آنچه که امروز بایستی مدنظر مدیران ارشد آموزش و پرورش باشد این است که این نهاد بعنوان متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت نیروی انسانی کشور باید به دور از جناح بازی سیاسی باشد.
کد خبر: ۹۰۷۸۰۵۰
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمان های پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب می شود و با رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یک حالت ساده ابتدایی به یک حالت پیچیده در آمده است.

ثمر بخشی این نظام از یک سو تبدیل انسانهای مستعد سالم ، بالنده ، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر تامین کننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخشهای متفاوت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است.

 به دلیل چنین اهمیتی است که در عصر حاضر همه دولتهای جهانی از کوچک و بزرگ ، قدرتمند و ناتوان و صنعتی تا در حال توسعه ، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی می دانند و برای همگان ، سراسری و حتی اجباری کردن آن ، تعهدات سنگینی در قانونهای اساسی و بنیاد خود می گنجانند و درصد زیادی از تولید ناخالص ملی و بودجه جاری کشور را به این امر اختصاص می دهند.

همه این کارها نیروی انسانی احتیاج دارد و تربیت نیروی انسانی هم در آموزش و پرورش انجام می شود. یکی از مسائل مدیریتی که در آموزش و پرورش اتفاق می افتد جابجایی و انتصابات مدیران آموزش و پرورش است که همچون سایر نهادها در چرخه سیستم مدیریتی امری طبیعی و عادی است اما آنچه مهم است خدماتی است که یک مدیر برای تعلیم و تربیت آینده سازان مملکت انجام می‌دهد و می‌تواند در ذهن ها ماندگار باقی بماند.

در روزهای گذشته، مراسم تودیع و معارفه مدیر آموزش و پرورش شهرستان ملکشاهی برگزار شد و "موسی تبت" بعنوان مدیر جدید معارفه و از "الیاس جهانی" مدیر سابق این اداره تجلیل شد.

اما این مراسم با حاشیه هایی همراه بود از جمله سخنان قابل تامل آقای جهانی مدیر سابق آموزش و پرورش ملکشاهی که گفته: به لحاظ استقلال هیچگاه اجازه داده نشد افرادی بیرون از مجموعه آموزش و پرورش برای آموزش و پرورش تصمیم گیری کنند، چون اعتقادم بر این است؛ اگر اجازه دهیم که دیگران تصمیم گرآموزش و پرورش باشند، جایگاه با عظمت علم و دانش خدشه دار خواهد شد و دیگر اینکه کسانی که بیرون از این مجموعه به دنبال مطامع پست و حقیرانه خود هستند، نمی توانند راهکار مناسب، درست و دقیق فراخور شان ارائه دهند.

وی همچنین با انتقاد از تلاش نماینده برای دخالت در جابجایی مدیر آموزش وپرورش شهرستان ملکشاهی گفت: از طرف نماینده که به دنبال خواسته های حقیرانه خود بود، چه هجمه هایی علیه آموزش و پرورش که نشد! وقت خود را به بطالت داد تا یک مدیر را عوض کند، چیزی نمانده بود خشتک نماینده محترم پاره شود! آقایان ترسشان از این است که اگر ذهن دانش آموز بیدار شد، کنجکاو و پرسشگر می شوند.

با نماینده هماهنگی می کنم اما تحمیلی در کار نیست!

"اسفندیار رستم زاد"؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ما گفت: آقای جهانی (مدیر سابق) دو ماه تا بازنشستگی اش مانده بود و یک مدیر جدید به رأس کار آمد.

وی در خصوص صحبت های مدیرسابق آموزش و پرورش ملکشاهی اظهار کرد: آقای جهانی نباید چنین صحبت هایی می کرد، شان ایشان اصلا این نبود.

رستم زاد افزود: ما خواستیم قبل از بازنشستگی وی، نیروها امورات مربوطه را انجام دهند، قاطبه فرهنگیان شهرستان تمایل داشتند که آقای تبت مدیر آموزش و پرورش شهرستان باشد و بنده نیز اقدام کردم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در خصوص نحوه انتخاب مدیر جدید آموزش و پرورش ملکشاهی گفت: اکثر فرهنگیان شهرستان نامه داده اند که آقای تبت را برای مدیریت شهرستان می خواهند، بنده هم احترام به رای و نظر فرهنگیان گذاشته ام هرچند اختیار با بنده هست ولی با توجه به اینکه بیشتر فرهنگیان ایشان را می خواستند، ایشان را برای سکان مدیریت آموزش و پرورش شهرستان انتخاب کردم.

وی تصریح کرد: بنده برای انتصاب ها هماهنگ هستم، قطعا هماهنگی می کنم هم با نماینده و هم نیروهای مافوق خودم، اما اینطور نیست که کسی بر بنده تحمیل کند.

رستم زاد در پایان گفت: بنده با مراجع که در ارتباط هستند هماهنگ می کنم، نماینده هم یکی از آنان است، اما در خصوص این انتصاب هیچگونه تحمیلی در کار نبوده است.

لزوم پرهیز از سیاسی کاری در دستگاه تعلیم و تربیت

آنچه که امروز بایستی مدنظر مدیران ارشد آموزش و پرورش باشد این است که این نهاد بعنوان متولی فرهنگ و تعلیم و تربیت نیروی انسانی کشور باید به دور از جناح بازی سیاسی باشد چرا که جناح بازی های سیاسی و حزب نگری، آموزش و پرورش را از رسالت اصلی خویش باز می دارد و مسئله مهم تعلیم و تربیت را خدشه دار می کند. امروز کشور ما به تربیت نسل آینده بیش از پیش نیاز دارد چرا که انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرمان های خویش نیازمند نیروهایی متخصص، متعهد، انقلابی و دلسوز است که وظیفه تربیت چنین افرادی برعهده آموزش و پروش است و این نهاد باستی در راستای این هدف والا بدور از هرگونه سیاسی کاری تلاش نماید. امیدواریم که مسئولان آموزش و پرورش بدور از هرگونه تفکر سیاسی و حزب نگری برای تعلیم و تربیت آینده سازان ایران اسلامی تلاش نمایند.

 

 

 

ارسال نظرات