یک استاد دانشگاه گفت: کشورهای اطراف ایران به غیر از چین و روسیه عمدتا دارای اقتصاد تک محصولی هستند که تولید کنندگان مستقلی نیستند.
کد خبر: ۹۰۸۱۱۹۸
|
۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ خانم دکتر پاکدل دکترای مدیریت بازرگانی و استاد دانشگاه در همایش " فرصت های سرمایه گذاری و صادراتی استان مرکزی" که صبح امروز در مرکز خدمات فنی کسب و کار اراک واقع در شهرک صنعتی شماره یک شهر اراک برگزار شد گفت: یکی از موانع صادرات عدم وجود ساختار کیفی سیستماتیک و استاندارد است که یک کسب و کار در ایران نمی تواند در طول مدت پنج سال یک کیفیت ثابت را ارائه دهد.

وی گفت: اینکه مواد اولیه وارداتی و بسیاری از این موضوعات مانع این تعهد می شود غیر قابل انکار است.

دکتر پاکدل اضافه کرد: اگر راحت طلبی را کنار بگذاریم و به فکر نتیه جه های لحظه ای کوتاه مدت نباشیم می توان با کمی انعطاف بسیاری از این موانع را برداشت.

وی ادامه داد: با ایجاد مدیریت سیستماتیک در کسب و کار و استاندارد سازی در تولید می توان بستری مناسب برای صادرات به کشورهای هم مرز و یا نزدیک ایران فراهم کردکه یکی از بهترین راه ها برای رد کردن بحران اقتصادی فعلی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در رابطه با کشورهای اطراف ایران به غیر از چین و روسیه عمدتا دارای اقتصاد تک محصولی هستند که تولید کنندگان مستقلی نیستند و وابستگی آنها می تواند برای ما بسیار مفید باشد.

پاکدل تصریح کرد: استان مرکزی با وجود قطب صنعتی و بعضا کشاورزی می تواند از این فرصت ها در کشورهای اطراف استفاده کند.

*بررسی سرمایه گذاری و صادرات در کشور افغانستان

این استاد دانشگاه با توضیح شرایط کشور افغانستان گفت: کشور افغانستان با مساحت تقریبی 652 کیلومتر مربع و جمعیت 30 میلیون نفری در سرزمینی کوهستانی یک کشور تازه توسعه یافته است که جنگ تازه در آن به پایان رسیده است.

پاکدل افزود: روند سیاسی افغانستان یک امنیت خوبی برای تجار فراهم کرده است که با داشتن یک مدیریت سیستماتیک و آموزشی بین المللی می توانیم موفقیت خوبی داشته باشیم.

وی توضیح داد: در واقع HCI عالی ترین مقام تصمیم گیرنده برای ایجاد،پشتیبانی،تشویق و توسعه سرمایه های داخلی و خارجی در کشور می باشد که وظیفه پیگیری پیشنهادات پروژه های سرمایه گذاری را برای کارایی اقتصادی و اقدام کارشناسانه را انجام می دهند.

این کارشناس ارشد بازرگانی افزود: که از مواردی متشکل از چهار متخصص فنی،دو نماینده از سرمایه گذارها می باشند که اعضای گروه هرساله عوض خواهند شد.

وی در رابطه با دیدگاه کلی افغانستان نسبت به ایران توضیح داد: به سبب ارتباطات ریشه دار فرهنگی،ایران نقش مهمی در سیاست های خارجی افغانستان دارد،علاوه بر این ایران یکی از بزرگترین طرف های تجاری افغانستان است.

وی در این باره ادامه داد: پس از سرنگونی طالبان و روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در افغانستان روابطه تجاری افغانستان و ایران افزایش چشمگیری داشته است،البته این روابط تاکنون بیشتر صادرات ایران به افغانستان بوده است.

وی افزود: ایران و افغانستان در زمینه مبارزه با مواد مخدر و بازسازی شبکه حمل و نقل افغانستان همکاری دارند.

وی در توضیح محیطی که افغانستان از نظر اقتصادی دارا می باشد گفت: مهمترین محصولات این کشور در بخش معدن این کشور دارای محصولاتی چون زغال سنگ،کروم،نیکل و طلا،در بخش محصولات صنعتی شامل: منسوجات،صابون مبلمان و کفش،در بخش کشاورزی: تریاک،گندم و انواع میوه می باشند.

وی در توضیح شاخص های مهم اقتصادی افغانستان گفت: در سال 2015 میلادی میزان درآمدهای این کشور برابر با یک میلیارد دلار بوده و هزینه بربر با 3/3 میلیارد دلار بوده که در سال 2016 تورمی با رقم 7/13 و با بیکاری 35 بوده است.

وی در رابطه با روش های مختلف برای بازاریابی در افغانستان افزود: روش هایی چون تابلو های کوچک و بزرگ تبلیغاتی،بانک ها و تبلیغ در بخش پیام بازرگانی تلویزیون پر طرفدار طلوع از جمله کارهای مهم در این بخش هستند.

