خبرهای داغ:
سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج بررسی می کند؛

بوکان در جمع تولیدکنندگان طلای سرخ

ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشترین میزان تولید زعفران در کشور را دارند.
کد خبر: ۹۰۷۷۱۷۴
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
بوکان در جمع تولیدکنندگان طلای سرخ 
 

به گزارش خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی خبرگزاری بسیج، از آذربایجان غربی ،ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است و استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی بیشترین میزان تولید زعفران در کشور را دارند.
در چند سال اخیر با توجه به تدوین برنامه توسعه زعفران در مناطق غیر خراسان رضوی توسط وزارت جهاد کشاورزی و همچنین برنامه های کارگروه احیای دریاچه ارومیه، کشاورزان شهرستان بوکان نیز کشت زعفران یا طلای سرخ را شروع کرده اند و جهادکشاورزی هم برای توسعه و افزایش کشت زعفران در تلاش است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان بوکان  گفت: کشت زعفران در شهرستان بوکان در سال ۱۳٨۹ توسط علی قهرمانی کشاورز بوکانی، در سطح حدودی ۱هزار مترمربع  در روستای تکانتپه شروع شد و هم اکنون در این شهرستان ۲٨ هزار مترمربع سطح زیرکشت زعفران وجود دارد.

مستوره رحیمی آذر افزود: در سال زراعی گذشته بیش از یک کیلو گرم زعفران خالص از مزارع زعفران بوکان برداشت شده است و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، در سال های آینده این مقدار افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی اظهار داشت: زعفران محصولی کم آب بر بوده به طوری که در طول یک سال تنها سه بار آبیاری می شود که با توجه به بحران کم آبی در این شهرستان، این ویژگی زعفران می تواند سطح زیر کشت این محصول را چندین برابر افرایش دهد.

رحیمی آذر یادآور شد: اشتغالزایی قابل توجه و اقتصادی بودن ،از ویژگی های دیگر کشت این محصول برای کشاورزان است.

اسکندر عبدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوکان نیز  گفت: باتوجه به بحران کم آبی و تلاش برای کاهش مصرف آب و حفظ و احیای ذخایر آبی و همچنین برنامه های جهاد کشاورزی برای کشت وتوسعه محصولات کم آب بر، در این راستا در شهرستان بوکان در طول سه سال گذشته، اقدامات گسترده ای  برای ترویج کشت زعفران انجام گرفته است و هم اکنون کاشت زعفران در شهرستان بوکان در حال توسعه است.

علی قهرمانی اولین کشاورز زعفران کار بوکانی  گفت: از سال ۱۳٨۹ که کشت آزمایشی زعفران را شروع کردیم، مسئولان اداره کل جهادکشاورزی استان آذربایجان غربی، وعده های مکرری برای اعطای تسهیلات جهت توسعه و مکانیزه کردن مرزعه به ما داده اند که تاکنون هیچ کدام از آنها عملی نشده است.

امید است مسئولان در این راستا جهت پربار بودن و توسعه این محصول مهم که بعنوان طلای سرخ در جهان شناخته شده است ، همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشند تا روز به روز شاهد افزایش پتانسیل های رو به رشد در این حوزه باشیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار