خشکسالی ناشی از پدیده تغییر اقلیم، با شدت بیشتری، اکنون دامن مناطق خشک و نیمه خشک زمین را گرفته است، با کاهش محسوس توان منابع آبی، راهی به جز ترویج گفتمان صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف باقی نمی ماند.
کد خبر: ۹۰۸۰۱۵۳
|
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، بر اساس آمار وزارت نیرو، ۹۰ درصد آب مصرفی در کشور مربوط به کشاورزی است درحالی که متوسط مصرف آب جهانی در بخش کشاورزی ۷۰ درصد است که این آمار نشان می‌دهد ایران ۲۰ درصد بیشتر از متوسط جهانی آب مصرف می‌کند. 
میزان تولید آب در استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است و اکنون ذخایر آب زیرزمینی در این استان ۱۵۰ میلیون متر مکعب کمبود دارد.
بر اساس آمار، سرانه مصرف آب به صورت روزانه در استان سمنان ۲۵۰ لیتر برثانیه است در حالی که این رقم در کشور ۲۰۴ لیتر برثانیه است.
متوسط بارندگی سالانه درکشور ۲۵۰ و در سمنان ۱۰۷ میلیمتر است و بررسی این اعداد و ارقام مبین آن است که فرهنگ اصلاح الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب در این منطقه از کشور باید نهادینه شود.
کارشناسان معتقدند افزایش جمعیت و شاخص‌های بهداشتی، توسعه غیرمتوازن شهر‌ها و بهینه نبودن شبکه توزیع و در بخش کشاورزی، سنتی بودن کانال‌های انتقال، کشت ارقام پرمصرف، بی‌توجهی به بهره وری، غفلت از توسعه کشاورزی بر اساس مبانی علمی، آبیاری غرقابی و فقدان هدایت کشاورزان در کشت ارقام مورد نیاز باعث افزایش مصرف آب شده است.

** فرهنگ اصلاح الگوی مصرف نهادینه شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: سند توسعه استان سمنان برای اجرای طرح‌های اشتغال آفرین در بخش‌های مختلف اقتصادی براساس آمایش آب محور باشد.
ایرج حیدریان افزود: اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی، صنایع و آب آشامیدنی از اقدام‌های موثر در رفع چالش کم آبی در استان سمنان است و به معنی واقعی در این منطقه از کشور نهادینه شود.
وی خاطر نشان کرد: نصب سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان به معنای واقعی علمیاتی و آب در این بخش از اقتصاد استان سمنان به صورت اصولی مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: براساس آمار، کاهش بارش‌ها در کشور تا چند دهه آینده ادامه دارد و باید برای افزایش نرخ بهره وری در بخش کشاورزی استان اقدام‌های مطلوبی صورت گیرد.
حیدریان اضافه کرد: با وجود کاهش مصرف آب و اراضی کشاورزی، تولید محصولات در استان سمنان طبق راهبرد ملی از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال باید به سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در بخش صنعت باید طرح بازچرخانی در بخش فاضلاب اجرایی شود و از این آب برای آبیاری فضای سبز نواحی و شهرک‌های صنعتی استان سمنان استفاده شود.
حیدریان گفت: به هیچ عنوان نباید از آب آشامیدنی در آبیاری فضای سبز نواحی و شهرک‌های صنعتی استان سمنان استفاده شود و اجرای تمامی طرح‌های اقتصادی در این منطقه از کشور باید براساس آمایش آب محور باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان خاطر نشان کرد: در بخش آب آشامیدنی هم باید طرح‌های بازچرخانی به معنای واقعی در استان اجرا شود.

** اعتبار حلال چالش کم آبی در شهرک صنعتی سمنان
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان گفت: رفع چالش کم آبی و انتقال پساب تصفیه خانه شهر سمنان به شهرک و منطقه ویژه اقتصادی مرکز استان نیازمند اعتبار است.
حسن آل بویه افزود: مطالعه‌های خط انتقال پساب به شهرک و منطقه ویژه اقتصادی سمنان نیازمند بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح در دوره‌های یکساله و سه ساله به ترتیب ۱۰۰ و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به تولید آب در بخش صنعت مرکز استان افزایش می‌یابد.
آل بویه ادامه داد: اکنون طرح بازچرخانی آب در شهرک‌های صنعتی سمنان، گرمسار و ایوانکی به صورت ۱۰۰ درصدی انجام می‌شود و برای اجرای این طرح در دیگر شهرک‌های استان باید میزان پساب تولیدی افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان اضافه کرد: با اجرای طرح بازچرخانی پساب در شهرک‌های صنعتی استان به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد از هدر رفت آب در این بخش از اقتصاد استان جلوگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: در تمامی شهرک‌های صنعتی استان سمنان کم آبی یکی از چالش‌های اساسی است که باید با اجرای طرح تولید آب، به زیرساخت‌ها در امر سرمایه گذاری توجه شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان اضافه کرد: انتقال آب خزر به استان سمنان یکی از راهکار‌های مهم و بلند مدت برای رفع چالش کم آبی در بخش صنعت این استان است که باید این طرح مهم ملی در کمترین زمان ممکن در این استان اجرایی شود.

