خبرهای داغ:
در نشست خبری که به مناسبت هفته بسیج توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری برگزار گردید، جواد عقیلی پور، مسئول این سازمان به مهم ترین اقدامات و برنامه های بسیج در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه اهداف فناورانه و رشد و توسعه علمی کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۹۰۷۹۵۳۸
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
بسیج علمی همواره در پی محقق شدن اهداف انقلاب اسلامی بوده است/ مرکز رشد خلاقیت، مرکز حمایت از مخترعین، خانه نخبگان بسیج و پردیس شرکت های دانش بنیان همه در خدمت اهداف فناورانه قرار دارد 
 

به گزارش ُرویس خبری بسیج علمی از خراسان جنوبی؛ مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری اظهار داشت: در شرایط امروزی جامعه، مسئله علم و پژوهش و جهاد علمی بیش از گذشته مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و تأکیدات معظم له بر نقش آفرینی نخبگان و نوآوران در این عرصه، رسالت سازمان ها و دستگاه های مسئول در حرکت علمی کشور را چند برابر کرده است که بدون تردید نوک پیکان به سمت بسیجیان نشانه می رود. سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با هدف ساماندهی نخبگان، ایجاد خودباوری، تقویت بنیه علمی و بالا بردن انگیزه و شأن اجتماعی بسیجیان از طریق شناسایی، سازماندهی و ارائه حمایت های مالی و معنوی از نوآوران علمی و نهایتاً تولید علم فعالیت می نماید.

وی افزود: این مجموعه شامل: مرکز رشد خلاقیت و نوآوری، مرکز هدایت و حمایت از مخترعین و مبتکرین و خانه نخبگان علمی بسیج و برنامه های علمی پژوهشی و تحقیقاتی برای کلیه اقشار می باشد که می تواند نقش بسزایی در تکمیل چرخه دانش و ایجاد شور و نشاط علمی در بین جامعه و رسیدن به اهداف سند چشم انداز داشته باشد.

مرکز رشد خلاقیت و نوآوری بسیج

عقیلی پور بیان کرد: این مرکز، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف منتهی به فناوری تشکیل شده اند، پشتیبانی می کند.

از جمله وظایف و کارکردهای مراکز رشد خلاقیت و نوآوری می توان به مواردی همچون: حمایت مالی از واحدهای مستقر در مرکز رشد، ارائه خدمات و مشاوهره ای مورد نیاز در راستای تبدیل ایده های نو به محصولات کاربردی و تجاری سازی آنها، ارائه خدماتی مانند تأمین محل کار، خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی، خدمات مدیریتی، پروژه یابی و بازاریابی اشاره کرد.

وی در ادامه هدف از راه اندازی مرکز رشد وخلاقیت بسیج را اینگونه عنوان کرد: هدف این مرکز، کمک به شناسایی و جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی که دارای ایده های نو و کاربردی هستند. افزایش بازدهی نیروهای علمی و مستعد، شناسایی و بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندیهای استان، اعمال سیاست های مدیریتی مناسب جهت هدایت به سمت تولید باکیفیت و عملکرد بالا و برگزاری کارگاه های آموزشی در همین راستا صورت گرفته است. در حال حاضر کارگاه مکانیک و الکترونیک مرکز رشد خراسان جنوبی آماده ارائه خدمات به مخترعین و مبتکرین علاقه مند می باشد.

مرکز حمایت مخترعین و مبتکرین

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی سپس به یکی دیگر از بخش های این سازمان پرداخته و توضیح داد: مرکز حمایت مبتکرین و مخترعین خراسان جنوبی به منظور کمک به رفع نیازهای پژوهشی و فناوری کشور از طریق سازماندهی  توان فعال و بالقوه اقشار بسیج، رصد نیازها و حمایت از انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای راه اندازی گردیده است. این مرکز با هدف حمایت هدفمند از مبتکرین، مخترعین و محققین بسیجی و تسهیل ارتباط، جذب و بهره مندی از این استعدادها فعالیت می نماید.

وی خاطر نشان کرد: مرکز حمایت مخترعین و مبتکرین با مطالبه گری از نهادها و دستگاه های مسئول در حوزه تولید علم و فناوری در موضوعات تخصصی و ارائه مشاوره به قشر مخاطب سعی در افزایش بهره گیری از دانش فنی و کمک مضاعف به تولید محصولات دارد.

عقیلی پور به برخی از اهداف این مراکز حمایت به قرار زیر اشاره کرد:

  • شناسایی مخترعین و مبتکران بسیجی و ایجاد بستر مناسب برای پیوند و ارتباط آنان با مراکز علمی تحقیقاتی و صنعتی دفاعی و غیردفاعی

  • معرفی نیروهای شناسایی شده برای مراکز علمی و تحقیقاتی و صنعتی و کمک در پیشگیری از روند جذب استعدادهای درخشان به مؤسسات غیرمتعهدو یا خارج از کشور

  • شناسایی بسیجیان در صنعت و دانشگاه و تیم سازی و ایجاد بانک اطلاعاتی موضوعی شامل منابع انسانی اقشار دانشور

  • ظرفیت ها و توانمندی ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی

  • نیازهای صنعت و فراهم سازی شرایط مناسب برای انجام طرح/پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی با بهره گیری از آزمایشگاه ها و کارگاه های واقع در دانشگاه یا صنعت

خانه نخبگان بسیج

جواد عقیلی پور در ادامه این نشست به توضیح بخش دیگر این سازمان پرداخته و تصریح کرد: خانه نخبگان بسیج خراسان جنوبی زیرمجموعه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) است که در راستای تحقق رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از نخبگان، مخترعین و نوآوران با رسالت ها و مأموریت هایی همچون نخبه پروری و مدیریت امور نخبگان در حل نیازهای اساسی استان در سال 1392 راه اندازی گردید. اثرگذاری و نقش آفرینی در موضوعات مهم و خاص و توانمندسازی نخبگان و نوآوران به منظور ارائه راهکارهای مناسب جهت حل مسائل اساسی استان و هدایت ایده ها و نظرات نخبگان در راستای تولید علم و رفع نیازهای موجود به عنوان مهم ترین اهداف خانه نخبگان می باشد.

وی گفت: چشم اندازهای خانه نخبگان استان در افق 1404 به شرح زیر است:

  • نهاد پرورش دهنده نخبه همطراز با آرمان های انقلاب اسلامی

  • نهاد مستقل معتمد نظام و نخبگان در خلق افکار و راهبردها برای حل مسائل

  • نماینده شایسته استان در مطالعه، پردازش، راهبری و سیاست گذاری رشد متوازن استان

آشنایی با برخی برنامه ها و سیاست های سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر بیان برخی از برنامه ها و سیاست های این سازمان به موارد زیر اشاره کرد:

الف: حلقه های علمی بسیج اساتید

عقیلی پور ابراز داشت: وجود اساتید فرهیخته و متعهد از یکسو و نیاز و تشنگی دانشجویان به کسب فضایل و معارف از دیگر سو، ضرورت راه اندازی حلقه های علمی را مورد تأکید قرار می دهد. از جمله اهداف تشکیل حلقه های علمی اساتید می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فراهم نمودن بستر ارتقاء بصیرتی و نخبگی

  • تقویت تعامل علمی بین اساتید و دانشجویان در راستای تحقق جهاد علمی

  • استعدایابی و کمک به پرورش اندیشه ها

ب: راه اندازی مراکز توسعه هدایت و حمایت از تحقیقات تجربی و فنی

وی همچنین یادآور شد: به منظور کمک به رفع نیازهای پژوهشی و فناوری کشور و رصد نیازها و انجام تحقیقات و حمایت از اجرای پژوهش های کاربردی و توسعه ای و حضور مؤثر اقشار دانش ور در راستای نیازمندی های تخصصی جامعه و نیل به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق هدایت و حمایت هدفمند مخترعان، مبتکران و محققان و تسهیل ارتباط، جذب و بهره برداری از این استعدادها در بخش های صنعتی فعال کشور و با هدف کمک به اثر بخشی  تحقیقات کاربردی و توسعه ای کشور در راستای رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 و ظرفیت سازی جهت شکل گیری واحدهای دانش بنیان این مراکز تأسیس می شوند.

ج: برگزاری جشنواره های علمی سالانه در سطوح اقشار دانشور

وی اضافه کرد: به منظور تقویت روحیه خودباوری علمی به ویژه در بین بسیجیان فرهیخته، ارتقاء شأن و منزلت اجتماعی بسیج، تجلیل، تشویق و ترغیب بسیجیان دانشور و کمک به بازدارندگی در مقابل فشارهای دشمن برای جلوگیری از پیشرفت علمی کشور این سازمان اقدام به برگزاری جشنواره های علمی سالانه در سطوح اقشار می نماید.

