، در پی آن است که انجام وظایف خود در قبال انسان‌های دیگر را با انجام وظایفش در قبال خانواده خود آشتی دهد.

21 اکتبر 1861. مارچ که یک کشیشِ مشغول به کار در ارتش است به‌سختی از چنگال مرگ گریخته. هم‌رزمان وی از رودخانه پوتوماک عبور کرده و نبرد کوچک ولی فاجعه‌باری را روی یک پرتگاه تجربه نموده‌اند. با این حال، هنگامی که وی دمی می‌نشیند تا نامه روزانه خود را برای همسر عزیزکرده خود، مارمی، به نگارش دربیاورد، هیچ اشاره‌ای به مرگ و ویرانی موجود در اطرافش نمی‌کند. او تنها از ابرهایی می‌نویسد که آسمان را مزین کرده‌اند، از دلتنگی‌هایش برای خانه می‌نویسد و از اینکه چقدر در آرزوی دیدار دختران زیبایش است. او با خود می‌گوید «من هیچ‌وقت بهش قول ندادم که همه حقیقت رو براش بنویسم.»
در هنگام ورود به ارتش، مارچ مردی ایدئالیست بوده و می‌داند که حضور در این جنگ، بالاتر از هر چیزی، به خاطر تحقق آرمان‌های ایالت‌های شمال امری درست و بجا می‌باشد. ولی آنچه وی انتظار مقابله با آن را ندارد، پای گذاشتن در سفری است که به جهنمی بر زمین می‌رسد؛ جایی که اغلب خطوط میان حق و باطل، و خیر و شر حالتی مبهم به خود می‌گیرند.
ولی در این مرحله، او چاره‌ای جز ادامه راه نمی‌بیند. وی در ادامه راه خود به یک بیمارستان موقتی می‌رسد؛ عمارتی که برایش به‌غایت آشناست. همین جا بود که بیست سال قبل، وی با گریس، برده‌ای زیبا و باسواد، آشنا شده بود. او همان زنی بود که اولین بوسه را برایش به ارمغان آورد و مسیر زندگی‌اش را به کلی تغییر داد.

اینک، او خود را بار دیگر در برابر عمارت کلمنت می‌بیند؛ مکانی که پیش‌تر زیباترین محلی بود که به عمر خود دیده بود، اینک بر اثرِ زشتی‌های جنگ به یک ویرانه تبدیل شده است. با این حال، توقف مارچ در این مکان کوتاه است و او با مأموریتی برای تعلیم برده‌های آزادشده به دست ارتش شمال به کشتزاری به نام اوک لندینگ عازم می‌شود، مکانی پرحادثه و فاجعه‌بار که وی را تا سرحد مرگ خواهد کشاند.


اگرچه مارچ پس از تجربه ماجراها و دشواری‌ها فراوان نجات یافته و به بیمارستانی در واشینگتن تحویل داده می‌شود و در این محل توان از دست رفته خود را تا حدی باز می‌یابد، دیگر به مردی در هم شکسته تبدیل شده است؛ مردی که دائما اسیر کابوسِ صحنه‌هایی است که نظاره‌گر آن‌ها بوده و بار سنگین عذاب وجدانِ از دست رفتن زندگی انسان‌هایی که وی می‌توانست آن‌ها را نجات دهد بر دوش او سنگینی می‌کند. زمانی که لحظه ترک آن بیمارستان فرا می‌رسد، او میلی به بازگشت به خانه ندارد. او با ردیگر به‌سوی گریس برمی‌گردد تا از وی راهنمایی بخواهد. «هیچ انسانی نیست که گناهی نکرده باشه. برین خونه آقای مارچ.» این جمله‌ها را گریس به مارچ می‌گوید. مارچ به سوی همسر و فرزندان خود باز می‌گردد و اگرچه هنوز اسیر شکنجه روزهایی گذشته است و برای آینده کشورش نگران، حداقل آنچه باید در زمان حال انجام دهد برای وی مشخص است؛ او اینک در خانه خود حضور دارد و بار دیگر برای فرزندانش پدری می‌کند. برای او در زمان حال همین کفایت می‌کند.»
 
در معرفی این رمان در پشت جلد آمده است: «مارچ رمانی تاریخی و عاشقانه است که در زمینه جنگ‌های داخلی امریکا و نبردهای فاجعه‌بار آن به وقوع می‌پیوندد. این کتاب روایتی است از جان مارچ، پدر غایب دخترانِ معروف کتاب «زنان کوچک» اثر لوییزا می‌الکات. در روایت بروکس، مارچ در هیبت یک کشیش طرفدار الغای برده‌داری و شخصی ایده‌آلیست ظاهر می‌شود که حضور در جهبه‌های جنگ به آزمونی جهت سنجش ایمان او نسبت به خود و اهداف دولت ایالات شمالی تبدیل می‌شود دولتی که خلاف باورهای اولیه مارچ، ابایی از ارتکاب وحشی‌گری و نژاد‌پرستی ندارد. پس از آنکه مارچ در بیمارستان واشینگتن از یک بیماری مهلک جان سالم به در می‌برد، خود را در مواجهه با وظیفه‌ای عظیم می‌بیند: جمع‌کردن تکه‌های شکسته جسم و روحش، و یافتن راهی برای ارتباط دوباره با همسرش و دخترانی که کوچک‌ترین اطلاعی از مصائبی که وی از سر گذرانده‌ ندارند.»

 کتاب «مارچ» اثر جرالدین بروکس با ترجمه یوسف سلیمان سالم در 360 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به بهای 49هزار و 900 تومان از سوی نشر تیسا راهی بازار کتاب شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها