خبرهای داغ:
یک استاد دانشگاه با انتقاد از برگزاری مراسم دهه محسنیه، گفت: برگزاری این ایام سندیت تاریخی ندارد و لازم است که برای جلوگیری از اشاعه این مناسبت های ساختگی، روشنگری صورت گیرد.
کد خبر: ۹۰۷۶۸۰۹
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مهدیه امراللهی نیا، استاد درس اخلاق و معارف اسلامی در دانشگاه و حوزه، در مورد برپایی عزاداری اهل بیت(ع) گفت: روایت بسیار مشهوری از امام صادق(ع) وجود دارد که فرمودند «شیعیان ما در شادی‌های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند»، و کشور اسلامی ایران، همواره بر روی اقامه ی عزا و برپایی مراسم شادی در ایام الله تأکید ویژه داشته است و یکی از نشانه های مسلمانان ایرانی، همین برپایی مراسم های مختلف در ایام سال در تکریم امامان هستند.

وی در خصوص برگزاری ایام محسنیه گفت: به تازگی پس از ماه محرم و صفر، بلافاصله عزای حضرت محسن، فرزند امام علی(ع) و زهرا(س) را به نام ایام مُحسنیه در روز‎های اول ماه ربیع‌الاول، اقامه می‌کنند در حالیکه به قول مشهور، با توجه به برخی گزارش‌ها و قراین تاریخی، شهادت محسن بن علی(ع) را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) (۲۸ صفر) دانسته‌اند و از سوی دیگر اگر بنا به عزاداری باشد، تنها یک روز و آن هم روز اول ربیع الاول به عنوان روز شهادت ایشان معرفی شده است که در هر صورت هیچ دلیل تاریخی برای برپایی دهه عزاداری به نام ایام محسنیه، وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظر برخی مراجع تقلید گفت: حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي در جواب استفتاء در خصوص برگزاری مراسم در ایام محسنیه فرمودند: توسل به ذیل عنایت معصومین(علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.

وی افزود: همچنین حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را صحیح ندانسته و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

امراللهی نیا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، نیز گفت: ایشان، عزاداری را از روضه خوانی و سینه زنی جدا می‌دانند و می‌فرمایند که در هر عزایی نباید روضه خوانی و سینه زنی راه انداخت، روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین(ع) و بعضی از ائمه است، نه همه، بهتر این است که در موارد دیگر مانند شهادت حضرت زهرا(س) شرح مصایبشان گفته بشود.

وی ادامه داد: با این اوصاف مشخص می شود که برگزاری دهه محسنیه مورد پذیرش اکثر علما نیست و اشاعه این ایام هیچ سندیت تاریخی ندارد، بنابراین اقامه عزا با این ویژگی ها برخلاف مصلحت اسلامی بوده و می بایست از اجرای آن پرهیز کرد.

این استاد دانشگاه در پایان نیز گفت: وظیفه هر مسلمانی است که جلوی بدعت ها را بگیرد و با روشنگری در خصوص فرهنگ عزاداری و همچنین ولادت ها، در جهت تکریم مقام و جایگاه ائمه(ع)، نسبت به اقامه شعائر اصیل اسلامی، اقدام کند.

ارسال نظرات