خبرهای داغ:
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی و ماشینی قم گفت: به مناسبت روز ملی نان همایش تکریم نان، تجلیل از نانوایان روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه در قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۷۷۷۳۷
|
۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

همایش «تکریم نان، تجلیل از نانوایان» در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علی اکبر زارعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۸۰۰ واحد نانوایی در قم فعالیت می‌کند، بیان کرد: از این تعداد ۳۲۷ واحد لواشی و تافتون، ۲۵۰ واحد سنگگی و مابقی بربری هستند و این درحالی است که در برخی از استان‌ها نانوایی سنگک به ندرت وجود دارد و به عبارتی قم پایگاه نان سنگگ کشور است و بهترین و ماهرترین کارگران در این رسته در قم فعال هستند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر اینکه جایگاه قم در بحث نان در کشور جایگاه خوبی است بیان کرد: البته برخی از مواقع به دلایل مختلفی همچون گرما و سرما و عدم یکدست بودن نان تحویلی به نانوایان ممکن است کیفیت آرد دچار نوسان شود که این موضوع در نهایت تأثیر چندانی بر کیفیت نان استان قم ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان قم در ادامه با اشاره به مباحثی که پیرامون کیفیت نان سنگک قم مطرح می‌شود، گفت: کیفیت نان سنگک در کشور زبانزد است و برخی از زائران نان سنگک را از قم به عنوان سوغات می‌برند.

وی بیان کرد: ذائقه مردم قم به نان سنگک سازگار بوده و درخواست برای این نان در استان زیاد است و بر این اساس تعداد این نانوایی در قم قابل توجه است.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات در پیش روی نانوایان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ با حذف حدود و سقف صنفی برای صنوف از جمله صنف نانوایان، تعداد نانوایی‌ها گسترش یافته که این امر موجب شده تا سرمایه‌گذران و همچنین افرادی که با سابقه زیاد در محل‌های قدیمی نانوایی داشتند به دلیل نزدیک بودن نانوایی‌ها به یکدیگر دچار مشکل شوند و آزاد سازی نانوا‌ها این امر را تشدید کرد.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش بسیاری از هزینه‌های نانوایی‌ها، ولی قیمت نان افزایش متناسبی نداشته است ادامه داد: بسیاری از نانوایی‌ها به دلیل افزایش هزینه‌ها، از جمله مزد کارگر، آرد، مواد اولیه، حامل‌های انرژی و... با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند.

زارعی با بیان اینکه کارگران نانوایی از جمله قشر بسیار زحمت‌کش هستند، افزود: به عنوان مثال یک نانوایی سنگک در روز ۱۵ ساعت کاری در سه شیفت فعالیت دارد که با توجه به نوع کار، کارگران زحمت زیادی را متحمل می‌شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی و ماشینی قم تصریح کرد: قشری که در زمینه تهیه و تولید نان در قم فعالیت می‌کنند جزو گروهی هستند که بیشترین ارتباط را با مردم دارند و شایسته است تا حمایت‌های لازم از آن‌ها در ابعاد مختلف صورت بگیرد.

وی از برگزاری همایش تکریم نان، تجلیل از نانوایان به مناسبت روز ملی نان در قم خبر داد و افزود: این همایش روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه از ساعت ۱۴ الی ۱۸ با حضور مسئولین استانی و کشوری و اتحادیه‌های سراسر کشور در تالار مرکزی شهر واقع در میدان نواب برگزار خواهد شد.

زارعی گفت: تجلیل از چندین واحد نانوایی برتر ملی و استانی، رونمایی از تمبر روز ملی نان از برنامه‌های پیش بینی شده در این همایش است.
ارسال نظرات