رییس‌ اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کسانی که در راستای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی فعالیت دارند در مقوله اشتغال جوانان در طول دوران سربازی و پس از آن نقش‌آفرینی کنند تا موضوع برطرف شود.
کد خبر: ۹۰۷۷۴۶۱
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بانک رسالت، صبح امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه بانک قرض‌الحسنه رسالت و قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد.

  در این مراسم محمدحسین حسین‌زاده، مدیرعامل بانک رسالت در مورد اهداف این تفاهم‌نامه گفت: به دنبال مذاکرات و کارشناسی‌ انجام شده بین شبکه توسعه اجتماعی بانک رسالت با ستاد نیروهای کل مسلح در راستای منویات مقام معظم رهبری  قرار بر همکاری‌های مشترکی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مهارت‌افزایی جوانان شد که این توان‌افزایی و مهارت‌آموزی با همکاری مشترک سپاه، ارتش و ناجا خواهد بود.

وی ادامه داد: بنا شد تا این همکاری مشترک در قالب ایجاد کانون‌های همیاری اجتماعی برای توسعه فرهنگ کار گروهی در پادگان‌ها شروع شود و از بین کانون‌های همیاری اجتماعی با توجه به علایق سربازان تیم‌هایی به نام هسته‌های کار و زندگی تشکیل شود که در مرحله بعدی کانون‌های تخصصی کار و زندگی مانند کانون کار و زندگی پوشاک ایجاد شود.

مدیرعامل بانک رسالت تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا با این تفاهم‌نامه قبل از سربازی را به حین سربازی و پس از آن متصل کنیم یعنی اگر فردی مهارت خاصی داشته باشد در حین سربازی بر این مهارت افزوده شود تا هم درآمدی داشته باشد و هم پس از دوران سربازی زمینه اشتغال آن فراهم شود.

حسین‌زاده در مورد نحوه اجرای این تفاهم‌نامه گفت: قرار شد پنج استان و دو هزار سرباز در مرحله پایلوت انتخاب شوند و سپس آن را به کل کشور توسعه دهیم. باید در نظر داشت ما سالانه تقریبا 400 هزار نفر ورودی و خروجی سرباز داریم که طبیعتا نمی‌توانیم تمامی آنها را پوشش دهیم البته امیدواریم این پوشش در آینده افزایش یابد.

وی ادامه داد: همان طور که ذکر کردم سربازان با توجه به علایق و زمینه کاری خود هسته‌های کار و زندگی را تشکیل می‌دهند که تاثیری در ماموریت ذاتی و سربازی آنها ندارد. همچنین توافق شده است تا به افرادی که قبل از دوران سربازی در این طرح‌ها شرکت کنند امتیازاتی تخصیص داده شود.

حسین‌زاده افزود: امیدواریم با پیاده‌سازی این حرکت مشترک گامی با ساختار علمی و به روز در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته باشیم.

در ادامه سردار سیدمهدی فرحی (فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح) با اشاره به این تفاهم‌نامه گفت: ما بنا داریم تا از همه دستگاه‌ها، امکانات و نهادهای علاقمند در سطح کشور در راستای این ماموریت استفاده کردیم. از جمله این نهادها بانک‌ها و مراکز توسعه کارآفرینی هستند که می‌توانند در حین سربازی و اوقات فراغت سربازان در جهت مهارت‌آموزی آنها موثر باشند.

وی ادامه داد: برای مهارت‌آموزی نیازمند زیرساخت، مواد اولیه و آموزش هستیم که هر سه مورد را بانک قرض الحسنه رسالت و شبکه توسعه اجتماعی آن متولی شده است و بنا شد تا در پنج استان و به ازای هر سال دو هزار سرباز آموزش و امکانات و مواد اولیه آن فراهم شود.

سردار فرحی تصریح کرد: سربازان با کسب این مهارت‌ها می‌توانند پس از اتمام این دوران و حمایت بانک رسالت آن را تبدیل به کارگاه‌های اشتغال کنند تا هم مشکل بیکاری خود را برطرف کنند و هم منشا کارآفرینی برای دیگران باشند.

