سید ساجد یعقوبی
در پنجمين جشنواره جهادگران علم و فناوري استان اردبيل تحقق يافت؛
اولين نمونه كامل كمباين دروگر حبوبات كشور كه به دست مخترع بسيجي اردبيلي ساخته شده است، صبح امروز در پنجمين جشنواره جهادگران علم و فناوري با حضور مقامات استاني و كشوري رونمايي شد.
کد خبر: ۹۰۸۰۸۷۶
|
۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
اولين نمونه كامل كمباين درو گر حبوبات كشور رونمايي شد
توحید میرحیدریان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اردبیل اظهار کرد: کمباین حبوبات دستگاهی است که در برداشت کلیه محصولات کشاورزی می‌توان از ان استفاده کرد و نتیجه مطلوب گرفت، این دستگاه به خاطر طراحی فوق العاده و تکنیک ساختش در درو حبوبات باعث کاهش ضایعات و هدر رفت محصول می‌شود و هزینه برداشت محصول را کاهش داده و زمان درو را به حداقل می‌رساند.

وی گفت: این دستگاه دارای دو ویژگی بسیار مهم است که از لحاظ فنی و علمی در کشور بی نظیر است و نوآوری‌های آن بدین ترتیب است که پلاتفرم (هد) دستگاه از حالت مکانیکی به سیستم برقی تبدیل شده است، زیرا حالت مکانیکی باعث ارتعاشات شده و ضایعات با ریزش محصول به وجود می‌اورد و نوآوری دیگر قسمت اره یا برنده دستگاه است که شاسی دار طراحی و نوآوری شده تا در زمین‌های پست و بلند و ناهمواره طور خودکار تنظیم شده و اره را بر روی سطح خاک قرار می‌دهد و به همه جهات حرکت می‌کند.

عضو کارگروه مخترعان بسیج علمی، فناوری طرح و کسب و کار پایدار و جدید را از مزایای این اختراع برشمرد و تصریح کرد: این دستگاه در بخش کشاورزی و در مکانیزه شدن برداشت حبوبات نقش مهمی داشته و در تولید همه نوع محصول حبوبات مانندعدس، نخود، لوبیا و سویا و سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اولين نمونه كامل كمباين درو گر حبوبات كشور رونمايي شد
 
وی افزود: تنوع کاشت اصلاح خاک را به دنبال دارد و با توجه به این موضوع با مکانیزه شدن کشاورز مجاب می‌شود به کشت و برداشت صحیح همه نوع محصول روی بیاورد و، چون هزینه‌های جاری کشاورزی کاهش و تولید افزایش یافته و در نتیجه امکان صادرات مازاد محصولات تولیدی و ارز اوری برای کشور را به دنبال دارد.

میرحیدریان اذعان داشت: صادرات ایجاد واحد‌های بسته بندی شده و کسب و کار‌های پایدار و جدید را به دنبال دارد و تولید کمباین رونق اقتصادی در بخش صنعت به وجود اورده و درصد بیکاری کاهش می‌یابد.

وی در رابطه با تفاوت این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های خارجی گفت: تفاوت این دستگاه با نمونه‌های خارجی این است که کمباین طراحی شده دارای دو پلت فرم برقی بوده و برق لازم توسط خود دستگاه تولید می‌شود و دارای ۳ قسمت برداشت شاسی دار است که در زمین‌های ناهموار هم قابلیت تنظیم شدن دارد.

مخترع بسیجی در رابطه با ویژگی‌های دستگاه بیان کرد: عرض کل دستگاه ۲۳۵ سانتی متر، عرض کار دستگاه ۲۰۰ سانتی متر، وزن کل دستگاه ۲۸۵۰ کیلوگرم، قدرت موتور ۷۵ اسب بخار، تولید برق ۷.۵ برق مصرفی دستگاه ۶.۵ وات و برق خودرو ۱۲ ولت می‌باشد.

وی در پایان یادآور شد: حدود پنج سال بررسی و تحقیق روی این طرح انجام دادم و بعد از اثبات نبود نمونه داخلی اقدام به طراحی و ساخت این دستگاه نمودم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار