فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: سال آینده با راه‌اندازی مرکز تولید زالوی فراهان این شهرستان به قطب تولیدکننده زالوی طبی کشور تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۱۳۸۹
|
۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از فراهان؛ «اقتصاد مقاومتی» واژه‌ای است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی وارد ادبیات اقتصادی کشور شده است، و بارها در سخنرانی‌های مختلف و نام‌گذاری‌های شعار سال توجه به سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را در جامعه مطرح کرده‌اند.
درواقع اقتصاد مقاومتی همان اقتصادی است که یک کشور در اوج تحریم‌ها و فشارها بتواند به اوج شکوفایی و رشد خود برسد.
امروزه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از مردم کشور با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی به فعالیت و تولید در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی روی آورده‌اند.
با یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید زالوی طبی از شهرستان فراهان استان مرکزی به گفتگو نشستیم.
برزآبادی فراهانی فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: چند سالی بود که به دلایلی به فکر اشتغال‌زایی بودم تا اینکه در سال ۱۳۹۳ به‌صورت تجربی روی زالو تحقیقاتی انجام دادم.
فراهانی اضافه کرد: برای انجام این فعالیت به روستای پدری خود برگشتم و با ۲۰هزار قطعه زالو کار را شروع کردم. یک سال بعد با حمایت مسئولین توانستم در مرکز رشد دانشگاه پیام نور به تعداد یک‌میلیون و پانصد هزار قطعه زالو در سال کارم را گسترش دهم.
این پرورش‌دهنده زالو اظهار کرد: پس از چهار سال تحقیق روی زالو و فرآورده‌های آن، امسال توانستیم نتایج خوبی را در کرم‌ها و روغن‌های آرایشی بهداشتی از زالو به دست بیاوریم که در دوم تیرماه امسال این محصولات توسط استاندار مرکزی رونمایی شد.
فراهانی با گلایه از بروکراسی اداری در پیشرفت کارش گفت: متأسفانه با سنگ‌اندازی مسئولان در این مسیر، تاکنون نتوانستیم محصولاتمان را به بازار عرضه کنیم. همچنین بروکراسی اداری با عدم ارائه مجوزهای لازم از به‌کارگیری ۱۵۰ نفر در کارگاه بنده جلوگیری کرده است و در حال حاضر تنها ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در مجد آباد، بورقان و چند آزمایشگاه در تهران و فراهان مشغول به کار هستند.

تبدیل فراهان به قطب تولید زالوی طبی کشور

این فعال اقتصادی در رابطه با گسترش کار خود بیان کرد: تا یکی دو ماه آینده مرکز بورقان به‌طور کامل راه‌اندازی می‌شود و با این کار تولید در این مرکز به پنج میلیون قطعه زالو در سال می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز مرکز فراهان به‌طور کامل راه‌اندازی شود. با این کار فراهان با تولید ۱۵ میلیون قطعه در سال به قطب تولیدکننده زالوی طبی کشور تبدیل می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم استریل بودن زالوها جهت جلوگیری از بیماری ادامه داد: متأسفانه این مطلبی است که بسیاری از افراد از آن مطلع نیستند و با استفاده از زالوهای غیر استریل و آلوده عوارضی برایشان ایجاد می‌شود که نظر آن‌ها را نسبت به زالو و زالودرمانی برمی‌گرداند. این ایراد را به مصرف‌کننده زالو نمی‌توان گرفت چراکه او نمی‌تواند زالوی آلوده و بیمار را از زالوی استریل تشخیص دهد بلکه ایراد به مبادی ذی‌ربطی مانند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی که مدعی سلامت جامعه هستند برمی‌گردد اما پیگیری نمی‌کنند.
فراهانی افزود: ما خوشبختانه توانستیم زالوهای تولیدشده در مراکز تولیدی خود را کاملاً استریل و بهداشتی به بازار عرضه کنیم و از بیماری‌های ناشی از زالوی آلوده پیشگیری کنیم.

بروکراسی اداری مانع صادرات محصول

وی در مورد بازار مصرف زالو ادامه داد: بازار مصرف تمام استان‌های کشور و به‌خصوص استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، یزد، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خوزستان هستند. جهت صادرات نیز تلاش‌هایی داشتیم اما بروکراسی اداری در این زمینه هم با سنگ‌اندازی مانع کارشده است. درحالی‌که کشورهای آلمان، کویت و عمان خواهان زالوی ایران هستند اما تابه‌حال نتوانستیم به‌جایی برسیم.
روحیه بسیجی در تسریع روند کار تأثیرگذار بود

این فعال اقتصادی در موردحمایت های بسیج جهت توسعه کارش گفت: روحیه و عزم بسیجی بسیار در تسریع روند کار تأثیرگذار است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات