با حضور سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، جلسه‌ای به منظور آسیب شناسی و پیگیری رفع مشکلات و تهدیدات دو حرکت عظیم اربعین حسینی و دهه آخر صفر برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۷۷۶۳۱
|
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ سید جواد حسینی در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات انجام شده در ایام صفر گفت: علیرغم همه مشکلات و کمبود‌ها ظرفیت‌ها به کارگرفته شد تا امسال خدمات رسانی به زائران چه در ایام اربعین و چه در دهه پایانی صفر که دو حرکت عظیم دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است؛ از کیفیت مطلوبتری نسبت به سنوات قبل برخوردار باشد.

وی بر لزوم جمع بندی گزارشات از اقدامات انجام شده در ایام اربعین و دهه پایانی صفر با رویکرد آسیب شناسی و برگزاری جلسات کارشناسی به منظور رفع مشکلات و کاستی‌ها و از بین بردن تهدیدات و چالش‌ها برای سنوات آینده تاکید کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: طرح و برنامه در هر سازمان باید بر مبنای ۴ نظام طراحی، اجرا، ارزیابی و بهبود عملکرد استوار باشد و ما در حوزه زیارت بر مبنای این طرح و برنامه می‌بایست ابتدا براساس آسیب شناسی عملکرد سنوات قبل ابتدا طرح و برنامه‌های آینده را طراحی و سپس در مقام اجرا برآمده و سپس اقدامات خود در نظام اجرایی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و بر آن اساس عملکرد آینده را بهبود ببخشیم.

جانشین ستاد اربعین استان ادامه داد: با توجه به اینکه تنها پژوهشکده زیارت در استان ما و در دانشگاه فردوسی با عضویت ۲۳ عضو هیئت علمی دانشگاه راه اندازی و کار خود را آغاز کرده است، می‌بایست با یک نگاه عالمانه و استفاده از ظرفیت این پژوهشکده، ابتدا شورای راهبری مشورتی حوزه زیارت را با ترکیبی از ۲۳ عضو هیئت علمی این پژوهشکده و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط همچون آستان قدس، شهرداری، میراث فرهنگی، حج و زیارت و ... تشکیل دهیم.

حسینی عنوان کرد: در گام بعدی ضمن بررسی و ارزیابی علمی عملکرد در تمامی حوزه‌ها، توجه به وضع موجود و استفاده از شیوه نامه‌های تمامی دستگاه‌ها، راهکار‌های علمی و پیشنهادی برای هر کدام از حوزه‌های عملکردی در حوزه زیارت ارائه و نقشه راهی جامع در هر کدام از حوزه‌ها تهیه شود؛ ضمن اینکه در همین راستا طرح جامع اربعین و دهه آخر صفر تدوین خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: با توجه به اصولی که قبلا برای دهه پایانی صفر در نظر گرفته بودیم همانند اینکه نقطه شروع و مبداء راهپیمایی زائرین پیاده باید مشخص شده و این راهپیمایی‌ها فقط در دهه پایانی صفر انجام شود و اینکه توجه زیاد به مراسم دهه پایانی صفر به حرکت عظیم اربعین به عنوان یک برند بزرگ دینی نباید آسیب بزند؛ باید حرکت را در مسیر هر چه بیشتر مردم پایه و مردم محور کردن خدمات دهی در دهه پایانی صفر و اربعین بهتر و بیشتر به پیش ببریم که خوشبختانه این کار به نحو مطلوبی درحال انجام است.

وی استفاده از تجربیات گذشته را خاطرنشان کرد و گفت: با استفاده از این تجربیات و بررسی عملکرد گذشته در می‌یابیم که ضمن شناسایی تشکل‌های مردم نهاد از ظرفیت مردمی و عمومی این تشکل‌های مردمی باید کمال استفاده را بنماییم.

معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: باید برای این تشکل‌ها شبکه سازی کنیم و ضمن تشریح وظایف؛ به هرکدام وظایف در خور ظرفیتشان واگذار کنیم.

حسینی گفت: باید بررسی کنیم در هر زمینه‌ای که تشکلی وجود ندارد ظرفیت سازی لازم را انجام دهیم و افرادی که در سامانه‌های خدمت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد ثبت نام شده اند را شناسایی، آن‌ها را در گروه‌های کاری مختلف دسته بندی و وظایفی را مطابق علاقه؛ ظرفیت و عملکردشان به آن‌ها واگذار کنیم و حتی در ایجاد تشکل‌های جدید از آن‌ها نیز استفاده کنیم.

وی گفت: باید گسترش طرح‌هایی همچون مدارس گام‌های عاشقی را در دستور کار جدی خود قرار دهیم و در نهایت حرکت تشکیلاتی زائرین یا همان اعزام کاروانی و شبه کاروانی را هم در اربعین و هم در دهه پایانی صفر نهادینه سازیم. ضمن اینکه تاکید جدی بر مستندسازی دو جریان اربعین و دهه آخر صفر و شبکه سازی این مستندات وجود دارد.

سرپرست معاونت زیارت استانداری خاطر نشان کرد: مشهد مقدس و استان خراسان رضوی چند برابر جمعیت خود زائرین عزیز را در خود جای می‌دهد و استقبال و پذیرایی از این جمعیت عظیم زائرین خود باری اضافه بردوش سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی استان است که این بار در سایر استان‌ها وجود ندارد.

حسینی افزود: ضمن اینکه این بار برای بخش خصوصی و .. به دلیل سود و منفعتی که دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند لکن با توجه به اینکه در نهاد‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی استان ساختار، نیروی انسانی و اعتبار ویژه‌ای در حد این بار اضافی وجود ندارد گا‌ها سایر وظایف محوله را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد؛ لذا ما باید تلاش خود را برای احصاء این بار‌های اضافی به کار ببریم و به نسبت آن از ظرفیت‌های موجود همچون کارگروه ملی زیارت در جهت تقویت ساختار، نیروی انسانی و اعتبارات دولتی استفاده نماییم.

حسینی در پایان ضمن اشاره به ظرفیت ویژه مشهد مقدس برای جذب زائر در تمامی ماه‌های سال و اعلام این مطلب که در حال حاضر جمعیت عظیم زائرین فقط در ۴ ماه از سال به مشهد مقدس مشرف می‌شوند؛ عنوان داشت: طرح‌هایی همچون طرح اجرایی مبداء به مبداء که جهت توزیع زائر در تمامی ماه‌های سال در نظر گرفته شده؛ باید تقویت و گسترش یابد و برای این امر می‌توان با استفاده از سبک حج و زیارت، از هولدینگ‌های قوی استفاده نمود تا این هولدینگ‌ها ضمن برقراری ارتباط با شرکت‌های مربوطه از سایر نقاط کشور و دیگر کشور‌های اسلامی، زائرین را در تمامی ایام سال به مشهد مقدس رهنمون و تمامی مراحل سفر آن‌ها از مبدا؛ در حین سفر و تا برگشت به مبدا را برنامه ریزی نمایند و در این امر نیز باید از تمام ظرفیت‌های اجرایی، مردمی، دستگاه‌ها و نهاد‌ها استفاده شود تا به سرمنزل مقصود برسیم.
 
 
اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی
ارسال نظرات
پر بیننده ها