** مردم با خشکسالی مدارا کنند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان گفت: کمبود آب و خشکسالی در استان محسوس است و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی و فرهنگ صرفه جویی شرایط موجود را مدیریت کرد.
منصور کشاورزیان ادامه داد: اتخاذ رویکرد مسالمت آمیز از سوی شهروندان و مدارا با کم آبی باید در اولویت شهروندان استان سمنان قرار گیرد و در کنار توجه به رویکرد صرفه جویی به افزایش تولید آب در این منطقه از کشور اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان گفت: انتقال آب بین حوزه‌ای به سمنان و تصفیه پساب‌ها از رویکرد‌های مهم و اصولی رفع مشکل کم آبی در استان سمنان است.
وی گفت: در تابستان سال جاری به ۲۷ روستای این استان به صورت مستمر با تانکر آبرسانی می‌شد که در فصل زمستان این آبرسانی به صورت موردی است.
کشاورزیان اضافه کرد: طرح آبرسانی به روستا‌های جام، آبخوری و دوزهیر با اعتبار ۷۷ میلیارد ریال تا یک ماه آینده در مرحله آبرسانی آزمایشی قرار می‌گیرد و این روستا‌ها تا سه ماه آینده از مدار آبرسانی با تانکر خارج می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سمنان افزود: هم چنین عملیات آبرسانی به روستای ابر شهرستان شاهرود با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۷ به پایان می‌رسد.
کشاورزیان ادامه داد: طرح‌های در دست اجرای آبرسانی به چهار روستای استان سمنان در زمان حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

** مصرف آب در ایران استاندارد نیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی در شرایط فعلی مساله‌ای مقدم بر انتقال آب بین حوضه‌ای به استان سمنان است.
ایرج حیدریان افزود: میزان تولید آب در استان سمنان سالانه یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۱۸۶ مترمکعب آن در سال مصرف می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: اکنون ذخایر آب زیر زمینی در استان سمنان ۱۵۰ میلیون متر مکعب کمبود دارد و میزان تولید و مصرف آب در بخش‌های مختلف به طور نسبی برابر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: میزان تولید آب باید به نسبت مصرف در استان برای جبران کسری مخازن آب‌های زیرزمینی افزایش قابل توجهی یابد.
حیدریان تصریح کرد: اکنون از چاه‌های زیر زمینی استان سمنان بیش از حد مجاز آب برداشت می‌شود که این امر در دراز مدت به فرو نشست زمین و چالش‌های اقتصادی و اجتماعی در این منطقه از کشور دامن می‌زند.
حیدریان گفت: در زمان حاضر ۸۶ درصد از آب زیرزمینی استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم با توجه به شرایط موجود در این منطقه از کشور به هیچ عنوان مناسب نیست.
وی افزود: سرانه مصرف آب به صورت روزانه در استان سمنان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که این رقم در کشور ۲۰۴ لیتر برثانیه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: کشور‌های هلند، لهستان، آلمان با وجود آنکه از بارش‌های قابل توجهی برخوردار هستند، اما سرانه مصرف آب در این کشور به ترتیب ۱۲۹ و ۹۸ لیتر است و استاندارد مصرف آب در کشور ایران باید به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد.

** کاهش اعتبار طرح‌های آبرسانی در سمنان
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: تکمیل طرح‌های آبرسانی برای رفع مشکل کمبود آب در منطقه‌های شهری استان برای تابستان سال ۹۸ نیازمند تخصیص به موقع اعتبار است.
محمد رضا محسنی افزود: برای سال ۹۷ میزان اعتبار مصوب برای اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی و بازسازی شبکه‌های انتقال آب در استان سمنان، ۵۰۰ میلیارد ریال بود که تاکنون ۱۶۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۶ میزان اعتبار عمرانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ۶۵۰ میلیارد ریال بود که این رقم برای سال جاری کاهش یافته است.
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: اکنون ۴۰ طرح نیمه تمام در حوزه آبرسانی و فاضلاب شهری در این استان در دست اجرا است که تخصیص به موقع اعتبار می‌تواند به رفع مشکل کم آبی در این منطقه از کشور کمک کند.
محسنی اضافه کرد: برای سال ۹۷ حفر ۱۴ حلقه چاه در شهر‌های استان سمنان در دست اجرا است که تکمیل به موقع این طرح برای رفع مشکل کمبود آب، تامین اعتبار نیاز دارد.
وی تصریح کرد: تکمیل طرح تامین آب و همسان سازی شهر سمنان و انتقال آب از چشمه سار‌های قطری به شاهرود نیازمند اعتبار است.
معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: همچنین اصلاح و بازسازی شبکه انتقال آب و فاضلاب شهری شهرستان‌های شاهرود، دامغان، مهدیشهر و شهمیرزاد نیازمند تخصیص اعتبار است.

** مصرف آب در بخش کشاورزی سمنان اصلاح شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: افت سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل برداشت بی رویه از چاه‌ها و کاهش بارش به طور متوسط سالانه ۶۷ سانتیمتر است.
ایرج حیدریان افزود: متوسط افت سطح آب‌های زیرزمینی در کشور سالانه ۵۰ سانتیمتر است در حالی که این رقم در استان سمنان ۱۶ سانتیمتر بیشتر است که نشانه عمیق‌تر بودن اثر خشکسالی در استان سمنان نسبت به متوسط کشوری است.
وی خاطرنشان کرد: در دوره ۲۰ ساله افت سطح آب‌های زیرزمینی در کشور به طور متوسط ۱۰ متر و ۷۰ سانتیمتر است، در حالی که این رقم در استان سمنان ۱۳ متر و ۲۰ سانتیمتر گزارش می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخوان داری یکی از اقدامات مثبت برای رفع چالش فرونشست زمین و جلوگیری از افت محسوس سطح آب‌های زیرزمینی در استان سمنان است.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌های اصلاح الگوی کشت را در سال اول اجرا و این برنامه را تدوین و در این دوره پنج ساله ابلاغ و عملیاتی کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان تصریح کرد: در زمان حاضر بیش از ۹۴۱ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان سمنان مصرف می‌شود که می‌بایست این رقم به ۶۵۴ میلیون متر مکعب کاهش یابد.

** کاهش شدید آبدهی چشمه روزیه و گل رودبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: ۴۰۰ لیتر برثانیه معادل ۵۰ درصد آب آشامیدنی مرکز استان از طریق منابع زیرزمینی و چاه‌ها تامین می‌شود.
محمد طاهری افزود: اکنون ۲۱ حلقه چاه نیمی از منابع آب آشامیدنی شهر سمنان را تامین می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۴۴۰ لیتر بر ثانیه از چشمه روزیه و ۱۲۰ لیتر بر ثانیه از آب گل رودبار برای استفاده شهروندان مرکز استان تولید می‌شد که این رقم در زمستان ۹۶ به دلیل کاهش بارندگی‌ها به ترییب به ۲۷۲ و ۹۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: در زمان حاضر آبدهی چشمه روزیه و گل رودبار به ترتیب ۲۴۵ و ۸۰ لیتر برثانیه رسیده است و کاهش محسوس یافته است.
طاهری اضافه کرد: نیاز آب برای شهر شاهرود در اوج زمان مصرف ۸۲۰ لیتر بر ثانیه است که در زمان حاضر ۶۵۰ لیتر برثانیه آن تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: انتقال آب بین حوضه‌ای برای رفع چالش کم آبی در شهرستان شاهرود اجتناب ناپذیر است که باید با رفع مسائل اجتماعی این طرح مهم منطقه‌ای مانند انتقال آب از چشمه سار‌های قطری به شاهرود اجرایی شود.
وی تصریح کرد: با همکاری کمیته بحران شاهرود، حفر هشت حلقه چاه در دستور کار است که با اجرای این طرح بخش قابل توجهی از مشکلات آب آشامیدنی در این منطقه از استان سمنان برطرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: مهمترین چالش در استان کمبود آب است که باید با اتخاذ تدابیر راهبردی و اجرای طرح انتقال آب از سایر حوزه‌ها برای رفع این چالش اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، بهینه سازی و تغییر الگوی مصرف یکی از راهبرد‌های مهم و اساسی برای رفع چالش کم آبی در بخش آشامیدنی و اقتصاد استان سمنان است که باید در بین مسئولان امر و مردم به معنی واقعی این رویکرد مهم نهادینه شود.
بازچرخانی آب در بخش صنعت و آشامیدنی و اصلاح الگوی کشت و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی از جمله راهکار‌های کاهش مصرف آب و صرفه جویی است.
 
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات