اگرچه صنعت خودروی ایران بارها و بارها از محل ترک بدون مقدمه و به یکباره خودروسازان خارجی ضربه خورده است، اما قطعه سازان ایرانی می‌گویند که توانایی تولید همان قطعاتی را دارند که خودروسازان خارجی قرار بود در همکاری با آنها، تولید کنند.
کد خبر: ۹۰۷۷۲۸۶
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، غلامرضا مرتضوی، مدیر عامل سازه پویش در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قطعه سازی ایران گفت: رویکرد گروه عظام همواره حمایت از مصرف‌کننده بوده است تا مشتریان بتوانند بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را دریافت کنند. این رویکرد به‌عنوان یک اصل در تهیه و تولید قطعات خودرو مورد نظر بوده و هست و با همین رویکرد، گروه عظام توانسته بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار را پاسخ دهد

وی گفت: اگرچه اکنون موانع زیادی پیش روی تولید قطعه در ایران وجود دارد، اما تلاش شده تا در تولید قطعات خودرو، بومی‌سازی و انتقال دانش فنی مدنظر قرار گیرد. این درحالی است که در ماههای اخیر با ترک خودروسازان خارجی، تلاش شده تا همکاری‌ها با خودروسازان داخلی بیشتر شده و تامین بازار نیز به خوبی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر که مقام معظم رهبری جنگ واقعی را جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند، بیش از هر زمان دیگری شاهد نقش‌آفرینی تولیدکنندگان هستیم؛ این در حالی است که در جنگ اقتصادی، علاوه بر تلاش تولیدکنندگان، دولت باید تمامی قوانین و مقررات را مطابق با قواعد جنگ اقتصادی تنظیم کند؛ به این معنا که قوانین باید تغییر کرده تا چرخه تولید به حرکت درآید و متوقف نشود.

به گفته مرتضوی، البته ما امکان خرید قطعات از تامین‌کنندگان اصلی را نداریم، اما تمام تلاشمان این است که تولید متوقف نشود؛ بنابراین از سایر تامین‌کنندگان خرید می‌کنیم، پس باید راهکارهای اجرایی متناسب با این شرایط را در نظر گرفته و مطابق با قواعد جنگی، جنگ اقتصادی را راهبری کنیم. البته باید این را در نظر گرفت که هم اکنون ما با 50 درصد ظرفیت اصلی خود مشغول به کار هستیم و بنابراین اگر فضا مساعد باشد، حتما تلاش خواهیم کرد تا با ظرفیت حداکثری کار کنیم.

وی اظهار داشت: اگر راهکارهای مناسبی برای حمایت از قطعه سازان در نظر گرفته نشود، ممکن است که در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید دچار مشکل شوند، این درحالی است که ما 1500 میلیارد تومان برای خطوط تولید خود کار کرده‌ایم و در سال 97 برخی از خطوطی در این صنعت به بهره برداری می‌رسد که می تواند ارزبری را کاهش دهد. این درحالی است که برخی از قطعات خودرو برای تولید صرفه اقتصادی ندارد.

گروه عظام یکی از بزرگترین قطعه سازان خودرو در کشور

مدیرعامل شرکت سازه پویش در ادامه با اشاره به اشتغالزایی 35 هزار نفری با گروه عظام، گفت: در سال های گذشته بیش از 1500 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای خطوط تولید انجام شده است  اما در حال حاضر با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنیم.

وی افزود:گروه عظام 25 تا 65 درصد قطعات مورد نیاز گروه های مختلف خودروساز را تامین می کند و با هر یک روز تعطیلی خطوط تولید ما، زیان های اقتصادی کلانی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: تا 70 درصد مواد اولیه خود را از پیمانکاران داخلی تامین می کنیم اما 30 درصد دیگر را به دلیل داشتن عدم صرفه اقتصادی از خارج کشور وارد می کنیم.

