بسيجي كارآفرين گفت: اگر در حال حاضر بتوان سرمايه اي حدود 20 ميليون را فراهم نمايم ، ميتوانم هم تعداد دار قاليها را افزايش دهم و هم به تعداد بانوان شاغل در اين كارگاه بيفزايم.
کد خبر: ۹۰۷۸۸۵۳
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ بسيجي مريم هدايتي كارآفرين حرفه قاليبافي فرش دستباف از شهرستان اراك در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري بسيج استان مركزي گفت : از سال 1392 و با هزينه شخصي به ايجاد دارقالي در روستاي گاوخانه و با هدف رشد و توسعه اين هنر اصيل ايراني دربين بانوان علاقه مند به اين حرفه بودم .
وي افزود : كاركردن در حرفه قاليبافي دستباف نياز به حوصله و صبر زيادي دارد و در مراحل بعد با دريافت وام 10 ميليوني از بسيج سازندگي باعث افزايش دارقالي وبه تبع آن افزايش بانوان علاقمند به اين هنرايراني شدم.
خانم هدايتي به تعداد بانوان شاغل در اين كارگاه هم اشاره و گفت : در سالهاي گذشته حضور بانوان بالاتر بود ولي به دنبال مشكلات اقتصادي بوجود آمده در حال حاضر فقط با سه دار قالي و با حضور 9 نفر از بانوان هنرمند اين حرفه مشغول بافت قالي فرش دستبافت هستيم .
كارآفرين بسیجی تصريح كرد :حقوق و دستمزد ماهيانه قاليبافان دراين كارگاه ، براي هر نفر و با حدود هشت ساعت كار مبلغ 500 هزار تومان ميباشد كه اين هزينه ها جوابگوي زحمات زياد اين بانوان نيست .
وي در ادامه به بالا رفتن زياد قيمت تهيه دارقالي هم گفت : افزايش زياد قيمتها در چند ماه اخير باعث كاهش خريد شده و به همين دليل براي تهيه نيازهايي مثل دارقالي ، ريسمان و خامه قالي و... با مشكلاتي مواجه هستيم .
خانم هدايتي در خصوص ابعاد فرش هاي دستباف هم گفت : از ابتداء و با تاسيس اين كارگاه ، فرش هاي دستبافي با ابعاد 9 و 6 متري بافته شده و پس از اتمام كار بافت بايد خودمان اين قالي ها را در بازار به فروش برسانيم و كسي از خريد مستقيم از خودمان حمايت نميكند .
وي در ادامه افزود : اگر در حال حاضر بتواند سرمايه اي حدود 20 ميليون را فراهم نمايم، ميتوانم هم تعداد دارقاليها را افزايش دهم و هم به تعداد بانوان شاغل در اين كارگاه بيفزايم.
كارآفرين حرفه قاليبافي خاطرنشان كرد : استفاده از نقش و طرح هايي كه متناسب با فرهنگ استان مركزي ميباشد باعث شده كه خريداران غيربومي تمايلي براي خريد اين قالي ها نشان ندهند و اين خريداران خواستار استفاده از طرح هاي متنوع ديگر نقاط كشورهستند .
هدايتي در پايان گفت : براي خريد و ايجاد دار قالي و تهيه وسائل مورد نياز يك فرش دستباف با ابعاد گفته شده هيچگونه حمايتي از سوي ادارات مرتبط وجود ندارد و هيچگونه حمايتي نيز از وي جهت رشد و توسعه اين حرفه بعمل نيامده است.

ارسال نظرات