نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۲۱ آبان

کد خبر: ۹۰۷۶۴۸۵
|
۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه ۲۱ آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد.(۱۳۹۷/۶/۷)

پایگاه بصیرت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

چرا ترامپ به اروپا توهین می‌کند؟
دونالد ترامپ با وجود اینکه در فرانسه حضور داشت از شرکت در مجمع جهانی صلح پاریس خودداری کرد. این اقدام در کنار دیگر رویکردهای توهین‌آمیز رئیس‌جمهور پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا از منظر تحلیلگران جهانی نشانه‌هایی از افزایش فشارهای واشنگتن در عرصه‌های گوناگون به قاره سبز به شمار می‌آید که در سیر صعودی قرار گرفته است.
از توهین‌های گوناگون به رهبران اروپایی تا شرکت نکردن در نشست‌ها و پیمان‌های دوجانبه با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی تا افزایش اختلافات آمریکا و اروپا با توجه به فشارهای مکرر ترامپ مبنی بر ضرورت پرداخت هزینه‌های ناتو از سوی اروپا و اظهار تمایل مکرون به تشکیل ارتش مستقل در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا، اگرچه چشم‌انداز مبهمی را پیش روی آینده مناسبات و روابط این دو شریک غربی قرار داده؛ اما محصول نهایی آن، جدایی کامل اروپا و تعریف آن در جبهه مقابل آمریکا نخواهد بود. چرا؟ به دو دلیل؛ یک‌ـ اروپا به دلیل پاره‌ای مشکلات داخلی و عدم چسبندگی اعضای آن به مثابه ملتی واحد، عزم و اراده‌ای برای این واگرایی ندارد. دو‌ـ خاستگاه گفتمانی مشترک به گونه‌ای که آمریکا فرزند و محصول تفکر لیبرالیستی و سکولاریستی اروپایی به شمار می‌آید، در کنار ناتوانی اروپایی‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های مستقل از آمریکا، همچنان از اروپا تصویر متحدی پیرو و منفعلِ واشنگتن ترسیم می‌کند.
اتحادیه اروپا با ۲۸ کشور تا زمانی که به جد و با برنامه راهبردی به پیشنهادهایی از جنس تشکیل ارتش مستقل مکرون و ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی و انرژی جدا از شبکه جهانی تحت نفوذ آمریکا جامه عمل نپوشاند، نمی‌تواند خود را از سیطره پیدا و پنهان آمریکا خارج کند. ترامپ عیار «عزم» و «توان» اروپایی‌ها را در پرونده برجام سنجید. اروپای پرمدعا قرار بود به شرط ماندن ایران در برجام پس از خروج عهدشکنانه آمریکا از این پیمان چندجانبه مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل، سازوکارهای بانکی و مالی برای خنثی‌سازی تحریم‌های ثانویه آمریکا و بهره‌مندی ایران از مزایای برجام راه‌اندازی کند؛ اما با گذشت شش ماه و کلید خوردن مرحله دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همچنان با وقت‌کشی پایان سال میلادی را برای گشایش سامانه ویژه خود به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا وعده می‌دهد. جهان با وعده‌های توخالی اروپا به این پی برده است که «کلاه آنها پشم ندارد»!  

▼ گزارش روز

خوش‌بینانه‌ترین حالت!
سروش، ایتا، بله، بیسفون و نام‌های متعدد دیگر که به عنوان پیام‌رسان‌های داخلی بر سر زبان‌ها افتاده، اکنون در چه حالی به سر می‌برند؟ چند میلیون عضو دارند؟ از میان اعضای آنها چند درصد فعال هستند و روزانه چه حجمی از اطلاعات در آنها جابه‌جا می‌شود؟ آیا این پیام‌رسان‌ها اکنون توان میزبانی از همه کاربران ایرانی را دارند؟ زیرساخت‌های آنان آماده پشتیبانی از بیش از ۴۰ میلیون کاربر هست؟ حمایت‌های وعده داده شده برای این پیام‌رسان‌ها به کجا رسید؟ اینها تنها بخشی از پرسش‌های پر تعداد و البته بی‌پاسخ مانده افکار عمومی است! حال در این میان و در حالی که به این پرسش‌ها پاسخ درستی داده نشده است، خبری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه دو خبرگزاری مطرح کشور به  پیام‌رسان تلگرام که با دستور قضایی فیلتر شده و رسانه‌های داخلی از فعالیت در آن منع شده بودند، بازگشته‌اند! بازگشتی که مدیران این رسانه‌ها تحت عنوان هاتگرام و طلاگرام آنها را توجیه کرده و می‌گویند چون این نرم‌افزارها فیلتر نیستند، به این معناست که حضور در آنها منعی ندارد! این در حالی است که عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر سابق کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در شهریور گفته بود: «هاتگرام و طلاگرام پیام‌رسان نیستند، آنها در واقع دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به‌طور غیر قانونی و برخلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده تلگرام فراهم می‌کنند.» فارغ از اینکه چرا باید به جای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، هاتگرام و طلاگرام که در حقیقت همان تلگرام با قالبی دیگر هستند مورد حمایت باشند و به پیام‌رسان غالب در کشور تبدیل شوند، نکته واضح این است که ما همچنان در حوزه رسانه و سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای و در حوزه مدیریت رسانه با بی‌برنامگی، بلاتکلیفی و در خوش‌بینانه‌ترین حالت اختلاف سلیقه روبه‌رو هستیم که این شرایط بی‌تردید آسیب‌های جدی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

 

▼ خبر ویژه

افشای طرح ترور دشمنان ایرانی!
برخی مقامات اطلاعاتی نزدیک به محمدبن‌سلمان، سال گذشته از گروه کوچکی از تجار خواسته بودند از شرکت‌های‌شان برای ترور «دشمنان ایرانی پادشاهی سعودی» استفاده کنند. این مباحث نشان می‌دهد، بن‌سلمان از حدود یک سال پیش از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در پی ترور بوده است. مقامات سعودی مرگ خاشقجی را به مقامی نسبت داده‌اند که برکنار شده؛ اما احمد العسیری، در دیداری که در مارس ۲۰۱۷ برگزار شده و در آن ۲ میلیارد دلار به خرابکاری در اقتصاد ایران اختصاص داده شده است، حضور داشته است. در این جلسه برخی دستیاران ارشد العسیری خواستار ترور سردار قاسم سلیمانی شده‌اند. این بازرگانان که پیشینه اطلاعاتی نیز داشته‌اند، طرح خرابکاری در اقتصاد ایران را از یک‌سو سودآور و از سوی دیگر راهی برای فلج کردن کشوری می‌دانستند که هم از جانب آنها و هم از جانب سعودی‌ها تهدیدی جدی تلقی می‌شد. «جورج نادر» تاجر آمریکایی‌ـ لبنانی، کسی است که این دیدار را ترتیب داده بود. او پیشتر با محمدبن‌سلمان دیدار کرده و طرح خود برای ایران را با کاخ سفید نیز مطرح کرده بود. فرد دیگر حاضر در جلسه «جوئل زامل» نام دارد، یک صهیونیست که ارتباط عمیقی با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی دارد. در جریان نشست مارس ۲۰۱۷ و پس از آنکه سعودی‌ها در زمینه عملیات قتل ایرانی‌ها تقاضا می‌کنند، تجار حاضر تردید کرده و می‌گویند باید با وکلای خود گفت‌وگو کنند. پس از گفت‌وگو با وکلا، بازرگانان مزبور تقاضای سعودی‌ها را رد می‌کنند؛ اما جورج نادر، یک شرکت انگلیسی را برای انجام این عملیات تروریستی پیشنهاد می‌دهد.

▼ اخبار
۱ـ به حمایت از جنایت در یمن پایان دهیم
روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: ۳۰ مقام ارشد دولت اوباما با نوشتن نامه‌ای ضمن اعتراف به مسئولیت خود در ورود کشورشان به جنگ داخلی مخرب یمن، از دولت ترامپ توقف فوری این مسئله را خواستار شدند. در این نامه که نام افرادی چون «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین، «جان برنان» رئیس پیشین سیا، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه پیشین و «لیزا موناکو» مقام ارشد پیشین کاخ سفید به چشم می‌خورد، اذعان شده است دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت به طور محدود از ائتلاف عربستان در حمله به یمن حمایت کند. در بخشی از این نامه آمده است: «امروز تلفات غیرنظامیان در این کشور افزایش یافته و هیچ چشم‌اندازی از خاتمه درگیری موجود نیست.» در ادامه این نامه آمده است: «با وجود عبرت‌های گرفته شده از آن شکست، دولت ترامپ حمایت از رهبری سعودی در جنگ با یمن را شدت داده و حتی محدودیت‌هایی را که ما ایجاد کرده بودیم، برداشته است. حال زمان آن رسیده به نقش آمریکا در این جنگ فاجعه‌آمیز در یمن خاتمه داد.»

 

۲ـ انتقاد تند یک پایگاه اصلاح‌طلب از شورای پنجم
پایگاه اصلاح‌طلب «انتخاب» با انتقادی تند از نحوه انتخاب شهردار تهران، عباس آخوندی را گزینه نهایی شهرداری تهران دانست و از آنچه در شورای پنجم می‌گذرد به «بازی با آبروی اصلاحات توسط سران اصلاحات» یاد کرد و نوشت: «سران اصلاحات که پشت پرده رأی‌گیری‌های شورا هستند، از اعضای حزب اتحاد که همزمان عضو شورا هستند، خواسته‌اند با رأی دادن به چهره‌های فیک مانع رأی‌آوری چهره‌های دیگر شوند. بر این اساس، ابتدا با رأی دادن به چهار گزینه حزب اتحاد (آخوندی، حناچی، انصاری، کشت‌پور) مانع حضور چهره‌هایی، چون محسن هاشمی در فهرست پنج نفره شدند و در انتخاب اخیر نیز با رأی دادن به آخوندی در کنار گزینه فیک دیگر خود (حناچی) بازی انتخاب شهرداری تهران را با این روش به سود گزینه خود به اتمام رساندند.»

