خبرهای داغ:
در گفتگو با محمدرضا ایزدی به بررسی برگزاری دوره های خلاقیت و تأثیر آن ها بر آینده و اشتغال افراد پرداختیم.
کد خبر: ۹۰۷۸۲۸۶
|
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
دوره های خلاقیت پیش زمینه کارآفرینی/ کار آفرینی سخت اما شدنی 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی از فارس؛ یکی از عوامل مهم در موفقیت افراد داشتن خلاقیت در انجام کارها می باشد و همه افراد موفق با داشتن یک ایده خوب و اجرایی کردن آن، موفقیت خود را بدست آورده اند.

افرادی که مهارت خلاقیت خود را بهتر شناخته اند و آن را پرورش داده اند، توانسته اند تا ایده های بیشتری را تولید کنند. داشتن ایده بیشتر سبب بالا رفتن شانس شما برای موفقیت است . افرادی که خلاقیت خود را پرورش داده اند ، می توانند مطالب گوناگونی را با هم ترکیب و ایده های جدیدی را خلق نمایند.

یکی از راه کارهای معمول و موفق در خلاق کردن افراد و کمک به شکوفایی آن ها، برگزاری کلاس ها و دوره های خلاقیت برای اقشار مختلف با رده سنی های متفاوت می باشد.

به همین منظور به سراغ یکی از برگزار کنندگان کلاس ها و دوره های خلاقیت در شیراز رفتیم و گفتگویی مفصل و صمیمانه داشتیم که در ادامه می خوانید:

** خود را معرفی بفرمایید.

محمدرضا ایزدی متولد 1366 در شیراز با مدرک کارشناسی ارشد برق قدرت می باشم. تاکنون یازده اختراع به ثبت رسانده ام که شاخص ترین آن ها می توان به خودروی سه زیست و سیستم رنده کننده و زیبا کننده صدا اشاره کرد. درحال حاضر معاون پژوهشی مجتمع فرهنگی آموزشی غیردولتی امام رضا (ع) و سابق از آن موسس مرکز رشد، خلاقیت و استعداد یابی مبتکران آینده می باشم. اولین اختراع من در سال 1383 بود که وسیله BMG  جانبازان و کهنسالان به منظور سهولت در راه رفتن برای آن ها ساخته شد. از افتخارات مهم من، خودروی سه زیست بود که توانست درسال 2011 مدال طلای جهانی اختراعات در بخش تکنولوژی های نوین از ژنو سوئیس و مدال طلای جهانی اختراعات از کشور رومانی را کسب کند. بنده سال 93 از طرف دانشگاه فنی و حرفه ای کارآفرین برتر شناخته شده و سال 91 بعنوان مهندس نخبه، مبتکر و مخترع سال استان فارس انتخاب گشتم.

 

** خلاقیت را تعریف کنید و چگونه خلاقیت به افراد کمک می کند؟

خلاقیت یعنی استعدادی که همه افراد در وجودشان دارند و هر فرد به نحوی از آن استفاده می کند. بعضی از افرادی به منظور انجام کارهای روزمره و در شغل های مربوط به خودشان از خلاقیت بهره می برند و به آن ها در تسهیل کردن کارها کمک می کند. بعضی دیگر خلاقیت های خود را می شناسند و علاوه بر آن که بصورت بالفطره و بالذات  از آن استفاده می کنند، به شکل سیستماتیک هم از آن بهره می برند، یعنی خلاقیتشان را به یک نتیجه عملی می رسانند که نتیجه آن عمل می تواند یک طرح، ایده و یا یک اختراع باشد که می تواند به کل جامعه کمک کند. بعضی مواقع ما استعداد و خلاقیتمان را نمی شناسیم و این استعداد فقط به شخص خودمان کمک می کند. خیلی مهم است که ما خلاقیتمان را کشف کنیم و پرورش دهیم تا بتوانیم به جامعه و کشورمان کمک نماییم  و ما به صورت عملی در موسسه این کار را انجام می دهیم، یعنی خلاقیت و استعداد افراد را کشف می کنیم و آن ها را پرورش می دهیم. موسسه رشد، خلاقیت و استعداد یابی مبتکران آینده که با هدف استعدادیابی و پرورش خلاقیت آن را تأسیس نموده ایم، شاهد حضور کسانی هستیم که  به ما مراجعه می کنند و ما استعدادهای آن ها را شناسایی کرده و سپس به حوزه رشد و خلاقیت آن ها می پردازیم.

 

** استعدادیابی افراد به چه صورت انجام می شود؟

استعدادیابی به صورت علمی و با استفاده از همکاران در حوزه روانشناسی فردی و اجتماعی به بررسی افراد می پردازیم، فعالیت هایی که در طول دوره ها انجام می دهند را بررسی می کنیم، استعدادهای آن ها را شناسایی کرده و در نهایت به قطع می توانیم بگوییم که یک فرد در چه زمینه هایی استعداد و در چه زمینه هایی توانایی فعالیت دارد و حتی در چه  رشته دانشگاهی می تواند موفق باشد. هدف ما این است که برای افراد جامعه و خانواده ها این موضوع را مشخص کنیم که با استفاده از استعدادهای فردی  و خلاقیت هایی که درون هر فرد نهفته است، بتوانند به موفقیت دست یافته و برای خود اشتغال و کارآفرینی ایجاد کنند. حتما لازم نیست تحصیلات دانشگاهی سطح بالا داشت، همچنان که افرادی هستند با سطح تحصیلات بالا اما بیکار هستند. ما با این نگرش و دغدغه فعالیت کارآفرینی را ایجاد کردیم تا بتوانیم این نیاز جامعه را برطرف نماییم.