مرتضوی تصریح کرد: با وجود تمام تحریم ها و فشار های اقتصادی دشمنان کشور، گروه قطعه سازان عظام توانسته به تولید خود ادامه دهد.

* بومی سازی دانش فنی قطعات خودرو

مدیرعامل شرکت سازه پویش در ادامه بومی سازی دانش فنی قطعات خودرو را بزرگترین دستاورد گروه عظام دانست و گفت: به دلیل همکاری گذشته ما با پارتنرهای بین المللی موفق شدیم در کنار آنها دانش فنی خود را توسعه داده و آن را بومی سازی کنیم و اگر امروز پارتنرهای بین المللی همکاری خود را با ما قطع کنند این توان را داریم که همچنان به تولید خود ادامه دهیم.

مرتضوی در ادامه با اشاره به صادرات محصولات  این شرکت، گفت: در احداث خط جدید تولید کوئل جرقه زن، امکان صادرات و قرارداد دیده شده است و چون این قطعات در خدمات پس از فروش شرکت های خارجی استفاده می شود، هنوز امکان صادرات برای ما وجود دارد

این تولیدکننده قطعات خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولتمردان این است که در جنگ اقتصادی کمک کرده و در کنار سایر بخش‌های حاکمیتی و نظارتی برای جلوگیری از عدم توقف تولید در صنعت قطعه سازی تلاش کنند. هم اکنون مشکلاتی را در چرخه تامین مواد اولیه داریم که امیدواریم حل شود.

وی اظهار داشت: بر روی کارخانه های قطعه‌سازی سرمایه‌گذاری شده است؛ این درحالی است که ظرفیت اینکه به صورت سه شیفت کار کنیم وجود دارد.

همچنین محسن کرباسچی، مدیر عامل گروه قطعات خودرویی عظام گفت: هم اکنون هفده میلیون خودرو در کف خیابانها مشغول به تردد هستند که عمدتا آنها تولید ایران بوده و نیاز به تامین قطعه دارند. بنابراین نیاز به توزیع قطعات داریم که در شرایط کنونی این نیاز احساس می‌شود که بتوانیم کالای خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه عرضه کنیم.

وی افزود: ما برای دو بازار اصلی کشور که یکی بازار خودروسازان و دیگری تامین قطعات یدکی مورد نیاز مردم است، نیازمند تامین قطعه هستیم و بنابراین یکی دیگر از رسالت های ما حمایت و پشتیبانی از مصرف کننده نهایی است که استفاده کنندگان قطعات خودرو هستند، بنابراین باید به دور از دلالان و محتکران بتوانند قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند؛ پس شبکه نمایندگیهای فروش باید ایجاد می‌شد که این کار صورت گرفته است.

کرباسچی گفت: در شرایط سختی که آن طرف آب خیلی تلاش می‌کنند تا چرخه تولید کشور را متوقف کنند، پس باید از صنعتگران و تولیدکنندگان حمایت کرد تا بتوان قطعات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب به دست مصرف کنندگان برسد، این در حالی است که در این بازار تقلب هم وجود دارد و این دردآور است، چراکه به لحاظ ایمنی، مشکلات زیادی را ایجاد می کند. این در حالی است که با شروع تحریم عظام در بازار فعال شده تا احتکار صورت نگیرد.

*خودکفایی 80 درصدی در تولید قطعات خودرو

در ادامه عباس حاتمی عضو هیات مدیره و معاون فروش و بازاریابی شرکت سازه از برنامه ریزی برای دستیابی به خودکفایی 80 درصد در تولید قطعات خودرو خبر داد و افزود: هم اینک در شرایط بسیار ایده آلی از نظر بومی سازی تولید قطعات خودرو قرار داریم.

حاتمی در ادامه گفت: وجود برخی مشکلات در زمینه تامین مواد اولیه به دلیل تحریم ها موانع بزرگی بر سر راه تولیدکنندگان قرار داده که با حمایت مسئولین می توان این موانع را از سر راه برداشت.

 

ارسال نظرات