مصطفی برزگر
گزارشی از روند کند طرح های توسعه شهرستان سیروان؛
تعدد پروژه های ناتمام، محدود بودن منابع و حجم مطالبات پیمانکاران موجب شده تا سرنوشت پروژه های نا تمام سیروان در هاله ای از ابهام قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۷۷۱۲۶
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج ، پروژه های بسیاری در شهرستان سیروان طی دولت های گذشته و دولت تدبیر و امیدآغاز شده که برخی از آنها به بهره برداری رسید و برخی دیگر هنوز هم نیمه تمام باقی مانده و اندر خم یک کوچه است.

برخی از این پروژه ها حتی به قبل از دولت یازدهم هم باز می گردد و کلید تدبیر و امید هم که نزدیک به 6سال از عمر خود را سپری کرد هم نتوانسته است قفل این پروژه ها را در شهرستان سیروان باز کند.
در ادامه برخی از پروژه های نیمه تمام در شهرستان سیروان را معرفی می کنیم که پس از گذشت چندین سال از کلنگ زنی، متاسفانه هنوز شاهد تکمیل آنها نیستیم.

جاده قاضیخان به بدره، پیرترین پروژه شهرستان سیروان

یکی از پروژه هایی که لقب پیرترین پروژه شهرستان سیروان را با خود یدک می کشد، جاده قاضیخان به بدره است.

شهرستان‌های تازه تاسیس سیروان و بدره از 13سال پیش در انتظار بودند که با اتمام پروژه راه‌سازی قاضی خان به بدره بتوانند در مدت زمان کمتری در مسیری مناسب‌تر تردد داشته باشند.

سال‌ها از زدن کلنگ احداث این محور ارتباطی در استان ایلام می‌گذرد ولی ظاهرا گذشت 13سال زمان کافی برای اتمام این پروژه نبوده و هنوز در نیمه راه است.

سرعت لاک پشتی طرح راهسازی قاضی خان به بدره که اجرای آن از سال 84 تاکنون زمان برده و به طور بدیهی موجب ناخشنودی اهالی مناطق تحت پوشش شده است این روزها در انتظار توجه مسئولان و اعتبارات می باشد.

پروژه راهسازی که با فقط 12 کیلومتر طول قرار است فقدان ارتباط مستقیم و مناسب جنوب شرقی با شمال غرب استان ایلام را رفع و مسافت آن را نسبت به روال موجود دستکم 70 کیلومتر کاهش دهد.

با اجرای این پروژه مسیر سیروان به بدره ۴۵ کیلومتر کوتاه تر می شود و فاصله جاده ای مناطق جنوبی با محدوده شمالی استان ایلام را 70 کیلومتر کاهش می دهد.

افزون بر تسریع در ارتباطات درون استانی، بهره برداری از این طرح مسافت و دسترسی به محورهای ارتباطی اصلی و برون استانی ایلام در دو جهت و مسیر مختلف جنوب و مرکز کشور را کوتاه و تسهیل می کند.

با وجود اهمیت این کریدور و نقش آن در توسعه استان ایلام اما مورد کم لطفی و بی مهری مسئولان استانی قرار گرفته و روند پیشرفت این محور بسیار کند و لاک پشتی است.

نمایندگان ایلام در مجلس، مسئولان استانی و شهرستانی بارها از بهره برداری این پروژه وعده داده بودند اما تنها 7 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 5 کیلومتر آن که در حوزه شهرستان بدره نیز می باشد همچنان باقی مانده و نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی است.

این پروژه که به مدت 13 سال به محلی برای تبلیغ و وعده های نمایندگان و مسئولان استانی تبدیل شده است حال باید چند سال دیگر در انتظار بماند تا به بهره برداری کامل برسد.

 

پروژه ایستگاه آبرسانی به دشت سیروان

یکی دیگر از مهمترین و حیاتی ترین پروژه های شهرستان که هنوز خاک می خورد، پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان می باشد که بعنوان دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام به علت نبود اعتبار نیمه کاره رها شده و هنوز هم به اتمام نرسیده است.

این پروژه که یکی از مهمترین مطالبات اصلی مردم شهرستان سیروان است بعد از سال ها پیگیری کلنگ آن توسط مسئولان در سال 92 به زمین زده شد ولی در همان روزهای ابتدایی به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکار وقت، عملیات اجرای آن یکسال به تعویق افتاد و تا اینکه در سال 93 عملیات ساخت آن شروع شد.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که بایستی در یک بازه زمانی 24 ماهه به بهره برداری برسد ولی پس از 5 سال از شروع عملیات اجرایی آن، پیشرفت مناسبی ندارد و در ابتدای کار قرار دارد که مشکل اصلی آن نبود اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است.

