عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: امامزاده‌ها در طول زمان مکتب اهل بیت(ع) را نشر می‌دادند.
کد خبر: ۹۰۷۷۸۳۳
|
۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت الله رضا استادی در  اختتامیه کنگره ملی غیاث الدین محمد (ع) که  در بقعه متبرکه امامزاده غیاث الدین محمد(ع) برگزار شد، بیان کرد: مرحوم محدث قمی در یکی از کتاب‌های خود در مورد امام زادگان ذکر کرده است و این امام زاده را با ۱۶ یا ۱۷ و یا ۱۸ واسطه به امام موسی کاظم (ع) نسبت داده است.

وی افزود: حمزه یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و قاسم فرزند حمزه، و محمد فرزند قاسم جد امام زاده غیاث الدین محمد بوده است.

وی با بیان اینکه برای شجرنامه واسطه‌ها باید معقول باشد؛ اظهار کرد: علاوه بر شجرنامه سنگ قبر این امام زاده جای هیچ شکی را نگذاشته است.

وی با بیان اینکه امام زاده غیاث الدین نقیب بوده اند؛ افزود: امامزاده‌ها در طول زمان مکتب اهل بیت(ع) را نشر می‌دادند.

وی با بیان اینکه امام زادگان بسیار مورد توجه بزرگان بوده است؛ افزود: برخی از علمای بزرگ از این امام زاده‌ها حاجت گرفته اند.

تقدیر از ۲۱ اثر ادبی و هنری

در ادامه این مراسم دبیر علمی کنگره امام زاده غیاث الدین محمد بیان کرد: کنگره ملی غیاث‌الدین محمد بن طاهر در راستای بازشناسی جایگاه امام زادگان و خاندان‌های منصوب به اهل‌بیت علیهم‌السلام است که اکنون مزار آن‌ها به عنوان یک پناهگاه معنوی و قطب فرهنگی در کشور تلقی می‌شود و مورد توجه و زیارت عموم مردم است.

دبیر علمی کنگره امام زاده غیاث الدین محمد افزود: در کمیته علمی چهار محور پیرامون شخصیت فردی امام زاده، بقعه متبرکه، زیارت و زائران و بقاع متبرکه برای تحقیق و پژوهش مورد توجه قرار داده است.

وی اظهار کرد: در موضوع مقالات علمی و در عرصه شعر و قطعات ادبی، آثار و محصولات هنری و فضای مجازی ۵۱۳ اثر به دبیر خانه کمیته علمی واصل شد و پس از ارزیابی توسط استادان سه اثر مقاله علمی حائز امتیازات برتر شدند و ۲۱ اثر ادبی و هنری شایسته تقدیر شدند.

وی بیان کرد: در عرصه آثار شعر آیینی و قطعات ادبی، شش مورد شعر آیینی توسط هیئت داوران آثار کل کشور ۶ مورد اشعار برتر شناسایی شد که در یک جلد کتاب منتشر خواهد شد.

ما دنبال امام زاده سازی نیستیم

همچنین حجت الاسلام محمد احمدزاده در این کنگره ضمن خیر مقدم به حضار گفت: خدمت به بقاع متبرکه خدمت به سوره کوثر است.

وی با بیان اینکه امام زادگان پایگاه‌های نشر معارف قران و عترت هستند؛ افزود: در بقاع متبرکه از ابتدای سال تا پایان اسفند ماه برنامه‌های متعددی، چون برگزاری حلقه‌های معرفت، غرفه پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره‌های دینی، پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری کلاس‌های سبک زندگی، ویژه برنامه هایی، چون آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، ضیافت الهی، دهه ولایت اجرا می‌شود.

وی افزود: دشمن هجمه‌های بسیاری را با توجه به فعالیت‌های خوبی که در بقاع متبرکه انجام می‌شود با عنوان امام زاده سازی وارد کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهر کرد: ما دنبال امام زاده سازی نیستیم و نخواهیم بود، اما نباید برای امام زادگانی که اکنون هستند دنبال سند باشیم؛ مگر ما شجره همه انسان‌ها را داریم.

وی افزود: این که خداوند اجازه داده که این امام زاده رفعت پیدا کند بی دلیلی نیست.

تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی از جمله اهداف برگزاری کنگره غیاث الدین محمد است

در ادامه این مراسم حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری کنگره غیاث الدین محمد معرفی و تجلیل از مقام شامخ امام زادگان به عنوان ذخایر معنوی و افزایش ارتباط و ارادت مردم به امام زادگان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ایجاد آرامش در جامعه است.

وی افزود: در سال‌های گذشته کنگره و همایش‌های متعددی برای امام زادگان و بقاع متبرکه در سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: کنگره غیاث الدبن محمد حدود ۵ ماه قبل با تشکیل ۹ کمیته برای برنامه ریزی، تصمیم گیری، اجرای کنگره و مراسم پایانی فعالیت خود را شروع کرد.

وی بیان کرد: اقدامات دیگری توسط کمیته‌ها از جمله اطلاع رسانی و تبلیغات، دیدار با علما، چاپ و توزیع ویژه نامه، چکیده مقالات، برپایی نمایشگاه، ارزیابی آثارو برگزاری مراسم پایانی انجام شده است.

گفتنی است در پایان از نفرات برگزیدگان این کنگره با حضور حجت الاسلام و المسلمین خاموشی، نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تجلیل شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها