مطالبات بانک‌های لرستان به ۱۴ هزار میلیارد ریال رسید

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان گفت: اکنون ۱۴ هزار میلیارد ریال مطالبات معوق داریم.
کد خبر: ۹۰۷۸۸۳۰
|
۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، بیژن مقدم بیرانوند امروز در جلسه شورای بانک‌های استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد ضمن انتقاد از ارائه ندادن آمار منابع توسط بانک‌های خصوصی استان اظهارداشت: قاعدتا دلیل آمار ندادن این است که کسی متوجه نشود این بانک خصوصی چقدر منابع دارد و به جز این چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

وی افزود: تاحدودی به صورت غیر رسمی آمار منابع بانک‌های خصوصی  استان را داریم؛ این بانک‌ها کمتر از بانک‌های دولتی منابع ندارد و می‌توان گفت نزدیک 80 هزار میلیارد منابع این استان ضعیف در دست بانک‌های خصوصی است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان عنوان کرد: منابع استان جمع می‌شود و با سود 22 درصد از بانک‌های دولتی به بانک‌های خصوصی می‌رود و در آنجا بلوکه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر همه بانک‌های خصوصی به ضوابط بانک مرکزی پایبند باشند می‌توانیم از منابعی که داریم استفاده کنیم؛ اکنون شاهد انتقال منابع بانک‌های دولتی به سمت بانک‌های خصوصی هستیم که این ناشی از بی‌نظمی و رعایت نکردن قوانین بانک مرکزی است.

مقدم بیرانوند گفت:چه اتفاقی می‌افتد اگر آمار منابع بانک اعلام شود؟! ما بالاخره نسبت به این اجتماع دین داریم و روزی افرادی رفتند شهید و زخمی شدند پس با این تعصب باید برای استان کار کرد.

وی تصریح کرد: بنا نیست فقط دولت متولی حمایت از بنگاه‌های اقتصادی باشد چون همه دستگاه‌ها موظف هستند؛ همه می‌گوییم در این جنگ اقتصادی هستیم اما این شعار است و باید در عمل نشان دهیم البته رسالت بانک‌ها در این بحث خطیر است چون وقتی منابعی نباشد چرخ واحد تولیدی نمی‌تواند بچرخد و رکود ایجاد می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوب شود که  بانک‌های خصوصی استان ماهانه آمار منابع خود را به نماینده عالی دولت در استان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه بعضا منابع  لرستان به استان‌های دیگر انتقال داده می‌شود اظهارداشت: انتظار می‌رود منابعی که جمع می‌شود در این استان هزینه شود و نمایندگان بانک‌های خصوصی خودشان را جدا مشکلات استان ندانند.

مقدم بیرانوند افزود: چرا دغدغه یک بنگاه اقتصادی باید موضوع سرمایه در گردش باشد، در حالی که دغدغه این بنگاه‌‎ها باید چیزهای دیگر مانند بازار، شرایط اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها برای واردات کالا باشد. منتی ندارد که سرمایه در گردش 18 درصدی به واحد تولیدی بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مشکلات بانک‌های استان نیز عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی بانک‌ها بحث مطالبات معوق سیستم بانکی است که روز به روز دارد بیشتر می‌شود و دستور العمل‌هایی هم که دریافت می‌‎شود با نگاه رافت آمیز، شرایط خاص اقتصادی، بخشودگی یا بند «واو» تبصره 16 است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان بیان کرد: مشکلی که در بحث مطالبات معوق داریم، اطاله پرونده‌ها در محاکم قضایی است بنابراین این انتظار می‌رود شعب رسیدگی به پرونده‌های بانکی را بیشتر کنند.

وی گفت: عمده مشکلات این است که تشریفات دادرسی پرونده‌های مطالباتی خیلی طولانی می‌شود، اخیرا نیز احکامی که در  مورد  ورشکستگی بدهکاران صادر می‌شود مرتب در حال افزایش است.

مقدم بیرانوند گفت: ورشکستگی مرتب در حال افزایش است و منابع بیت المال را در چندین سال تقسیط می‌کنند تا پرداخت شود که این یکی از مشکلات جدی است.