اعتبارات این پروژه تا به این مرحله از پیشرفت فیزیکی، از محل اعتبارات شهرستانی تامین شده است وبرای ادامه کار نیازمند اعتبار بیشتری است؛ چرا که با توجه به اعتبارات کم شهرستان سیروان در خوشبینانه ترین حالت حداقل 5 سال دیگر این پروژه به اتمام نمی رسد.

داستان ایستگاه پمپاژ دشت سیروان و اعتباراتی که برای ساخت آن تخصیص داده می شود هر روز این پروژه بزرگ را از روند پیشرفت باز می دارد و متاسفانه مسئولان استانی به رغم وعده های فراوان در آغاز پروژه هم اکنون با اعتبار قطره ای آنهم از محل اعتبارات شهرستانی می خواهند این پروژه ساخته شود.

حال نزدیک به چندسال از تعطیلی و نیمه کاره ماند دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام می گذرد پروژه ای که به یک مطالبه عمومی و حیاتی برای مردم شهرستان سیروان تبدیل شده، مطالبه ای که هرچند از سوی رسانه ها به شدت پیگیری می شود اما در عمل از سوی مسئولین اقدام اساسی صورت نگرفته و این پروژه هفته دولتی خواب اعتبار می بیند.

به نظر می رسد، این پروژه که سهم بسزایی در ایجاد فرصت اشتغال برای جوانان منطقه سیروان دارد به فراموشی سپرده شده است .

 

پروژه واریانت چشمه چاهی

یکی از پروژه‌های شاخص سیروان، جاده ارتباطی چشمه چاهی است که با اجرای این طرح بیش از 15 کیلومتر از راه ارتباطی ایلام به لومار کوتاه خواهد شد.

این پروژه که بارها به دلایل مختلف تعطیل و دوباره شروع بکار کرد، ولی مدتی است که عملیات اجرای آن متوقف شده است.

این پروژه راهسازی که به گفته بعضی از مسئولان بایستی در سال 94 به بهره برداری می رسید با گذشت چندین سال هنوز به بهرداری نرسیده و انگار قرار نیست به بهره برداری برسد.

 

پروژه تعریض جاده لومار - کارزان

جاده لومار - کارزان یکی از مهم ترین جاده های  شهرستان سیروان است که اتصال مرکز شهرستان به مرکز استان را برقرار کرده است.

جاده ای که در استان ایلام مردم از آن به جاده مرگ یاد می کنند بیشترین میزان حوادث در این استان را به خود اختصاص داده است.

تعریض جاده لومار به کارزان که به منظور ایمن سازی این جاده ارتباطی در سال گذشته آغاز شده از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبوده و این روزها روند اجرایی آن لاک پشتی است.

روند اجرای این پروژه حتی مورد انتقاد ائمه جمعه سیروان قرار گرفته بطوریکه بارها در خطبه های نماز جمعه از آن گلایه کرده اند.

اجرای لاک پشتی این پروژه در حالی است که مسئولان مختلف شهرستانی و استانی بر تسریع اجرا آن بارها تاکید داشته اند ولی در عمل چیزی مشاهده نشده و هر روز شاهد تصادفات جاده ای در این محور هستیم.

علیرغم تعریض پل های این مسیر، اما هنوز کار تعریض این جاده باقی مانده تا تکمیل شود و کابوس مرگ در این محور تمام شود.

بازدید مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و وعده های تکمیل آن هنوز تعریض این محور را ناتمام باقی گذاشته است.

به نظر می رسد با حرکت لاک پشتی پروژه تعریض لومار - کارزان همچنان باید جان عزیزانمان در معرض خطر باشد.

 

پروژه یادمان شهدای گمنام سیروان

 در اردیبهشت ماه سال 1393 پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از مسئولان و مردم شهید پرور شهرستان سیروان تشییع و در شهر لوماربه خاک سپرده شدند.

مردم شهرستان سیروان در مراسم استقبال از این 2 شهید گمنام سنگ تمام گذاشتند و تا روزها بعد از این مراسم باشکوه حرف آن بر روی زبان مردم و رسانه بوده است.

چند ماهی از آن مراسم باشکوه گذشت ولی اقدامی از مسئولان برای ساخت یادمان شهدای شاهد نبودیم تا اینکه در دهه فجر سال 94 و با حضور استاندار ایلام کلنگ آغاز عملیات اجرایی این پروژه به زمین زده شد.

