گفتگوی با نخبه بسیجی البرزی به مناسبت هفته «بسیج»؛
رئیس هیات مدیره شرکت پردازش هوشمند البرز گفت : آینده نگری برای موفقیت یا عدم موفقیت استارت آپ یا کسب و کار مدیران مهم ترین هدفی است که در پروژه تحلیل big data دنبال می شود.
کد خبر: ۹۰۸۰۹۲۷
|
۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، عصر انفجار اطلاعات را می توان به دوره ای اطلاق کرد که حجم بالای داده ها هزینه بر شده و دنیا نمی توانست آن را با استفاده از روشهای سنتی اندازه گیری و نگهداری کند.

در این عصر مفهومی به نام big data یا کلان داده کشف شد و اهمیت آن بگونه ای پیش رفت که در آینده می تواند با ارزش تر از نفت باشد، دنیا پس از کشف این مفهوم در سازمان ها، ابزارهایی معرفی کرد تا بتوان با مفهوم مذکور کار کرد.

ثبات بازار سکه و ارز در گرو تحقق دولت الکترونیک است

اگر چه در ایران این روش تجاری سازی نشده و غالب سیستم ها در دستگاه ها و ادارات سنتی است اما "شروین سوری" جوان بسیجی کرجی و رئیس هیات مدیره شرکت پردازش هوشمند البرز که کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار است در قالب یک گروه 8 نفره برای این حوزه علمی راهکار ارائه کرده است.

این نخبه البرزی درباره جزئیات پروژه تحلیل کلان داده ها و کاربردهای آن  می گوید: در سازمان ها و فضاهای آموزشی اعم از مدارس دنیا روی این موضوع سرمایه گذاری می شود و ماشین ها به کمک انسان می آیند تا تصمیم های مبتنی بر قطعیت بگیرند.

مدیران ما می توانند بر اساس این پروژه آینده سازمان خود را ترسیم کنند، در ایران این روش تجاری سازی نشده است و سیستم ها غالبا سنتی است اما به این مسیر حرکت می کند، اگر شرکت ها وارد این حوزه شوند می توان از این ثروت بزرگ استفاده کرد.

ثبات بازار سکه و ارز در گرو تحقق دولت الکترونیک است

تخصص مجموعه پردازش هوشمند در استان البرز روی داده ها است، پیش از این روی داده های سنتی کار کردیم اما با توجه به اینکه تز پائین نامه های ما داده های حجیم بود علاقه مند شدیم روی این مبحث بیشتر کار کنیم و در نهایت توانستیم در ابعاد آزمایشگاهی به این محصولات برسیم، به این معنا که در سطح استانی و به اندازه یک داده 10 میلیون رکوردی فعالیت مذکور را انجام دادیم.

با همکاری بسیج توانستیم پروژه فوق را برای استارت آپ های استان اجرایی کنیم که در نمایشگاه جهادگران علم و فناوری استان البرز نیز رونمایی شد و به دنبال توسعه و استفاده آن در صنایع هستیم.

ثبات بازار سکه و ارز در گرو تحقق دولت الکترونیک است

آینده نگری برای موفقیت یا عدم موفقیت استارت آپ یا کسب و کار مدیران مهم ترین هدفی است که در پروژه big data دنبال می شود، مشاهده آینده بر مبنای قطعیت است، ماشین این نتایج را ارائه کرده و احساسی در کار نخواهد بود. 

اگر طرح مذکور در سیستم های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد مسلما متحمل برخی خسارت ها نخواهیم شد، در البرز تنها گروهی هستیم که روی این موضوع کار می کنیم.

سرنوشت جنگ ها با پروژه تحلیل کلان داده ها ارزیابی می شود، اگر چه برای رسیدن به درجه پختگی باید روی آن سرمایه گذاری کرد و درصد خطای کم آن را پذیرفت.

غالب سازمان ها با شرکت های اماراتی و پاکستانی در حوزه big data قرارداد منعقد کرده اند و معتقد هستند آنها تجربه دارند، درحالیکه جوانان ایرانی هم دانش لازم را دارند اما نیازمند کسب تجربه و ارائه فرصت و سرمایه گذاری هستند.

باید در کنار ساختارهای سنتی داشبوردهایی که بر مبنای داده های کلان هستند قرار گیرد و وزارت کشور، وزارت دفاع و ارشاد می توانند از این پروژه استفاده کنند.

اگر چه مجموعه ما یک سال در این حوزه فعالیت داشته و نمی توان آن را با شرکتی که 6 سال محصول به فروش می رساند مقایسه شود اما متاسفانه در انعقا قرارداد با شرکت های امارتی یا پاکستانی پشتیبانی داده ها در اختیار آنها قرار می گیرد. 

شرکت اماراتی با دلار 1200 تومانی خدمات ارائه می دهد و با رسیدن دلار به مرز 3 و 10 هزار تومان، دستگاه های ایرانی باید 400 میلیون در سال را به ازای خدمات هزینه کرده و این مبلغ ممکن است به یک میلیارد تومان نیز برسد.

کار به جایی می رسد که دستگاه ها نمی توانند هزینه پشتیبانی را به شرکت های خارجی پرداخت کنند و در نهایت سیستم آن ها دپو می شود لذا علی رغم ارائه خدمات خوب شرکت های خارجی این سوال در ذهن متبادر می شود که آیا اگر در شرایط تحریم به امارات اعلام شود نمی تواند به ایران خدمات ارائه دهد، در کنار ایران می می ماند؟

اگر ما صرفا از دانش و تجارب کشورها خارجی استفاده کنیم، می توانیم با آموزش نیرو و توانمند کردن جوانان ایرانی در شرایط جنگ اعم از تحریم از این سرمایه ها استفاده کنیم لذا تنها مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت سرمایه گذاری بلند مدت برای تحقق پروژه کلان داده ها است.

در برخی قراردادها که توسط شرکت های های خارجی با ایران منعقد شده است پیمانکار اطلاعات نمی تواند شاخص های اندازه گیری شده را مورد توجه قرار ندهد زیرا به واقع وی یک شخص خارجی است و همیشه احتمال دارد یک پیشنهاد بهتر داشته باشد. 

تلاش ما بر این است که با برگزاری کنفرانس ها، پروژه کلان داده ها را برای مدیران البرزی تبیین کنیم زیرا ماشین توان اختلاس، پارتی و خطا ندارد و اگر به آن اعتماد کنیم می توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم.

اگر سامانه ها درست و بر مبنای اصول پیاده سازی شوند، امکان دخالت انسانی وجود ندارد، ماشین ها تخلفی نداشته و سلیقه ای عمل نمی کنند و صرفا آمار واحدی را به ما در راستای صعود و نزول داده و آسیب های مسیر را قاطعانه مشخص می کنند.

سیستم های اطلاعاتی برای نقطه امن حائز اهمیت است لذا با توجه به وضعیت ارز و سکه در ماه های اخیر می توان قاطعانه گفت: کشور ما باید به سمت نظام جامع دولت الکترونیک برود.

بسیجی سازمان علمی پروهشی استان البرز در خاتمه کلامش متعقد است در آینده ای نچندان دور اگر فرهنگ پروژه تحلیل کلان داده ها را بپذیریم و جامعه بپذیرد این طرح به سود کشور خواهد بود، بخش خصوصی پتانسلی بالقوه خوبی برای اجرایی کردن این فرایند داشته و منجر به اشتغالزایی جوانان خواهد شد. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها