بازخوانی واکنش امام خمینی به درخواست مذاکره با امریکا در سال ۶۷
روزنامه جمهوری اسلامی درباره واکنش امام خمینی به درخواست کارتر نوشت: امام فرمودند: «همان گونه که بارها گفته‌ام رابطه ایران و آمریکا، رابطه گرگ و میش است و بین این دو آشتی نیست.»
کد خبر: ۹۰۷۹۶۲۱
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
 

 

 

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج،   به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ افشای نامه کارتر به امام خمینی در ۲۸ آبان سال ۱۳۶۷ بار دیگر رسوایی بزرگی برای امریکا به همراه داشت. در این نامه شیطنت‌آمیز که به ماجرای گروگان‌‌های امریکایی در لبنان مربوط می‌شد؛ رئیس‌جمهور اسبق امریکا با القای علاقه جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با امریکا حل معضل گروگان‌های امریکا در لبنان را زمینه‌ای برای گشوده شدن راه‌های ارتباطی دانست. در مقابل حضرت امام خمینی در پیامی صریح و کوتاه به این شیطنت امریکایی‌ها پاسخ دادند و با افشای آن سندی دیگر از ناکامی امریکایی‌ها را رقم زدند. 

 

 

 

 

روزنامه "جمهوری اسلامی" و همچنین روزنامه "رسالت" در شماره ۲۹ آبان ۱۳۶۷ خود به نقل از واحد مرکزی خبر نوشتند: در پی رسیدن نامه‌ای منسوب به جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق آمریکا خطاب به امام خمینی به دفتر ایشان، امام امت فرمودند که برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده متن این نامه به اطلاع عموم برسد. در این رابطه از سوی حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی اطلاعیه‌ای منتشر شد که متن آن بدین شرح است:

 

به اطلاع عموم می‌رساند امروز شنبه (دیروز) نامه‌ای منسوب به آقای کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا خطاب به حضرت امام مدظله‌العالی رسیده است که کارشناسان ما خط جیمی کارتر را تایید کردند و حضرت امام فرمودند: «برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده این نامه به اطلاع عموم برسد.»

 

لحن نامه بصورتی است که گوئی ایران مایل است با آمریکا ارتباط برقرار کند ولی گروگان‌های آمریکائی در لبنان مانع این امر می‌باشند که حضرت امام ضمن تکذیب هرگونه ارتباط ایران با گروگان‌گیری فرمودند: «همان گونه که بارها گفته‌ام رابطه ایران و آمریکا، رابطه گرگ و میش است و بین این دو آشتی نیست.»

 

 

متن نامه منسوب به کارتر،به امام خمینی به این شرح است:

 

۳۰ اکتبر ۱۹۸۸

آیت‌الله خمینی

امید من این است که هرچه زودتر گروگان‌های آمریکائی در لبنان بتوانند آزاد شوند. این اقدام یک مانع اساسی در از سرگیری روابط دوستانه بین ایران و ایالات متحده آمریکا که دارای اهمیت حیاتی برای دو کشور می‌باشد را برخواهد داشت. بمنظور جلوگیری از سیاسی نمودن این اقدام بشردوستانه در کشور ما و برای ممانعت از به تاخیر افتادن آزادی گروگان‌ها یک کانال حتی‌المقدور بی‌طرف آمریکائی می‌بایست به کار گرفته شود. ما در مرکز «کارتر» مایل هستیم که به هر صورت متناسب کمک کنیم – مرکز ما در فعالیت‌های خود یک مرکز غیر حزبی است.

ارادتمند/ جیمی کارتر 

 

تکمله – بعنوان یک موضوع مورد علاقه شخصی درخواست می‌کنم که شما در آزادی از زندان یک تبعه آمریکائی به اسم «دیوید ردهام» که بیش از ۸ سال در ایران حبس بوده است مساعدت نمایید.

"جیمی کارتر"

 

 

ارسال نظرات