اما بعد از این مراسم کلنگ زنی، به علت نبود اعتبار خبری از احداث المان شهدای گمنام سیروان نبود تا اینکه بعد از چند ماه و با تزریق اعتبار در ابتدای سال 95 کار ساخت آن آغاز شد ولی با این وجود این روزها در خاموشی و سکوت مطلق در انتظار دست های تلاشگری است که همت به تکمیل آن ببندند.

بنای این یادمان که در مدت ساخت خود با حرف و حدیث هایی هم همراه شد سال هاست که به علت  کمبود اعتبار در حالتی نیمه کاره رها شده و مظلومیت شهدای گمنام را برای مردم به تصویر کشیده است.

 

پروژه راهسازی چرمین - هلسم

واریانت چرمین به هلسم با طول 12 کیلومتریکی دیگر از پروژه های است که با گذشت نزدیک به شش سال از عمر دولت تدبیر و امید هنوز قفل آن باز نشده است.

این پروژه به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آن متوقف شده و انگار قرار نیست شروع بکار شود.

این پروژه راهسازی که برای خارج شدن شهرستان سیروان از بن بست  بسیار مهم است متاسفانه برای مسئولان دولت تدبیر و امید از اهمیت چندانی برخوردار نیست برای اینکه بعد از گذشت نزدیک به شش سال از روی کار آمدن این دولت هنوز اقدام اساسی برای عملیاتی شدن آن صورت نگرفته است.

 

پروژه واریانت سرتنگ

پروژه های نیمه تمام برجای مانده از گذشته و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده، دغدغه ای است که گریبان توسعه شهرستان سیروان را گرفته است.

در شهرستان جاده هایی هستند که کمینگاه حوادث جبران‌ناپذیر است و مردم از آن به جاده مرگ یاد می کنند؛ زیرا این جاده ها آبستن حوادث بسیاری همچون فوت تا نقص عضو هستند.

پروژه واریانت سرتنگ نیز از پروژه های نیمه تمام شهرستان سیروان است که مدت هاست که از کلنگ زنی این پروژه می گذرد، و این پروژه که قرار بود ظرف چند ماه تکمیل شود، متاسفانه به دلیل کم توجهی مسئولان کار این پروژه مهم اکنون راکد و نیمه کاره به حال حود رها شده و به حالت اغماء فرو رفته است.

در سفر سال جاری استاندار ایلام به همراه برخی مدیران کل استان به شهرستان سیروان در مورخ دوشنبه مورخ 97/۲/۱۰ بود که بصورت زنده هم از شبکه استانی هم پخش شد، استاندار محترم از مدیر کل راهداری استان پرسید واریانت پروژه سرتنگ در چه تاریخی تکمیل خواهد شد؛ که مدیر محترم در پاسخ گفت:  تا قبل از پایان بارندگی ها(اوایل خرداد) این طرح تحویل داده خواهد شد؛ اما فصل بارندگی تمام شد و فصل بارندگی جدید نیز در راه است و پس از گذشت 7 ماه از آن تاریخ هنوز این طرح به پایان نرسیده و می توان گفت این پروژه تا سال های آینده تعطیل و به دست فراموشی سپرده شد، تا وعده دیگری از وعده های بی عمل به مردم رنج کشیده این شهرستان نشان داده شود.

 مردم شهرستان سیروان با تقدیم بیش از 250شهید و صدها جانباز و ایثارگر نقش ارزنده ای در حفاظت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده اند و مردم این منطقه انتظار دارند مسئولان استانی و شهرستانی بیشتر به فکر آنها باشند و در فصل بودجه ریزی اعتباری برای بهسازی و تعریض جاده این منطقه در نظر گرفته شود و به یکی از مطالبات و دغدغه های اصلی مردم این دیار توجه گردد.

این پروژه ها نیازمند تخصیص اعتباراتی ویژه هستند تا شاید غبار زرد محرمیت را از چهره شهرستان سیروان کمرنگ کنند و بهره برداری از آنها می تواند آرزوی دیرینه مردم این شهرستان برای رسیدن به توسعه را محقق کند.

پروژه های ناتمام و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده است

پروژه های ناتمام و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده است

پروژه های ناتمام و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده است

پروژه های ناتمام و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده است

پروژه های ناتمام و کلنگ هایی که همچنان بر زمین مانده است

 

ارسال نظرات