خبرهای داغ:
یادداشت/ سهیلا عظیمی

زنان این سرزمین به صلابت دماوندند

آنچه در تاریخ هزار ساله ایران مشهود است، تلاش و پایداری زنان این سرزمین پا به پای غیور مردان حتی در میدان های سخت پیکار است. یکی از برهه های تاریخی ایران اسلامی، دوران دفاع مقدس و حضور پرتوان زنان در عرصه های مختلف جنگ تحمیلی است که شجاعانه و شانه به شانه مردان و رزمندگان در میدان های رزم، حماسه آفرینی کرده اند.
کد خبر: ۹۰۷۶۸۶۰
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

انتظار ابدی مادران شهدا، آدمی را به فکر وا می دارد که خداوند بعضی بندگانش را با چه صبری آفریده که حاضرند در مقابل عظمت پروردگار، از عزیزترین دارایی خود بگذرند و آنچه را که سال ها عمر و عشق و جوانی خود را صرف به ثمر رساندنش کرده اند به پیشگاه الهی تقدیم نمایند.

آنچه در تاریخ هزار ساله ایران مشهود است، تلاش و پایداری زنان این سرزمین پا به پای غیور مردان حتی در میدان های سخت پیکار است. یکی از برهه های تاریخی ایران اسلامی، دوران دفاع مقدس و حضور پرتوان زنان در عرصه های مختلف جنگ تحمیلی است که شجاعانه و شانه به شانه مردان و رزمندگان در میدان های رزم، حماسه آفرینی کرده اند.

حضور شجاعانه و خستگی ناپذیر زنان در صحنه های مختلف دفاع مقدس به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های اجتماعی قرار گرفت و این شیرزنان به حق در ادای دین خود نسبت به اسلام و به انقلاب از هیچ گونه یاری و مدد مادی و معنوی کوتاهی نکردند. دلیر مردان رزمنده خطوط مقدم و عملیاتهای فیزیکی در میادین، جنگ را در قبضه خود داشتند اما پشتیبانی و حمایت همه جانبه زنان در خاکریزهای پشت خط مقدم موجب استقامت و دلگرمی رزمندگان بود.

آنچه دلگرمی رزمندگان و سپاه حق بود، حمایت های معنوی زنان با ایمانی بود که در پشت جبهه، مشغول خدمت بودند. زنانی که امام راحل در وصف بزرگی جایگاه آنان فرمود اینجانب در طول این جنگ، صحنه هایی از مادران، خواهران و همسران عزیز از دست داده، دیده ام که گمان ندارم در غیر این انقلاب نظیری داشته باشد. این عظمت اسلام است که در چهره زنان انقلابی ما آشکار شده است و امروز بحمدالله آشکار است.

آنچه مشهود است، عدم حضور زنان در میدانهای نبرد فیزیکی است اما در دوران دفاع مقدس در شهرهای مرزنشین، در رزم بی امان از سوی ارتش عراق، شیرزنان خرمشهر، هویزه و دیگر شهرهای مرزی بودند که در کنار مردان خود قدم به قدم با دشمن بعثی درگیر شدند و در عقب راندن دشمن از جان خویش هم گذشتند.

مهمترین بخش فعالیت زنان مومنه ایران زمین در دوران دفاع مقدس، انجام امور خدماتی و پشتیبانی در عقبه بود که این امر موجبات دلگرمی رزمندگان را فراهم می نمود.

نقش زنان در تمامی صحنه های سیاسی و اجتماعی خصوصا دفاع مقدس، نشان از نقش اصلی آنان در تحولات اجتماعی و در نهضت های اسلامی معاصر دارد. زنانی که پابه پای مردان و دوشادوش حماسه آفرینان این مرزوبوم با تاسی و الگوپذیری از حضرت زهرای اطهر و زینب وار در تمامی صحنه های درگیری با دشمن حضوری پرشور داشته اند.

اصلا پرورش نسل غیور و میهن دوست که الگو و اربابشان حسین(ع) و حضرت عباس بن علی(ع) است، از دامن همین زنان و مادرانی است که در مکتب علی و فاطمه درس آموخته اند و نهضت عاشورایی را تجربه کرده اند.

از زیباترین تصاویر جنگ، پرستاری از مجروحان جنگی توسط زنانه متدین در بیمارستان های صحرایی است که به زیبایی شاگرد حضرت زینب بودن را به نمایش گذاشته اند.

امروز نیز وظیفه زنان مومنه و پاکدامن، حفظ و انتقال آرمانهایی که روزی مادرانشان در زیر همین اسمان و برروی همین خاک بخاطرش جنگیدند، از دلخوشی ها و شیرینی زندگی گذشتند و حتی جان دادند.

مسلما تاریخ پر افتخار ایران اسلامی و همه ملتهای آزادیخواه و خداجو گواه این مطلب است که زنان با غیرت و امانت دار بودند که در حریم مقدس و پاک طریقتشان استقامت ورزیده و آرزوهایشان را به منافع ملت و مکتبشان پیوند زده و بی شک به سعادت واقعی دست یافته اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها