رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان:
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: پانزدهمین یادواره عارف نامی کُرد سید بهاءالدین شمس‌قریشی بزرگترین مولودی‌خوانی کشور در صحن جدید مسجد جامع سنندج برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۷۸۰۴۳
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، امین مرادی در نشست هماهنگی پانزدهمین یادواره عارف نامی کرد مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی که در محل سالن اندیشه پردیس سینمایی بهمن سنندج تشکیل شد، اظهار کرد: یادواره خالق مولودنامه مرحوم شمس‌قریشی محوری‌ترین برنامه هفته وحدت در استان کردستان است که از سال ۸۴ تا کنون هرساله توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود و امروز به عنوان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور شناخته شده است.

وی کردستان را مهد عرفان و مردم این استان را از عاشقان و اردتمندان پیامبر اعظم اسلام (ص) عنوان کرد و افزود: اولین دوره‌ای که در سال ۸۴ یادواره شمس‌قریشی برگزار شد حضور ۲۰۰ نفر در مراسم را شاهد بودیم، اما در دوره چهاردهم بالغ بر ۲۰ هزار نفر از برگزاری این مراسم مردمی استقبال کردند و به نوعی با پوشش‌های خوب رسانه ملی و اصحاب رسانه این شور و اشتیاق به عنوان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی در کشور ثبت شد.

وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در سفر تاریخی اردیبهشت ماه ۸۸ به کردستان اشاره داشتند که هیچ کس حق ندارد وحدت ملی را به بهانه مذهب خدشه‌دار کند و توهین به مقدسات هر کدام از مذاهب، چه شیعه چه سنی، چه بداند چه نداند مزدور دشمن است که اینگونه برنامه‌ها در راستای تقویت وحدت و همگرایی و توجه به نوای عرفانی است و باتوجه به شیطنت‌های کشور‌های استکباری و تفرقه‌افکنی بین کشور‌های اسلامی حوزه هنری به عنوان نهاد مولود انقلاب اسلامی در راستای اهداف والای انقلاب اسلامی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب از برنامه‌های ارزشی به صورت کامل حمایت می‌نماید.

مرادی تأکید کرد: تمامی مسوولین ارشد استان نماینده، ولی فقیه در استان و استاندار کردستان به صورت ویژه پیگیر برگزاری این مراسم هستند که لازم است از راهنمایی‌ها و حضور همیشگی ایشان در تمامی دوره‌های برگزارشده به صورت ویژه قدردانی نماییم.

پیام وحدت رسیدن به اتحاد بین مسلمین است

در این جلسه، معاون فرهنگی و امور روحانیون دفتر نماینده، ولی فقیه نیز در سخنانی ضمن تمجید از برنامه‌های برگزار شده حوزه هنری گفت: پیام هفته وحدت یکی‌شدن به آن معنی که شیعه، سنی و یا سنی، شیعه شود، نیست بلکه هدف از پیام وحدت رسیدن به اتحاد بین مسلمین است که دو مقوله جدا از هم است.

حجت‌الاسلام اصغر شایسته ادامه داد: وحدت یعنی یکی‌شدن، یعنی دو انسان با گرایش‌های مختلف را یکی‌نمودن که امری غیرممکن است، اما اتحاد یعنی دو نفر با گرایش‌های مختص به خود را با تمام وجوه اشتراکی و اختلافی که می‌توانند داشته باشند را بر روی وجوه اشتراکی متحد و اتحاد نمایند و آن وجوه را در جهت جلوگیری از رخنه دشمنان تقویت نمایند.

وی اضافه کرد: اهانت به باور‌ها و عقاید فرق اسلامی یک گناه کبیره محسوب می‌شود و تمامی مسلمانان باید برای عقائد یکدیگر احترام قائل شوند حتی اگر اختلاف‌نظر هم داشته باشند.

مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی از عارفان نامی کُرد هستند که در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شد. وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ نموده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه‌ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.

وی به فارسی و کُردی تألیفات متعددی را داشته است از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس‌العقائد و دیوان شعر سروده‌اند.

مرحوم شمس‌قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء‌الله پیوسته و در آرامستان آن زمان سنندج «تایله» به خاک سپرده می‌شوند. آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.

پانزدهمین یادواره شمس‌قریشی «بزرگترین مولودی‌خوانی کشور» سه‌شنبه هفته آینده مصادف با ۱۲ ربیع‌الاول در صحن جدید مسجد جامع سنندج برگزار می‌شود.
ارسال نظرات