 

** درمورد کلاس ها و دوره هایی که در موسسه برگزار می کنید، توضیح دهید.

دوره ها به شکل یک مجموعه می باشد که از خلاقیت شروع شده و نهایت به کارآفرینی  می رسد. فردی که همراه ما تا انتهای دوره ها پیش بیاید، ما قول می دهیم که یک فرد خلاق، مبتکر، مخترع و مطمئنا کارآفرین خواهد شد. شاید نتوانند با طرح خودشان کارآفرینی نمایند اما می توانند باهم تشکیل تیم داده و شرکت های دانش بنیان راه اندازی کرده و یک محصول تولیدی را داشته باشند. دوره ها بصورت علمی-عملی می باشد. ما از دوره های صرف تئوری رضایت نداریم چرا که این دوره ها فقط مطالب علمی آموزش را در اختیار فرد می گذارند و هیچوقت مطالب عملیاتی را به شما آموزش نمی دهد اما اگر دوره هم، به طور صرف عملی باشد، کفایت  نمی کند زیرا علم در کنار عمل شهد شیرین عسل را ارائه می نماید و همین علمی-عملی بودن دوره های ماست که فرد را به یک فرد مخترع و کارآفرین تبدیل می کند.

 

** زمان و هزینه کلاس ها و دوره هایتان به چه صورت می باشد؟

مجموعه دوره های ما از 100 هزار تومان شروع و بستگی به مکان و شرایط برگزاری کلاس ها دارد و مناطق روستایی هزینه ها پایین تر از مناطق شهری می باشد. دوره ها بصورت 8 جلسه ای، 12 جلسه ای و بصورت 1ساعت ونیم و 18 ساعت به شکل کارگاهی ، تئوری کارگاهی که کارها را بصورت عملیاتی جلو می بریم، ارائه می شوند.

 

** چند دوره تاکنون برگزار کرده اید؟

بالغ بر 5 دوره تاکنون در شهر شیراز برگزار شده و نتایج آن بسیار مطلوبارزیابی شده به نحوی که ما را مشتاق کرده در این زمینه وقت وانرژی بیشتری بگذاریم.

 

** چند نمونه از افرادی که در دوره های شما شرکت کرده و به موفقیت و یا کارآفرینی دست یافته اند را نام ببرید.

یکی از دانش آموزانی که با بنده کار می کردند ، به حدی رسید که شروع به ارائه طرح ها وایده هایی کرد که به واقع موقعیت تجاری سازی داشت در حالیکه از ایده ای ساده نشأت گرفته بود و آن طراحی جامهری نوین که عمر مهر ها را زیادتر کرده، جای کمی را اشغال می کند و به نوعی از وسایل خیلی ساده ساخته شده و در چند جشنواره مقام آورده است.

 

** اوضاع استان فارس و شیراز  در رابطه با دوره های خلاقیت به ویژه در بحث مدارس به چه صورت است؟ چقدر جای کار دارد؟

در این حوزه ما مدارس را بسیار مشتاق می بینیم اما مشکل ناشناخته بودن این دوره هاست که تا حالا وجود نداشته و اگر هم بوده با کیفیت ضعیفی برگزار شده است اما شکر خدا ما کاری را بنیان گذاری کرده ایم که موفقیتش را همه هموطنانمان خواهند دید و بهره خواهند برد.

 

** به غیر از مؤسسه شما، شرکت ها و موسسه های دیگری نیز در این زمینه فعالیت دارند؟

خیر، ما تنها مؤسسه در سطح خاورمیانه هستیم که اقدام به برگزاری این دوره ها کرده ایم.

 

** از اولی که شما موسسه را راه اندازی کردید، چه مشکلات و آسیب هایی بر سر راهتان وجود داشته است؟

از لحظه ای که ما کار را شروع کردیم هرثانیه و هرلحظه دغدغه این را داشتیم که کارمان به سرقت برود. یک پروژه کارآفرینی مثل یک اختراع است که دائم باید از آن حراست و امنیت آن حفظ شود. اگر شرکت یا موسسه ای جهانی شده و جهان از خدمات آن بهره می برند، یکی از دلایل مهم آن حراست اطلاعات و حفظ امنیت آن مجموعه می باشد و ماهم دیدمان دید جهانی می باشد و فقط نگاهمان به صرف ایران نیست.

 

** سخن پایانی.

من هم همانند شما خیلی دنبال کار بودم و خیلی جاها رفتم، حتی شهرک صنعتی مدت ها کار کردم اما به جایی رسیدم که گفتم، من مخترع و خلاق هستم، نباید دنبال کار بگردم و باید کار ایجاد کنم. توصیه من این است که جوانان استعدادهای خودشان را کشف کنند و در عرصه کارآفرینی و تولید پا بگذارند. کاری سخت اما شدنی ست. در این راه کسانی هم هستند که حمایت های لازم را صورت دهند، مانند سازمان بسیج علمی پژوهشی که ما را در زمینه های مختلف حمایت و هدایت کرده است. استعداد هایمان را شناخته و منتظر نباشیم کسی برای ما کار ایجاد کند و بگوید برو سر فلان کار. خودمان برای خودمان کار و فعالیت ایجاد کنیم و دست بقیه را نیز بگیریم و به قطع می توان گفت در این راه موفق شده و عاقبت بخیر خواهیم گشت.

ارسال نظرات