 

۳ـ تحریم‌های ضد ایرانی ترامپ تمسخرآمیز است
روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: دولت ترامپ وعده داد به صورت کلی زندگی در ایران را فلج کرده و اجازه صادرات حتی یک بشکه نفت را به ایران ندهد تا به این شکل آن را به پذیرش ۱۲ شرط خود مجبور کند؛ اما اکنون، تحریم‌های آمریکا به نحوی تمسخرآمیز ادامه دارد و در روز اول اجرایی شدن، تأثیر خود را از دست داده است. معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران، نه با رضایت ترامپ و دولتش، بلکه برای هماهنگی آنها با واقعیت انجام شد؛ چرا که بیشتر این دولت‌ها تأکید کرده بودند به تحریم‌ها پایبند نیستند و به روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند. در این شرایط است که به نظر می‌رسد ایران در همان هفته اول تحریم‌ها، از این مقابله پیروز خارج شد و این شکستی برای ترامپ و هم‌پیمانان صهیونیستی و عرب او محسوب می‌شود.

 

۴ـ عصبانیت نتانیاهو از همراهی جهانی با ایران
به نوشته وبگاه «عاروتص شوع»، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاریس از حامیان برجام انتقاد کرد و مدعی شد این توافق موجب قدرت گرفتن رژیم ایران در ایجاد امپراتوری ترور و تجاوز با هدف مشخص نابودی اسرائیل شده است. نتانیاهو اظهار داشت: «جهان اکنون در حال انجام چه کاری برای ایرانی‌هاست؟ آنها در حال حصول توافق‌هایی با ایران هستند. من این سؤال را از همه قدرت‌های بزرگ جهان می‌پرسم. چگونه می‌توانید توافقی را انجام دهید که به طور مؤثر در چند سال مسیر بزرگ به‌سوی یک زرادخانه اتمی در آینده را هموار می‌کند و به آنها میلیاردها دلار می‌دهد که بتوانند امپراتوری تجاوز و تروریسم خود را بسازند.»

▼ اخبار کوتاه
◄ محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس اعلام کرد: ایراداتی که شورای نگهبان به لایحه CFT گرفته، اصلاً ‌رفع‌شدنی نیست؛ زیرا قانون داخلی نیست و مجلس فقط می‌تواند قوانین داخلی را اصلاح کند. البته شواهد دال بر این است که اراده نظام بر تصویب نهایی این لایحه است و به نظر نمی‌رسد موانع زیادی در این زمینه وجود داشته باشد. وی افزود: تصویب لایحه CFT در مجلس شورای اسلامی این پیام را به جهان داد که نظام جمهوری اسلامی یک سازوکار دموکراتیک و عقلانی و یک نظام عملگرا است. در واقع تصویب CFT نشان داد، مجلس بر اساس مصلحت‌اندیشی رأی می‌دهد و عمل می‌کند.
◄ چین به دنبال نفوذ بیشتر اقتصادی در آرژانتین است که با رکود دست و پنجه نرم می‌کند. رئیس بانک مرکزی آرژانتین که برای نهایی کردن قرارداد سوآپ ارزی با چین در پکن حضور دارد، گفت: سوآپ ارزی با افزایش ۶۰ میلیارد یوآنی به ۱۳۰ میلیارد یوآن می‌رسد. گفتنی است، آرژانتین و چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی توافق سوآپ ارزی را امضا کردند که این کار با هدف تقویت ذخایر ضعیف ارزی آرژانتین انجام گرفت.
◄ روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت: منابع سیاسی در بغداد فاش کردند دولت قطر به مسئولان عراقی پیشنهاد داده است از بانک‌های دوحه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران استفاده کنند. این منابع در گفت‌وگو با العرب تصریح کردند، پیشنهاد مذکور از سوی محمد بن‌ عبد الرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر مطرح شده است و این تلاش‌ها در ضمن تمایل قطر برای کمک به ایران به منظور مقابله با تحریم‌های سخت آمریکا جای می‌گیرد.
◄ عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بهبود فضای کارآفرینی در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر اتفاقات خوبی در کشور در حوزه توسعه کارآفرینی  افتاده است؛ به گونه‌ای که شاخصه‌های جهانی کارآفرینی در ایران بهبود ۱۳ رتبه‌ای در سال ۲۰۱۸ داشته و در سطح منطقه نیز از رتبه ۱۴ به ۱۱ رسیده‌ایم.
◄ زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان در دیدار با وزیر نیرو اظهار داشت: روابط موجود اقتصادی، مطابق میل آلمان نیست. وی با بیان اینکه با وجود سختی‌ها در شرایط فعلی، علاقه زیادی برای همکاری بین ایران و آلمان وجود دارد، اطمینان خاطر داد، موضوع برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آلمان را با فوریت پیگیری کند.

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات
آخرین اخبار