استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیاری از پالایشگاه‌های خارجی بدون نفت ایران نمی‌توانند کار کنند و کاهش صادرات نفت ایران بازارهای جهانی را به هم می‌ریزد.
کد خبر: ۹۰۷۷۳۷۳
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی تقوی استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا در مقایسه با تحریم‌های سال ۲۰۱۲ به خبرگزاری ترند گفته است بسیاری از پالایشگاه‌های خارجی نمی‌توانند بدون نفت ایران فعالیت کنند. 

عضو دانشکده اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: «مسئله اصلی این است که اگر ایران نفت خود را صادر نکند، عرضه بازار جهانی به هم می‌ریزد. 

تقوی گفت: اگر این میزان نفت که اکنون ایران  به بازارهای جهانی وارد می‌کند، قیمت جهانی نفت بالا می‌رود و هزینه‌های اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد، بنابراین هیچ کشوری نمی‌خواهد در زمینه تحریم‌ها با آمریکا همراه باشد که نمونه آن کشورهایی مانند هند و چین است که همچنان واردات خود از ایران را ادامه می‌دهند.

وی راجع به توانایی این کشورها در واردات نفت ایران گفت: برخی پالایشگاه‌های این کشورها شدیدا به نفت خام ایران وابسته هستند و نمی‌توانند آن را جایگزین کنند. 

تقوی گفت: صادرات نفت خام ایران بسیار کمتر از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده اما ایران مطمئنا نفت خود را می‌فروشند.

بر اساس این گزارش هند ۲۲۰.۴ میلیون تن در دوره مالی گذشته از ایران نفت وارد کرد و در حال حاضرزیرساخت‌های تکنیکی بسیاری از پالایشگاه‌های این کشور  عمیقاً به نفت خام ایران وابسته است و تغییر دادن سیستم‌های آنها بسیار سخت است.

ارسال نظرات