استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه حیات بشر به علم و فرهنگ و میراث معنوی وابسته است، خاطرنشان کرد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بهانه ای برای معرفی داشته های مادی و معنوی ما شده است.
کد خبر: ۹۰۷۷۴۸۱
|
۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی استانداری، مجید خدابخش در آئین گشایش سومین همایش بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت راه ابریشم در کاروان‌سرای تاریخی یام مرند، گفت: جاده ابریشم تمدن های شرق و غرب را به هم ربط داده و کشورهای واقع در مسیر این جاده را منتفع کرده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته تنها راه ارتباطی اندیشه و تجارت همین راه بوده است، گفت: در کنار تبادل کالا اندیشه بشری از طریق همین مسیر منتقل شده است.

خدابخش به مطرح بودن تبریز به عنوان شهر اولین ها اشاره کرد و گفت: 195 سال قبل اولین چاپخانه در شهر تبریز دایر شده و زمینه نشر اولین نشریه و ترجمه کتاب شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بهترین دستاورد تبریز از قرار گرفتن در این مسیر توسعه فرهنگی بوده است، گفت: ایجاد دانشگاه ربع رشیدی 700 سال قبل نشانه این توسعه است.

خدابخش به نقش توسعه فرهنگی تبریز در جلوگیری از استبداد سیاسی اشاره کرد و گفت: این شهر در کنار فرهنگ و هنر، در زمینه تجارت هم رشد کرده و جایگاه ویژه ای در کشور یافته است.

وی کاروانسرای یام را نمونه ای از داشته های معنوی استان دانست و انتخاب این محل برای همایشی بین المللی را ستود.

ارسال نظرات