وی تصریح کرد: برخی از بنگاه‌هایی اقتصادی حدود 15 سال است که ورشکسته‌اند و عملا کار نمی‌کنند و بانک آنها را تملک کرده است از طرفی دستگاه قضایی دستور توقف عملیات اجرایی آنها را داده است که به نظر می‌رسد روی این قضیه باید تجدید نظر شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان به لزوم تشکیل کمیته آسیب شناسی برای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان تاکید کرد و گفت: این کمیته می‌تواند متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان، نمایندگان بانک‌ها و بخش اقتصادی استانداری باشد تا با دسته بندی این واحدها نظرات کارشناسی داده شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه رونق تولید و سامانه بهین یاب باید اظهار نظر کارشناسانه داشته باشند، اظهارداشت: اگر کمیته آسیب شناسی تشکیل شود خیلی راحت می‌توانیم در رابطه با این واحدها تصمیم گیری کنیم.

مقدم بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت 12 بانک دولتی در استان اشاره کرد و افزود: این بانک‌های دولتی در استان 298 شعبه و 2744 پرسنل دارند.

وی تعداد بانک‌های خصوصی استان را 23 مورد برشمرد و عنوان کرد: این بانکها 155 شعب دارند و از نظر منابع  تقریبا با منابع بانک‌های دولتی استان برابری می‌کنند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان با اشاره به اینکه وضعیت منابع بانک‌های دولتی استان در پایان اسفند ماه سال گذشته 79 هزار 600 میلیارد بوده است، بیان کرد: هم اکنون منابع بانک‌ها 90 هزار و 800 میلیارد است.

وی میزان مصارف بانک‌های استان را تا مهر ماه سال امسال 106 هزار میلیارد دانست و گفت: در اسفند ماه 96 مطالبات بانک‌ها 11 هزار میلیارد بوده اما اکنون 14 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق داریم که مطالبات معوق از دولت جز این آمار نیست.

مقدم بیرانوند در رابطه با منابع بانک های دولتی استان نیز خاطرنشان کرد: منابع بانک ملی استان 26 هزار و 800  میلیارد، منابع بانک صادرات 12 هزار و 500 میلیارد،  بانک ملت 9 هزار و 250 میلیارد، تجارت 10 هزار و 400 میلیارد، سپه 7 هزار  میلیارد، رفاه 4 هزار و  800 میلیارد است.

وی منابع بانک مسکن را 5 هزار میلیارد برشمرد و تصریح کرد: منابع بانک صنعت و معدن 205 میلیارد، بانک کشاورزی 11 هزار و 600 میلیارد، بانک توسعه صادرات 98 میلیارد، پست بانک 613 میلیارد و توسعه تعاون 2 هزار میلیارد است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان در رابطه با میزان مطالبات بانک‌های دولتی استان نیز اظهارداشت: بانک ملی به جز وصولی‌هایی که دارد 9 هزار میلیارد تسهیلات پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه مصارف بانک صادرات نسبت به اسفند ماه سال گذشته 1590 میلیارد اضافه شده است، افزود: مصارف بانک ملت نسبت به اسفند ماه سال گذشته 44 میلیارد اضافه شده و مصارف بانک تجارت 600  میلیارد اضافه شده است.

مقدم بیرانوند با اشاره به اینکه مصارف بانک سپه نسبت به اسفند ماه سال گذشته 6 هزار و 400 میلیارد اضافه شده است، عنوان کرد: مصارف بانک صنعت و معدن کاهش پیدا کرده است و مصارف بانک کشاورزی 1300 میلیارد اضافه شده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های لرستان عنوان کرد: مصارف پست بانک 45 میلیارد اضافه شده است، بیان کرد:  مصارف بانک کشاورزی 1300 میلیارد و مصارف بانک توسعه تعاون 230 میلیارد اضافه شده است.

وی بیان کرد: در مجموع در کل سیستم بانکی استان 8 هزار و 163 میلیارد مصارف نسبت به اسفند ماه سال گذشته اضافه شده است و نسبت مصارف به منابع سیستم بانکی 117 درصد است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات