مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طرح” استفاده از سطح آبگیر” و طرح جنگل‌کاری اقتصادی” در شهرستان سامان برای اولین‌بار به صورت پایلوت اجرا شد‌.
کد خبر: ۹۰۷۷۵۲۲
|
۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ علی محمدی مقدم‌ در بازدید از طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری شهرستان سامان اظهار داشت: امروز دو پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری در سطح این‌ شهرستان اجرا شد که این طرح‌ها می‌توانند در صرفه‌جویی‌ آب تاثیرگذار باشد‌.

وی افزود: اولین طرح ما، طرح جنگل‌کاری‌ اقتصادی‌ است‌ که در 128 هکتار از اراضی این شهرستان اجرا می‌شود و هدف از اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی با توجه به محدودیت منابع آبی و عدم اجازه برداشت از آب زاینده رود‌ است‌ که ما ناچار هستیم به سمت تغییر الگوی‌ کشت حرکت کنیم‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بهترین گونه‌های ما در بحث باغات گونه‌های جنگلی مثمر هستند که با همین اقلیم و آبیاری خودشان‌ را سازگار کردند.

محمدی مقدم خاطرنشان کرد: امروز پروژه “سطوح آبگیر” در این شهرستان اجرا شد که زمینه کاشت گونه‌های مثمر مثل بادام‌ را در این منطقه فراهم می‌کند که پیوند‌ آن‌ها در آینده می‌تواند کمکی‌ برای‌ معیشت‌ مردم‌ باشد‌.

وی گفت: طرح‌ دیگر ما‌ که‌ یک‌ طرح‌ تحقیقاتی‌ است و برای نخستین‌ بار به صورت پایلوت در شهرستان سامان اجرا می‌شود، طرح استفاده از آبیاری فیتیله‌ای یا واترباکس‌ است‌.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح‌ کرد: این‌ واترباکس‌ در پای‌ نهال نصب می‌شود و آب را جمع‌آوری می‌کند و توسط فیتیله‌ای که دارد آب را به ریشه‌ نهال تزریق می‌کند و این‌ سبب‌ پایداری و تداوم‌ نهال می‌شود‌.

 

ارسال نظرات