د: برگزاری کرسی های نظریه پردازی در موضوع تحول در علوم انسانی

عقیلی پور همچنین تأکید کرد: سازمان بسیج علمی کشور در راستای تولید و تحول در علوم انسانی، تدوین و تألیف کتب همسو با نیاز روز جامعه در حوزه های علوم انسانی و اسلامی و با هدف تشویق و ترغیب صاحبان علم به تألیف کتب در حوزه های دینی و جمع آوری منابع با محتوای اسلامی در موضوعات اجتماعی/ف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، روانشناسی و ... را با بهره گیری از اقشار دانشور خود در دستور کار قرار داده است.

افتتاح پردیس شرکت های دانش بنیان

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان خراسان جنوبی  در انتهای این نشست به نقطه عطف فعالیت های این سازمان طی چند سال گذشته اشاره و عنوان کرد: هدف از تأسیس این پردیس، کمک به استقرار و اسکان شرکت های دانش بنیان در سطح استان می باشد.  تأسیس این مکان در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) که فرمودند تا سال 1404 باید حداقل 50 درصد درآمد کشور از طریق شرکت های دانش بنیان تأمین شود، می باشد.

جواد عقیلی پور مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بیان کرد: این پردیس برای اولین بار در سطح سپاه در کشور ساخته شده است و هدف از آن، کمک به افراد حقیقی و حقوقی برای تبدیل ایده به اختراع و ثبت آن و همچنین رساندن به مرحله تولید انبوه می باشد.

این مسئول تأکید کرد: با تأسیس این پردیس ارتباط افراد و یا شرکت های دانش بنیان با دانشگاه بسیار راحت تر است. علاوه بر این، بحث حقوقی برای مخترعین دیگر دچار مشکل نمی شود و متقاضیان می توانند از مشاوران حاضر در مرکز برای ثبت اختراع و انعقاد تفاهم نامه با فرابورس برای تولید انبوه محصول استفاده کنند.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان همواره باید به دو نکته توجه لازم داشته باشند؛ اول، اینکه چه مقدار به تولید ثروت در کشور کمک می کنند و دوم، اینکه چه مقدار شغل ایجاد می کنند. تاکنون هنوز موفق نشده ایم در این دو زمینه به عدد صریح و واضحی برسیم و باید برای رسیدن به آن مرحله تلاش بیشتری کنیم.

وی در ادامه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل های فراوان در استان برای اختراع اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه استان خراسان جنوبی دارای محصولات استراتژیک با ارزشی همچون عناب، زرشک، زعفران و … می باشد، اما هنوز در این زمینه شرکت های دانش بنیان در استان گامی برنداشته اند. همچنین وجود انرژی های پاک می تواند ایده های بسیاری برای ساخت دستگاهی جدید به افراد ارائه دهد و پیشنهاد می شود افراد حقیقی و شرکت های دانش بنیان به این مهم توجه لازم داشت باشند.

وی با بیان اینکه پردیس ساخته شده قصد دارد به متقاضیان مکان مناسب ارائه دهد، تصریح کرد: ساختمان پردیس با زیربنای 520 متر، در سه طبقه و در هر طبقه 10 اتاق آماده کرده است که افراد متقاضی می توانند با مراجعه به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری درخواست خود را اعلام نمایند و پس از بررسی ایده و طرح آن ها در کارگروه های مربوطه، به آنان اتاق اختصاص داده می شود.

عقیلی پور در خصوص خدمات ارائه شده در این پردیس خاطر نشان کرد:  افراد می توانند پس از عقد قرارداد یکساله با سازمان، از خدمات این پردیس استفاده کنند و در صورتی که تا یکسال نتوانند طرح خود را به مرحله ساخت برسانند، می توانند تا هر زمانی که خواستند، قرارداد را تمدید کنند. همچنین لازم است شرکت های دانش بنیان و یا افراد حقیقی، در پایان هر ماه گزارشی از پیشرفت کار خود را به سازمان ارائه دهند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان در پایان اظهار کرد: اتاق های آماده شده از ساعت 8 الی 22 در اختیار افراد قرار می گیرد و در قبال خدماتی که به افراد ارائه می شود هزینه ی ناچیزی (ماهانه 50 هزار تومان) دریافت خواهد شد که آن هم برای تأمین خدماتی مانند اینترنت پرسرعت، آب، برق و … می باشد.

ارسال نظرات