سجادی دانشجوی برتر بسیجی در زمینه تولید علم گفت: تا ظرفیت های مردمی و خودجوش نخبگان و مدیران با موسسه ها و گروه های آموزشی و واحدهای نیمه دولتی و دولتی به میدان نیایند اتفاق موثری در تحول علوم انسانی انجام نمی شود.
کد خبر: ۹۰۷۸۷۸۸
|
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ سید مرتضی سجادی از دانشجویان برتر المپیاد 96 و نخبه بسیجی و پژوهشگر در زمینه علوم اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج در پاسخ به سوالی مبنی بر تحول در حوزه علوم انسانی و نزدیک شدن این علم به علوم اسلامی گفت: اگر یک مثال معمولی بخواهیم در بحث تحول در علوم انسانی بزنیم فضای ایجاد شده در دانشگاه هایمان را مورد بررسی قرار می دهیم؛ در این چند سال اخیر خوشبختانه گرایش نخبگان در سطح مدارس و دانشگاه‌ها به علوم انسانی رشد زیادی داشته است و نسبت به سال های گذشته که اقبال دانش آموزان بر روی دروس فنی بود به این گرایش بوده است.

وی ادامه داد: اما آیا رشته علوم انسانی ما و دانشکده های این رشته آمادگی این اقبال گسترده را برای دانشجویان دارند؟ بازخوردهای این استقبال گسترده برای جامعه چه خواهد شد؟ آیا می توانیم خروجی های مناسبی از این علاقه ها داشته باشیم؟

سجادی افزود: برای پاسخ به سوالات اینچنینی باید افراد این گرایش درسی را معمولا به دو دسته تقسیم بندی کرد؛ اول اینکه افرادی که بر اساس اسلامی‌سازی، بومی‌سازی و حل مسائل انقلاب اسلامی قدم در این راه گذاشتند و دسته بعدی افرادی هستند که دنبال آرمان خاصی نیستند.

وی با تأکید بر معضل مدرک گرایی و تغییر نگاه تربیتی دانشگاه ها عنوان کرد: متاسفانه اگر به کارکرد تربیتی این روزهای دانشگاه ها دقت داشته باشیم میبینیم که در هر دو دسته از افرادی که ذکر کردیم دانشگاه به دلیل نبود فضای تربیتی مناسب نمی تواند خروجی مناسبی داشته باشد.

این فعال دانشجویی با اشاره به آسیب هایی که قشر دانشجو را از فضای تحصیل دور می کند گفت: و بعضا میبینیم که دانشگاه در تربیت دانشجویان عمل ضد مورد انتظار را مثل دانشجوی ضد انقلاب و یا دانشجوی بی تفاوت تحویل جامعه می دهد.

وی بیان کرد: تحول در علوم انسانی از سالیان دراز در کشور مطرح بوده است و نهادهای متولی زیادی در این موضوع ورود پیدا کرده اند ولی تا ظرفیت های مردمی و خودجوش نخبگان و مدیران با موسسه ها و گروه های آموزشی و واحدهای نیمه دولتی و دولتی به میدان نیایند اتفاق موثری انجام نمی شود.

سجادی در پایان با ارائه راه کار مناسب برای حل این معضل خاطر نشان کرد: جامعه دانشگاهی به خصوص فعال در زمینه علوم انسانی باید با تشکیل یک سازوکاری برای پایش و ارزیابی و به کمک تشکیل هیئت های اندیشه ورز ؛ مجموعه مطالبات علمی و ملی خود را جمع آوری کنند و آن را به شکل عمومی از نهادهای پژوهشی و آموزشی و متولی در این بخش مطرح کنند.

ارسال نظرات