وی در توصیه هایی بیان داشت: از جمله نکات مهمی که باید توجه داشت؛ بهترین آگهی های خود را به صورت کارت چاپ کرده و برای مشتریان خود در بازار هدف خود ارسال کنید،یک روش بازاریابی معمولا برای همیشه برای همه کسب و کارها موفق نیست بنابراین روش های بازاریابی خود را مرتب عوض کنید و در استفاده از این روش ها خلاق باشید.

وی در ادامه این توصیه ها گفت: کمک به مشتریان برای یافتن محصولات و خدمات مناسب،استفاده از دست نوشته،یک پیشنهاد فروش برای مشتری خود که تازه از شما خرید کرده است بفرستید،استفاده از خبرنامه ،بازار یابی مشترک،بروشورها و آگهی های خود را در تمام نامه های ارسالی شرکت خود قرار دهیدو تبلیغات از طریق پخش آگهی های جذاب در تلویزیون پر بیننده هستند.

دکتر پاکدل تصریح کرد: کشورهای؛پاکستان،هندوستان،ترکیه،ایران،روسیه،چین،هلند،عراق،ترکمنستان،تاجیکستان،امارات متحده عربی،مصر،آمریکا،فنللاند،انگلستان،آلمانو عربستان هفده کشور عمده ی وارد کننده کالا از افغانستان هستندکه در مجموع 388 میلیون دلار از کالاهای انستان را وارد از کالاهای افغانستان را وارد می کند.

وی با برشماری فرصت ها گفت: عواملی مثل شناخت مناسب افغانی ها از ایران و توانمندی های اقتصادی ایران و نگاه مثبت اغلب مردم دو کشور به توسعه روابط سیاسی و تجاری دو جانبه،سهولت در تردد و رفت و آمد به دلیل همجواری،فقدان قوانین محدود کننده با توجه به نو پا بودن ساختار سیاسی کشور،توانمندی جمهورس اسلامی ایران در ارائه خدمات فنی و مهندسی قوی و نیاز شدید افغانستان به آن از رصت های این موضوع می باشند.

وی به تهدیدات اشاره کرد و گفت: ریسک نسبتا زیاد طرح های کلان سرمایه گذاری(بالای ده میلیون دلار،به علت تهدیدات امنیتی،ساختار بیمه،تعرفه و منابع مالی،کمبود زیر ساخت ها و ظرفیت های مناسب جهت سرمایه گذاران آب ،برق،جاده و... از تهدیدات موجود برای این کار هستند.

وی با اشاره به نقاط قوت این موضوع گفت: عواملی چون مشترکات فرهنگی،زبانی و دینی، مزیت جغرافیایی و نزدیکی فاصله،شناخت کامل از وضعیت اقلیمی،اقتصادی،اجتماعی و سیاسی افغانستان، دسترسی آسان به مواد اولیه،تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز بازسازی و نوسازی،امکانات حمل و نقل و رفت و آمد سریع و آسان بدلیل نزدیکی،توجه ویژه دولت به گسترش صادرات غیر نفتی در تدوین چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه کشور از نقاط قوت آن می باشند.

وی با اشاره به نقاط ضعف افزود: عواملی چون سیستم بانکی ناکارآمد برای کمک به تأمین مالی طرح ها،فقدان سیستم بیمه ضمانت سرمایه گذاری و صادرات،عدم تأمین اعتبارات لازم برای صدور کالا و خدمات،عدم عضویت ایران در بانک توسعه آسیایی،قیمت بالای کالاهای ایرانی در مقایسه با رقبا از نقاط ضعف می باشند.

وی با برشماری راهبردهای ترکیبی اضافه کرد: در افق کوتاه مدت؛ تلاش برای افزایش صادرات کالاهای دارای پتانسیل با قیمت رقابتی و در افق میان مدت؛ تغییر الگوی صادراتاز کالاهای مصرفی به کالاهای واسطه ای و ماشین آلات سبک،ارایه خدمات فنی و مهندسی در بخش های انرژی،معدن،احداث نیروگاه های برق،پالایشگاه،فرآوری محصولات پتروشیمی و در افق بلند مدت؛ سرمایه گذاری مشترک یا اختصاصی در شهرهای صنعتی و راه های ترانزیتی با حمایت دولت و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران از جمله راهبردهای ترکیبی این موضوع می باشند.

وی با ارائه توضیحات کامل در رابطه با صادرات و سرمایه گذاری کشورهایی دیگری چون ازبکستان،قزاقستان،عراق و دیگر کشورهای اطراف این موضوع را یک ظرفیت مناسب برای رونق تولید در کشور دانست.

وی در پایان نگاه بسیجی در این زمینه را لازمه کار تولیدکنندگان دانست.

ارسال نظرات