وی در مورد انتخاب استان‌های پایلوت یا نمونه گفت: در مرحله اول ما پنج استان خراسان رضوی، خوزستان، مازندران، کرمان و اصفهان را به صورت نمونه انتخاب کرده تا پس از ارزیابی عملکردها امکان تعمیم آن به کل کشور را فراهم کنیم و قرار است از پتانسیل و ظرفیت بانک رسالت در این راستا کمک بگیریم.

در این مراسم سردار موسی کمالی با اشاره به این تفاهم‌نامه گفت: از مدیر عامل بانک رسالت تشکر می‌کنم که این امکان را فراهم کردند تا از ظرفیت سربازان برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی استفاده شود. باید توجه داشت که مهمترین مقوله قدرت در هر کشوری امنیت است که موضوعات دیگر مانند اقتصاد، سیاست و توسعه براساس آن بنا می‌شوند و جوانان نقش مهمی در برقراری امنیت دارند بنابراین باید به این قشر از جامعه بها‌‌ داده شود.

وی ادامه داد: در کشور ما تقریباً نیمی از نیروهای مسلح ما را جوانان تشکیل می‌دهند و این نشان دهنده اعتماد نیروهای مسلح به جوانان است و به نوعی این قشر پس از اتمام تحصیلات اولین مکانی که وارد می‌شوند در راستای برقراری امنیت است.

رییس‌ اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: با توجه به نقش مهم جوانان در ایجاد امنیت کشور، باید تمامی کسانی که در راستای اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی فعالیت دارند در مقوله اشتغال جوانان در طول دوران سربازی و پس از آن نقش‌آفرینی کنند تا این موضوع برطرف شود.

وی متذکر شد: متاسفانه شاهد جوانانی با توانایی بالا هستیم و این سوال است که چرا کسی دست آنها را نمی‌گیرد که خوشبختانه بانک رسالت این شجاعت را داشته که به این موضوع ورود کند و از ظرفیت سربازان استفاده بهینه کند. بنده این موضوع را در یکی از کمیسیون‌های مجلس نیز مطرح کرده بودم که اگر به جای هزینه برای تبلیغات روی سربازان سرمایه‌گذاری شود نتیجه بهتری خواهد داشت.

کمالی با بیان اینکه این اقدام اساسی است که حتما به بار خواهد نشست، گفت: سالانه تقریبا ۴۰۰ هزار نفر از جوانان وارد دوران سربازی می‌شوند که از پسادکتری تا افراد بیسواد را شامل می‌شود. این اقدام می‌تواند در اشتغال و حتی کارآفرینی برای افراد دیگر در پس از این دوران کمک شایانی کند.

در ادامه این نشست سردار داود  روشنی ، معاون اجرایی نیروی انسانی سپاه در مورد این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه در راستای اقتصاد مقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری است. متاسفانه بسیاری از سربازان نسبت به آینده شغلی خود ابهام دارند و برای بسیاری از پرسش‌های آنها پاسخی نداریم و این تفاهم‌نامه می‌تواند پاسخی برای آنها باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از سربازان پس از اتمام این دوران وارد شغل‌های کاذب می‌شوند که برای جامعه و خانواده خود آنها آسیب زا است و این اولین گام برای هدایت موثر آنها است تا برای جامعه اسلامی مفید باشند. امیدواریم با جلساتی که خواهیم داشت این طرح را از استانهای نمونه به کل کشور تعمیم دهیم تا مشکل بیکاری را از جامعه دور کنیم.  

سردار روشنی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مهارت آموزی گفت: مقام معظم رهبری بیان داشتند که این اقدام دو تاثیر کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای امنیت ملی را در پی خواهد داشت.بنابرین این یک حرکت مقدس است که استارت آن  از امروز زده شد

ارسال نظرات