آیین نکوداشت استاد «فتحعلی واشقانی فراهانی» خوشنویس صاحب نام معاصر در خط نستعلیق و اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران؛ با حضور مسئولان استانی و هنرمندان خوشنویس استان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان فراهان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۷۷۶۴۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

به گزارش خبرگزای بسیج از فراهان؛ به پاس قدردانی از زحمات فراوان مرحوم استاد «فتحعلی واشقانی فراهانی» خوشنویس صاحب نام معاصر در خط نستعلیق و اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران؛ آیین نکوداشت با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و هنرمندان خوشنویس استان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان فراهان برگزار شد.
مرحوم استاد فتحعلی واشقانی در سال ۱۳۰۹ در روستای واشقان از توابع شهرستان فراهان متولد شد. در دوران کودکی نخست به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت و در دوران جوانی به تهران مهاجرت کرد و در کلاس استادان بزرگی همچون سید حسین و سید حسن میرخانی شرکت نمود و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد.
انجمن خوشنویسان ایران در سال ۱۳۴۳ او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب نمود و بسیاری از شاگردان ایشان هم اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می کنند.
وی در سال ۱۳۶۷ به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت هنری که از وی به جا مانده بود گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکترا است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.
از آثار قلمی وی می توان به ترجمه قرآن کریم، کلک مشکین، آیت مهر و دیوان حافظ اشاره کرد.
سرانجام استاد واشقانی پس از عمری فیض بخشی و تدریس شاگردان بسیار در سن ۸۲ سالگی درگذشت و پیکرش در زادگاهش به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات