فاطمه اکبری
در جلسه شورای فرهنگی عمومی خمین مطرح شد
امام جمعه خمین گفت: در تعریف فرهنگ و این که جایگاه آن چیست، می توان گفت: همه چیز فرهنگ است و اگر فرهنگ نباشد دنیا معنا ندارد و خلقت انسان که هدف است و هدف از خلقت انسان هم هدف والایی است، نه خلقت انسان و نه سایر موجودات بدون فرهنگ معنایی ندارد.
کد خبر: ۹۰۷۹۸۱۲
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسبج استان مرکزی از خمین؛جلسه شورای فرهنگی عمومی خمین با حضور اعضای شورا در محل دفتر امام جمعه این شهرستان برگزارشد.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی پور امام جمعه شهرستان خمین در جلسه شورای فرهنگی عمومی خمین با اشاره به اهمیت فرهنگ و جایگاه آن گفت: در تعریف فرهنگ و این که جایگاه آن چیست، می توان گفت: همه چیز فرهنگ است و اگر فرهنگ نباشد دنیا معنا ندارد و خلقت انسان که هدف است و هدف از خلقت انسان هم هدف والایی است، نه خلقت انسان و نه سایر موجودات معنایی ندارد.

وی بیان کرد: ابعاد فرهنگ گسترده است و محدود نیست و فرهنگ دارای شاخص است اما واحد اندازه گیری ندارد.

حجت الاسلام حسینی پور ادامه داد: در فرهنگ، ارزش ها مدنظر است و فرهنگ یعنی قرآن، و ضد ارزش ها مد نظر نیست و ما باید خواستار فرهنگ عمومی ارزشی باشیم که با آسیب شناسی کردن و غربالگری، ضد ارزش ها را کنار می زنیم و این به آن معنا، که ابتدا پاکسازی و سپس زیباسازی انجام داد.

امام جمعه خمین با اشاره به اهمیت شناخت معروفات، اظهارکرد: زمانی که معروف ها را منتشر کنیم، منکرها کنار می روند و یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که معروف ها را نشناختیم و منکرها جایگزین معروف ها شدند.

وی افزود: فرهنگ یعنی دین و باورهای دینی است که دین هم از دو بخش بایدها و نبایدها تشکیل شده است و نبایدها ناشناخته هستند و چیزی که از نظر اسلام شناخته شده نیست منکر است، یعنی فرهنگ های مبتذل و چیزهایی که باید کنار زده شوند که برای نمونه می توان به اختلاط مرد و زن اشاره کرد که غرب تا گلو در لجنزار فرو رفته است و در جامعه اسلامی منکر محسوب می شود.

حجت الاسلام حسینی گفت: ما تابع ارزش ها هستیم و آن چه را اسلام بیان کرده، بله می پذیرییم و آن چه را نه گفته است، ما هم نه می گوییم و انجام نمی دهیم.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی و اهمیت آن اذعان کرد: اولین کلمه که خدا به پیامبر(ص) فرمود: کلمه«اقراء» به معنای بخوان، بود که آن هم خواندن هدفمند است که همراه با خواندن پرودگار است چرا که در تمام دنیا افرادی هستند که زیاد می خوانند و تحصیلات عالیه دارند اما کارهای ضد ارزشی انجام می دهند.

امام جمعه خمین اضافه کرد: انتخاب کتاب و کتابخوانی باید دقت شود و هر کتابی خوانده نشود در این زمینه تخصص داشتن کتابدار مهم است که بتواند افراد را راهنمایی کند و برای موفقیت بیشتر باید یک حرکت جمعی برای کتاب و کتابخوانی در شهرستان انجام شود.

وی با تاکید به اعضای شورای فرهنگی عمومی شهرستان، خاطرنشان کرد: جلسات به شکل مستمر و هرماه تشکیل شود و مسولین مرتبط باید دستورالعمل و برنامه تهیه و تنظیم و در جلسه گزارش عملکرد ارائه دهند.

احمدطهرانی فرماندار خمین در ادامه جلسه گفت: بحث شورای فرهنگی عمومی این است که ارزش ها ارتقا داده شوند و ارزش هایی که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر کمرنگ شدند احیاء کرد و ارزش هایی که در جامعه وجود دارد با یک سیاستگذاری، نظارت و راهبری که ادامه پیدا خواهد کرد، ارزش ها را احیاء و ارتقا بخشید.

وی افزود: حوزه فرهنگ گسترده و مقوله مهمی است و می بایست تلاش کرد که به مسائل مهم پرداخت که اثربخشی بیشتری دارند در جلسات مطرح و پیگیری شوند و نقشه راه به منظور ادامه کار تعیین شود.

طهرانی بیان کرد: بسیاری از مسائل در جلسات مختلف مطرح و آسیب شناسی شدند و باید از مصادیق استفاده کرد تا فرهنگ ایرانی و اسلامی ترویج و ارتقاء پیداکند.

مریم السادات حسینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی خمین در این جلسه گفت : بنابرفرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت مقوله راهبردی فرهنگ عمومی که فرمودند: فرهنگ عمومی از تمام کارها مهمتر است و این کار محور کارهای دیگر است.

وی بیان کرد: فلسفه تشکیل شورای فرهنگی عمومی نیز براساس تلاش فکری و عملی و هماهنگ مسئولین و دستگاه های ذیربط و شخصیت های حقیقی فرهنگی به منظور ساماندهی، ارتقاء و بالندگی سطح فرهنگ عمومی جامعه بوده است.

حسینی اظهارکرد: شورای فرهنگی عمومی در شهرستان خمین نیز براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقاء فرهنگ عمومی و اطلاع از وضعیت فرهنگی این شهرستان تشکیل شده است و جلسات هم با حضور اعضابرگزار می شود.

وی یا اشاره به وظایف این شورا، افزود: شناسایی قابلیت ها و توانمندی های فرهنگی شهرستان، ساماندهی برنامه های فرهنگی، همسو نمودن دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای فعالیت های فرهنگی و ارائه گزارش از وضعیت و برگزاری جلسات بر اساس سر فصل های مشخص شده شورا می توان اشاره کرد.

ارسال نظرات