خبرهای داغ:
رئیس اداره اوقاف شهرستان مهدیشهر:

وقف صدقه جاریه که همیشه جریان دارد

رئیس اداره اوقاف شهرستان مهدیشهر گفت: وقف به عنوان صدقه جاریه است که همیشه جریان دارد وچشمه جاری است که تازمانی که زمان باقی باشد این موقوفه هم وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۷۶۴۰۲
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در مهدیشهر، حجت الاسلام مهدی جلمبادانی درنشست خبری که به مناسبت دهه اوقاف با حضور اصحاب رسانه برگزارشداظهار کرد:وقف به عنوان صدقه جاریه است که همیشه جریان دارد وچشمه جاری است که تازمانی که زمان باقی باشد این موقوفه هم وجود دارد.
رئیس اداره اوقاف شهرستان مهدیشهر گفت:وقف به عنوان احسان وخیرات ماندگار است که قرآن از این احسان ماندگار به باقیات الصالحات تعبیر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه باید از زوایای مختلف حوزه وقف به مردم آگاهی واطلاعات کامل داده شودگفت: امروز برخی از افراد از نحوه استفاده از موقوفات اطلاع کافی وجامع ندارند وبدون رعایت ضوابط شرعی ومقررات از موقوفات استفاده می‌کنند.
جلمبادانی گفت:وقف در معنای لغوی عبارت است از ایستادن، توقف وحبس کردن که منظور از حبس عین نگهداشتن عین حال از نقل وانتقال وهمچنین تصرفاتی است که موجب تلف عین می‌شودزیرا هدف واقف انتفاع همیشگی موقوف علیهم می‌باشداز عین موقوفه ومنظور از تسبیل منافع آن است که منافع موقوفه در مسیر خیر وخداپسندانه‌ای که مورد نظر واقف است جریان پیدانموده ودرآمد موقوفه در مسیری هزینه شود که منظور نظر واقف می‌باشد.
وی همچنین گفت:عقد وقف به کسی که مال خود را وقف می‌کند واقف می‌گویند وکسی که وقف به نفع او ایجاد می‌گردد را موقوف علیه می‌نامندواگر آن‌ها چند نفره باشند موقوف علیهم نامیده می‌شود وکسی که اداره کردن امور موقوفه را برعهده می‌گیرد متولی محسوب وامر اداره کردن موقوفه راتولیت می‌گویند.
وی افزود:وقف ارتباط تنگاتنگی با مصالح عمومی دارد، مخصوصا درجوامعی که اختلاف طبقاتی درآن زیاد است وبه وسیله وقف، ثروتمند به فقیر می‌اندیشد وتوانا به سراغ ناتوان می‌رود وخیلی از نیازمندی‌های عمومی را برطرف می‌کند.
جلمبادانی اضافه کرد:وقف کردن صفات رذیله مثل حرص وخداپرستی را ریشه کن می‌کند وقناعت ونوعدوستی را می‌پروراند وتعاون وکمک رسانی افراد راجایگزین کشمکش وفخر فروختن می‌کندوجامعه‌ای را پر از عشق ونوعدوستی وفضیلت پروری به وجود می‌آوردوسطح فکر‌ها رابالا می‌بردودرآممد موقوفه، تشنگان راسیراب وبه مسافران در زیر سایه ساز نیکی، آرامش وآسایش می‌بخشد.
وی در ادامه به برنامه‌های شاخص اجرایی دهه وقف اشاره کرد وگفت:دیدار با اصحاب رسانه وارائه گزارش درجراید وروزنامه‌های کثیر الانتشار، برپایی ایستگاه همه واقف در یکی از بقاع شاخص شهرستان، مراسم لبیک یا رسول الله، آئین غبار روبی از بقاع متبرکه در سطح شهرستان، حضور درنمازجمعه با اصحاب وقف وهیئت امنا وارائه گزارش مابین خطبه‌های نماز جمعه، دیدار با خانواده شهدا همراه مسئولین ادارات شهرستان، تجلیل از واقفین شهرستان مهدیشهر، دیدار با اصناف وبازاریان، دیدار با امام جمعه درجزین، دیدار با حوزه علمیه برادران شهرستان وارائه گزارش، حضور در نماز مغرب وعشا درمسجد جامع شهمیرزاد وارائه گزارش موقوفات شهمیرزاد، اهم برنامه دهه وقف که تدارک وقابل اجرا می‌باشد.
رئیس اداره اوقاف شهرستان مهدیشهر خاطر نشان کرد:درسال ۹۶ شهرستان مهدیشهر ۱۴ وقف جدید را به خود اختصاص داد که ۹۸ درصد برنامه محقق شد ودر سطح استان به عنوان اولین شهر شهرستان معرفی گردید.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار